Mikä avuksi yläasteikäisen tytön koulusta lintsaamiseen? Ollaan ihan puhki..

• Viestiketjun aloittaja manjana
  • Ensimmäinen viesti
"vierailija"
Ysiluokkalaisen lapseni luokalla on tyttö, joka siirrettiin tälle paikkakunnalle 200 km päästä, nuorisokotiin tms. Kotona koulunkäynnistä ei tullut mitään, käytös oli samanlaista kuin ap:n tapauksessa. Lisäksi tyttö oli ajautunut huonoon seuraan, joten oli tärkeää erottaa hänet kavereistaan.

Eli mahdollisuuksia on, nyt vaan niitä selvittämään. Joskus voi olla parempi, ettei lapsi asu kotona.

No ei missään nimessä ensimmäisenä huostaan. Jos pinnaamisen taustalla on kiusaamista, masennusta tai muuta vastaavaa, ei vanhempien pidä lastaan hylätä ja siirtää ongelmia jonkun muun selvitettäväksi. Se tuntuu hylkäämiseltä ja selän kääntämiseltä lapsesta.

Kun itse koulukiusaamis taustan ja masennuksen takia pinnasin yläasteella, ei uhkailut ja lahjomiset todellakaan auttanut. Vasta siirtyminen pienempään kouluun ja luokkaan auttoi jossa kävin viimeisen luokan. Juttelemassa kävin myös siihen aikaan, mikä auttoi paljon kun kotona en siihen pystynyt.

Toivotaan että tytön asiat selviää!

"vieraana"
Jos opettaja jaksaa paneutua asiaan, yksi vaihtoehto olisi, että sinä aamulla viet lapsen kouluun, ovelle asti ja siellä ovella on opettaja tai joku aikuinen ottamassa vastaan. Muuten karkaa tossa välissä. Välitunneiksikin pitäisi saada joku erityisjärjestely.

Tyttö tuskin on kovin halukas juttelemaan asiasta, mutta kannattaa kysyä, haluaako hän todella tuplata 9-luokan? Miten on kokeet menneet, jos niissä on ollut? Osaako asiat, vaikka onkin poissa vai onko ne liian vaikeita? Koulukoti on hyvä vaihtoehto, mutta kuten sanottu, ei pelkästään noilla perusteilla siihen helposti ryhdytä.

Snessi
Tiedän tapauksen, jossa eräs poika joutui pariksi kuukaudeksi laitokseen, kun lintsasi niin hirveästi koulusta. Siellä ollessaan hän itse onneksi tajusi, että näin ei voi jatkua ja halusi jopa itse kymppiluokalle parantamaan arvosanojaan. Eli muutaman kuukauden huostaanotto ei välttämättä olisi pahitteeksi?

"mama"
Meillä on tehonnut 9-luokkalaisen pojan venkoiluihin aika hyvin, kun olen uhannut just tuolla huostaanoton vaaralla.

Se varmaan nyt vaikuttaa se tytön kaveri siellä, joukossa tyhmyys tiivistyy. Minkälainen perhe hänellä on, olisiko mahdollista jutella hänen vanhempien kanssa ja ehkä pitää kahden perheen palaveri aiheesta?
Voi olla et seura on kotona huonoa, mutta ei se varmasti ole sen parempaa siellä koulukodissa. Siellä samanlaiset venkoilijat löytävät toisensa ja osalla on huumetaustaa ym.. En kyllä vähällä kummalla omaa lasta semmoseen seuraan laittais.

Laitoksissa...
Mä en käynyt koulussa 6luokalta lähtien. Siksipä kiertelin 3 eri laitosta. Viimeisimmän laitoksen aikaan olin ysillä, siellä ne laitoksessa teki jotain sellaista, etten voinut enää käyä koulussa. Onnekseni sitten se kotikoulun opettaja palas lomiltaan töihin ja pääsin kotikouluun. Muuten olisin varmaan joutunu käymään ysiluokan uudelleen.

Mun kohalla sossun eka mielipide oli, että laitokseen. 5-vuoden ajan se uhkaili huostaanotolla, sit vikana vuonna ku olin sijoitettuna, ni saivat tehtyä kiireellisen sijoituksen ja sit h-otto hakemuksen hallinto-oikeuteen, mutteivät KOSKAAN huostaanottoa saaneet toteutettua!!! Sen jälkeen ku pääsin laitoksesta pois, eikä h-ottoa tehty, ni yhtäkkiä laitoksen oma sossu ja sen ns. mun sossu vaihtoivatkin työpaikkaa. ;) :D

Ja siis sossu yritti koko sen 4-5vuoden ajan saada selville sitä, miksen käyny koulussa, muttei saanut. En hyvin montaa lausetta ks. kanalle koko aikana puhunut.. Ja siis ku mua kiusattiin 3-5-luokilla, ni sitten 6-luokalta lähtien se koulukiinnostus vaan loppu, sillon ei kiusattu sillee sanallisesti, mut ilmeilivät ym.. Ja olihan siinä kaikkee muutakin...

vierailija
Suurin osa huostaanotetuista lapsista suomessa on varhaisteini-iässä ja syy huostaanottoon on ongelmat koulussa. Kertokaa tämä lapselle ja sanokaa että ette voi itse tehdä mitään kun se teille kerrotaan. Viekää katsomaan sos-lapsikylän paikkaa jos ei usko. Kaikki keinot käyttöön.

Yhteistyössä