Mikä voi olla vikana, jos lapsi ei syö juuri mitään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Minä en enää jaksa kohta tämän lapsen ruokailuja. Vaikka tekisin mitä ruoaksi, ei kelpaa. Lapsi ei edes koske ruokaan, jos se ei ole lempiruokaa. Söisi ainoastaan makaronia, riisiä, nuudeleita.... Usein teenkin perheelle ruokaa, jossa on mukana pastaa ja lapsi syö edes jotain. Ei syö esim. lihaa, ei lihapullia, ei kalapuikkoja, ei kanaa... Lista on loputon! Olen kokeillut, että en anna leipää ruoan kanssa en muuta juotavaa kuin vettä jne. Lapsi saattaa olla nälkäkuurilla vaikka 2 viikkoa, mutta ei koske ruokaan, joka on vähänkään uuden näköistä. Eläisi siis pelkästään makaronilla! Eräs ystäväni sanoi, että hänen lapsi oli samanlainen, mutta nyt 4-vuotiaana on jo kaikkiruokainen. Omani täyttää kohta 3 ja jos syötäväksi kelpaavia ruokia on alle 10 niin ei kai ruokavalio vuodessa laajene :( Olen pettynyt. Tytön pikkusisko syö kyllä mitä vain..... En tuputa enkä pakota. Jos ei kelpaa niin pöydästä pois. Sitten hetken päästä kitisee keksiä, leipää tms. Sanokaa mitä mun pitäisi tehdä? Elämä alkaa kohta pyörimään tytön syömättömyyden ympärillä. Jos mennään kylään niin ei syö sitäkään vertaa... Hävettää ja nolottaa vain.

En valitettavasti osaa antaa vinkkejä, mutta vertaistukea kyllä, nimittäin meiltä löytyy 2 v. 4 kk ikäinen nirsoliini, ja ruokia joita syö, taita olla peräti 9 kpl tällä hetkellä, niitä on tullut pari lisää tässä viimeisten puolen vuoden sisällä. Meni päiväkotiin 3 vkoa sitten, siellä sentään kuulemma lusikallisen suostuu ottamaan melkein kaikkea ruokaa, mutta yli 3 lusikallista ei ole syönyt mitään ruokaa siellä. :| Ja ihan kaikkeni olen yrittänyt ja tarjonnut, ilman tulosta.

Oletko koittanut ottaa lapsen mukaan kokkailemaan?Jos tekisitte vaikka yhdessä jauhelitaikinan ja siitä piparimuotilla hauskan muotoisia pihvejä, voisi innostua maistamaan. Antaisin ehkä muutenkin vitamiinit purkista ja esim. jotain ravintolisäpirtelöä, niin stressin voisi unohtaa ja tarjota vaan aterioilla sitä ruokaa mitä muutkin syö. Kaikki välipalat, mehut, ym. pois ja maitoa vain suositeltu määrä päivässä. Luulisi nälkä tulevan ja ruuan kelpaavan. Jos ei, niin ehkä jo hakeutuisin johonkin tutkimuksiin, onko jotain muuta syötä syömättömyyteen.

Meillä 2,5-vuotias nirsoilija. Ei syö kotona, mutta ei myöskään päivähoidossa :( Ap:n kuvaama on kuin minun kirjoitukseni tyttärestäni. Pk:sta asiaa lähinnä ihmetellään, mutta en minä lasta pakottaakaan voi syömään! Söisi vain leipää, perunaa, porkkanaraastetta ja nugetteja :( Jos tarjolla on kastiketta, laatikkoa, keittoa tai mitä vain "normaalia" niin ei koskekaan, ei suostu edes maistamaan.

Meidän nirsoilija on jo 8-vuotias, eikä tälle nirsoilulle loppua näy... Viikonloppukin saattaa mennä niin, ettei koskekaan ruokaansa. Laihakin on, kylkiluut vain paistaa.

Viimeksi muokattu:
Mun yhdellä kaverilla on todella nirso lapsi. Mutta syytä ei tarvitse kaukaa hakea. Lapsi on ainokainen ja vauvasta asti annettu vain sitä mitä lapsi haluaa. 3-vuotiaaksi asti esim. tuttipullosta maitoa... söi pitkään ihan niitä vauvamössöjä, koska ei suostunut syömään kotiruokaa. Nyt on 5v. ja edelleen pomottaa ruoka-asioissa. Pikkuisen alkaa olla jo lihavakin eli taitaa herkut maistua enemmän kuin kotiruoka...

meillä poika söi myös huonosti ikävuodet 1-3, sitten reipastui ja nyt syö jo aikamoisen skaalan erilaista ruokaa kun ikää on jo 7.

Itse kiitän päiväkotia saamastani tuesta ruuan suhteen, siellä pikkuhiljaa oppi syömään kun muutkin söi. Pienenä kelpasivat vain perunat tai muusi ja kastike, alkoi meillä muilla tulla jo korvistakin sitä perunaa...:)

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;24580948:
Meillä 2,5-vuotias nirsoilija. Ei syö kotona, mutta ei myöskään päivähoidossa :( Ap:n kuvaama on kuin minun kirjoitukseni tyttärestäni. Pk:sta asiaa lähinnä ihmetellään, mutta en minä lasta pakottaakaan voi syömään! Söisi vain leipää, perunaa, porkkanaraastetta ja nugetteja :( Jos tarjolla on kastiketta, laatikkoa, keittoa tai mitä vain "normaalia" niin ei koskekaan, ei suostu edes maistamaan.

Meillä tuo nirsoliini söisi mieluiten vain perunamuusia, lihapullia, turkkilaista tai kreikkalaista jugurttia, riisikakkuja, maissinäkkäriä ja banaania.

meidän nirsoilija on jo 12 vee, eikä parannusta näy...koulussa ei syö juuri mitään, ehkä näkkäriä ja kotona vaan uutamia ruokalajeja...silti kasvaa ja kehittyy normaalisti, on terve ja silleen, joten ei ole kauheeta huolta kannettu, kunhan syö ees jotain. Vitamiineja mäkin annan purkista, onneks suostuu niitä ottamaan.

Mistä se 3-vuotias tietää keksejä pyytää, jos ei kerran syö juuri mitään...

Syöhän se, jos kerran keksejä ja leipää haluaa ja kyllä se hengissä pysyy ja kasvaa niillä eväillä.

Kaikki leivät ym pois. Vaihtoehtoja ei saisi tarjota - sillä meidän tyttökin on oPpinut, kun pk:ssa ei ole vaihtoehtoja. Kotona on vaikeempi pitää tiukkaa linjaa.

Meilläkin poika alkoi syömään kouluiässä, ja painokäyräkin saatiin nousemaan vasta silloin.

Onko suussa jotain vikaa, haavoja limakalvolla, aftoja, hampaissa jotain ? Kysypä seuraavalla kerralla hammaslääkäriltä huomaako hän jotain erikoista.

Hemmoteltuja pentuja nuo tuollaiset. Ovat saaneet vain sitä ruokaa mitä haluavat. Kukahan päättää mitä tarjotaan? Lapsi vai aikuinen? Lapsi päättää MINKÄ VERRAN ruokaa syö.

Nirsoilijoita on paljon. Meille ravintoterapeutti sanoi että pääasia että syö jotain. Ja hyvä seurata tosiaan kasvua ja veriarvoja sun muita. Lisävitamiinit ei liene pahitteeksi?

Hemmoteltuja pentuja nuo tuollaiset. Ovat saaneet vain sitä ruokaa mitä haluavat. Kukahan päättää mitä tarjotaan? Lapsi vai aikuinen? Lapsi päättää MINKÄ VERRAN ruokaa syö.

Sinulla ei ole selvästikään asiasta mitään kokemusta , tulit vain arvostelemaan, ihan kuin jotain asiasta tietäisit.

Ainakin meidän poika oli kaikkiruokainen 10 kk ikään saakka, jolloin nirsoilu alkoi. Eikä tosiaankaan saa vain sellaista mitä syö, muutenhan ei pieniruokainen edes olisi. Jos saisi lihapullia ja perunamuusia joka päivä, söisi niitä ihan kunnolla, ei kuitenkaan saa.

Jotenkin vaan ärsyttää nämä jotka ovat heti syyttämässä vanhempia lapsen nirsoilusta. Kerropa miksi monilapsisessa perheessä yksi lapsi saattaa olla nirso, muut ei, vaikka ruokailukäytäntö on kaikille sama? Kyllä se on ihan lapsen persoonasta kiinni, jotkut vaan ovat nirsoja ja jotkut ei, ei se aina vanhempien vika ole.

Lapsi päättää, että syö yhden lhaarukallisen ruokaa per ateria. Sitä rataa alkaa kärsiä aliravitsemuksesta.
Eli on ihan hyvä tarjota nirsolle lapselle niitä ruokia, joita tämä syö enemmän kuin sen yhden haarukallisen.

Pönttöpäinen aikuinen olet sinä.

Sinulla ei ole selvästikään asiasta mitään kokemusta , tulit vain arvostelemaan, ihan kuin jotain asiasta tietäisit.

Jotenkin vaan ärsyttää nämä jotka ovat heti syyttämässä vanhempia lapsen nirsoilusta. Kerropa miksi monilapsisessa perheessä yksi lapsi saattaa olla nirso, muut ei, vaikka ruokailukäytäntö on kaikille sama? Kyllä se on ihan lapsen persoonasta kiinni, jotkut vaan ovat nirsoja ja jotkut ei, ei se aina vanhempien vika ole.

Näinhän se on. Mä en vaan jaksanut lähtee tohon provoon mukaan. Sä jaksoit munkin puolesta. :D

Syitä syömättömyyteen, nirsoiluun tai valkoivaan syömättömyyteen voi olla monia. Kyse voi olla aistiyliherkkyydestä, jolloin joku ruuan maussa, hajussa tai koostumuksessa voi aiheuttaa sen ettei lapsi syö. Joihinkin sairauksiin liittyy valikoivaa syömättömyyttä esim. Aspergerieilla on usein "omituisia" syömistottumuksia. Lisäksi kyse voi olla allergioista, refluksista, rakenteellisista poikkeavuuksista jne. Ja joillakin siitä ettei vaan ole pienestä alkaen tottunut erilaisiin ruokiin.

Lääkärissä kannattaa käyttää, mielummin lastenlääkäri ja sellainen joka ottaa asian tosissaan. Sitten aika ravitsemusterapeutille joka laskee vitamiinien, kalkin yms tarpeen ja laskee energian saannin. Ja tuo kannattaa tosiaan tehdä lapsen nyt käytössä olevalla ruokavaliolla (niillä ruuilla mitä lapsi suostuu syömään). Lisäksi tietysti tavotteita siitä mitä olisi hyvä saada ruokavalioon lisää.

Kun tarvittavat ravintolisät on ruokavaliossa, vanhemmat saa "rauhan" eikä jokainen ruokailu ole taistelua siitä että nyt pitää syödä ettet kuole. Vähäksi aikaa voidaan ottaa aika lisä ja antaa lapsen olla. Myöhemmin sitten aloitetaan maistatukset pikku hiljaa. Uuteen ruokaan pitää totutella jopa kymmeniä maistokertoja. Ja aina sekään ei auta. Ja sellaiset ruuat jotka rupeavat käymään pitää pitää säännöllisesti mukana ruokavaliossa, muuten työn saa helposti aloittaa alusta.

Refluksia ja allergioita ei aina ole yksinkertaista todeta, läheskään kaikki lääkärit eivät niitä löydä eli siinä vanhempien pitää itse olla aktiivisia ja ottaa asioista selvää. Sama pätee myös aspergeriin ja aistiyliherkkyyksiin. Eli paljon töitä vanhemmille.

Ja pitkää pinnaa!

Se on enemmän kuin tavallista, että lapsi noin 1v täytettyään alkaa syödä kuin keijukainen. Se on myös tavallista, että kun näin käy, vanhemmat huolestuvat. Kasvu hidastuu niin paljon ja pieni ei tarvitse kuin murto-osan aikuisen energiamäärästä. Lisäksi lapsi kokeilee, saisiko koko ajan vain herkkuja, jos kyselisi niiden perään.

Meillä syö outoja ruokia parhaiten silloin, kun saa poimia niitä äidin/isän lautaselta ja mieluiten ensin katsoa, kun äiti/isä syö.

[QUOTE="illi";24582120]Lapsi päättää, että syö yhden lhaarukallisen ruokaa per ateria. Sitä rataa alkaa kärsiä aliravitsemuksesta.
Eli on ihan hyvä tarjota nirsolle lapselle niitä ruokia, joita tämä syö enemmän kuin sen yhden haarukallisen.

Pönttöpäinen aikuinen olet sinä.[/QUOTE]

Toi on yleinen pelko, mutta meillä ei ole käynyt niin. Lapsi on kuitenkin alkanut syödä reilummin, vaikka tuskien taipaleelta se vanhemmasta tuntuu, kun menee ruokailulla vain lusikallinen tai ei mitään.

Se on enemmän kuin tavallista, että lapsi noin 1v täytettyään alkaa syödä kuin keijukainen. Se on myös tavallista, että kun näin käy, vanhemmat huolestuvat. Kasvu hidastuu niin paljon ja pieni ei tarvitse kuin murto-osan aikuisen energiamäärästä. Lisäksi lapsi kokeilee, saisiko koko ajan vain herkkuja, jos kyselisi niiden perään.

Enemmän kun yleistä on syyllistää vanhemmat lapsen syömisistä. Aina syy ei ole vanhemmissa, vaan lääkäreissä jotka eivät löydä syytä lapsen syömättömyyteen.

Enemmän kun yleistä on syyllistää vanhemmat lapsen syömisistä. Aina syy ei ole vanhemmissa, vaan lääkäreissä jotka eivät löydä syytä lapsen syömättömyyteen.

Niin ja aina sille ei ole syytä. Poika on tullut isäänsä ihan kaikessa mitä olen tähän mennessä erottanut, myös tuo ruokanirsous on häneltä peräisin. Sanoin juuri tänään että on ihan toivotonta saada heitä syömään vihanneksia /hedelmiä, tai saada edes maistamaan. Noh, vitamiineja syövät kumpikin. :)

Mutta tosiaan, ainakin meillä geenit vaikuttavat enemmän kuin se että poika olisi lellitty pilalle. Ja päiväkodissa ihme kyllä maistaa kaikkea ruokaa ainakin lusikallisen tai kaksi, jopa kolme.

meidän nirsot on jo vanhempia, mutta lohdutukseksi, että tokaluokkalaisella on enää vain muutama inhokki.

6-v ei syö kotona lihaa eikä juuri muuta vihannesta kuin kurkkua ja porkkanaa, mutta ylläripylläri päiväkodissa syö ja silloin kun minä en ole kotona. ENKÄ ole joustanut, muuta ei tarjota, ei ole pakotettu ei saa herkkuja jne. Mutta mulle täytyy pistää vastaan.
No, koska syö pk:ssa, niin tiedän että tilanne korjaantuu "itsestään".

[QUOTE="vvv";24582663]meidän nirsot on jo vanhempia, mutta lohdutukseksi, että tokaluokkalaisella on enää vain muutama inhokki.

6-v ei syö kotona lihaa eikä juuri muuta vihannesta kuin kurkkua ja porkkanaa, mutta ylläripylläri päiväkodissa syö ja silloin kun minä en ole kotona. ENKÄ ole joustanut, muuta ei tarjota, ei ole pakotettu ei saa herkkuja jne. Mutta mulle täytyy pistää vastaan.
No, koska syö pk:ssa, niin tiedän että tilanne korjaantuu "itsestään".[/QUOTE]

Sehän siinä, ruuasta tulee helposti "valtataistelun" väline. Syömään kun on niin hankala pakottaa. Siksi joskus olisi viisaampaa vaan antaa periksi ja pyytää ohjeet lisäravinteisiin Ravitsemussuunnittelijalta. Yleensä jossain vaiheessa lapsen mielenkiinto ruokaa kohtaan herää ja ruokia tulee paljonkin lisää nopeaan tahtiin.

Kuumimmat

Yhteistyössä