Mun aiempi ihmissuhteeni oli hyvin samantyyppinen ja riitelyn malli myös opittu kotoa. Aina riidoissa huusimme kurkkusuorana exän kanssa ja tiuskimme todella ikäviä asioita. Näin ei ollut suhteen alussa, vaan alkuaikoina mies oli hyvin maltillinen riitelijä, mutta epäilemättä väsyi kuuntelemaan mun äksyilyä, joten suhteen loppua kohden oltiin molemmat yhtä ikäviä riitelijöitä.
Mulla on tosta jäähystä samanlaisia ajatuksia, kuin muutamalla aiemmalla kirjoittajalla, että omalla kohtaa toimii tosi huonosti, jos se toinen lähtee tilanteesta pois, koska se saa tunteet kiehumaan entistä enemmän. Eri asia on, jos se toinen ennen lähtöä pystyy selittämään, miksi haluaa hetken rauhaa. Itse olen nykyään oppinut tunnistamaan kun alan kuumeta ihan turhasta ja osaan sanoa, että tiedän nyt äksyileväni typerästä asiasta, anna minulle hetki aikaa rauhoittua niin se menee ohi. Jos puoliso pystyy samaan, niin jäähystä ei jää tunnetta, että puoliso ei halua asiaa ratkaista.
Opin kuitenkin jotain tuosta aiemmasta suhteestani. Ennen kaikkea sen, että syy oli pääosin minussa ja omassa tavassani käsitellä pahaamieltä ja pettymyksiä. Riidellessä hyvin helposti tuntuu, että vika on siinä toisessa ja vaatii paljon myöntää, että vikaa on myös itsessä. Tuon suhteen seurauksena en kuitenkaan missään tapauksessa halunnut uutta samanlaista parisuhdetta, joten olen yrittänyt opetella hillitsemään itseäni ja ennenkaikkea ollut onnekas, koska olen pystynyt alusta asti keskustelemaan nykyisen puolisoni kanssa omista puutteistani riitelijänä. Mieheni tietää, että välillä saatan tehdä ylilyöntejä ja paras tapa estää niiden eskaloituminen on antaa minun äksyillä hetki, huomaan hyvin pian, että käyttäydyn kuin idiootti ja pyydä anteeksi. Jos minulle alkaa väittää vastaan silloin kun olen jostain typerästä asiasta loukkaantunut, nousee aiheesta helposti iso riita pystyyn. Koska mieheni jaksaa olla kärsivällinen silloin harvoin kun syyttä hermostun, huomaan, että nuo kerrat ovat vuosi vuodelta jatkuvasti vähentyneet ja riitelemme mieheni kanssa todella harvoin enää mistään ja nuo harvatkaan riidat eivät johda huutamiseen, vaan erimielisyydet osataan käsitellä suhteellisen asiallisesti.
Koska te olette jo siinä tilanteessa, että huudatte molemmat toisillenne, ei joustoa voi odottaa vain toiselta osapuolelta, joten suosittelisin myös ulkopuolista apua, neuvolasta, seurakunnalta tai yksityiseltä on hyvä paikka aloittaa. Sen lisäksi kannattaa miettiä mitkä ovat niitä asioita, joista riitoja syntyy, ovatko riidan aiheet usein samoja? Miten riita etenee, mitkä ovat ne asiat jotka toisen käytöksessä ärsyttävät, entä mitä itse tekee väärin. Onko mahdollista siinä kohtaa kun huomaa, että alkaa mennä yli, vaikka vain vetää henkeä, odottaa pieni hetki tai ihan vain todeta toiselle, että olen pahoillani äksyilen todella tyhmästä asiasta, anna minun hetki rauhoittua, niin ymmärrän sen itsekin?