Mikä vialla kun 4v lapsi yskii öisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hjälpa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hjälpa

Vieras
Päivällä ei mitään 'flunssanoireita'

Ja tuo yskä vaivaa vain öisin. On jo vaivannut 2kk.
Lapsi ei jaksa kävellä edes ½km matkoja kun väsähtää täysin. Sydän ja verenpaineet on kunnossa. Muuta ei ole tutkittu. Elokuussa menee oskillometriaan (=astmatutkimus)

siitepölyallergiaa? heinäallergiaa? tai jotain muuta allergiaa? meillä allergiasta tuli väsymystä, mutta ei mitään selvästi näkyviä oireita. infektioastma tuli myös allergian myötä. pahimpaan siitepölyaikaan ja flunssien aikaan on yöyskää.

Minä en odottelisi tarkempia tutkimuksia kokonaista kuukautta, vaan
menisin yksityiselle lääkäriasemalle. Väsyykö leikkiessään ja juostessaan
ulkona, esim potkiessaan palloa?

Alkuperäinen kirjoittaja tassut:
Minä en odottelisi tarkempia tutkimuksia kokonaista kuukautta, vaan
menisin yksityiselle lääkäriasemalle. Väsyykö leikkiessään ja juostessaan
ulkona, esim potkiessaan palloa?

Väsyy juostessaan eikä jaksa kävellä kuin sellaisia suunnilleen parinsadan metrin matkoja. Lääkäreissä ja tutkimuksissa ollaan toki käyty. On otettu monta putkiloa verikokeita ja ekg ja elokuuksi saatiin aika tuonne oskillometriaan. Edellinen lääkäri määräsi Ventolinea yöyskään ja se on onneksi auttanut.

Ja yksityisellä ollaan käyty Mehiläisessä mutta siellä on nyt lapsen omalääkäri ja sairaanhoitaja lomalla joten saatiin aika vasta elokuulle. Nyt toinen lääkäri hoitaa vain oireita.

Yöyskää meidänkin lapsella ja astmalääkitys ollut muutamia kuukausia viime talvena. Lääkitys määrättiin pelkästään oireiden perusteella, koska lapsi oli silloin vielä liian pieni tarkempiin astmakokeisiin. Nyt kun ikää tullut tarpeeksi, on menossa myöskin elokuussa tuohon samaiseen tutkimukseen. Lääkitys ollut kesällä tauolla ja hyvin pärjännyt. Meidän lapsella ei niinkään ole ollut havaittavissa erityistä väsymistä leikkiessä/juostessa, mutta pitkittynyt yskä ja yöyskä antoivat aihetta epäillä astmaa. Taustalla vielä allergiaa ja atooppinen iho.

Meidän 7-vuotias yskinyt jo peräti vuoden. Ollaan käyty kaikissa terveyskeskuksen määräämissä tutkimuksissa, joissa ei löydy mitään. Itse olen aivan varma, että kyseessä joku rasitusastman tapainen juttu. Tyttö ei väsy leikkiessään, mutta tosiaan yöyskää on todella usein ja toisinaan fyysisesti rasittavan leikin jälkeen myös yskittää. Missä tuo oskillometria tehdään, sairaalassa? Pitäisi varmaan pyytää sinne lähete, kun ei täällä terveyskeskuksessa mitään tehdä eikä täällä maalla mitään yksityisiä olekaan.

Musta tuo voisi olla astmaa. Meillä on pojalla infektioastma, atooppinen iho ja myös allergiaa eläin- ja siitepölyille.
Juuri tuo yöyskä on astman oire ja jos siihen liittyy allergiaa niin näin kesällä saattaa oireet paheta. Ja myös tuo jaksamattomuus kuulostaa kovin tutulta.
Asiat helpottuivat heti kun saatiin pojalle diagnoosi ja oma hoitava lastenlääkäri joka määräsi oireenmukaisen hoidon ja allergialääkkeet. Nykyään lääkkeet enää käytössä tarvittaessa.

Yhteistyössä