Mikä tekijä perhepedissä aiheuttaa vauvan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vauvelin äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mua hämää näissä tutkmuksissa se, että kätkytkuolema on selittämätön kuolema eli syytä ei löydetä. Mutta jos perhepedissä nukkunut vauva kuolee esim. tukehtumalla tai vanhempi kierrähtää päälle niin kyllä niissä tapauksissa tutkimuksissa löytyy kuollinsyy. Eli onko noissa tutkimuksissa kyse kätkytkuolemista vai ylipäätään pienten vauvojen/ imeväisikäisten kuolemosta?

Lisäksi lukuisat tutkimukset on osoittaneet justiin toisinpäin eli että perhepeti vähentää kätkytkuolemia. Ketä sitten uskoo, siinäpä se.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että missä nämä lukuisat tutkimukset on julkaistu.

Kun tämä uusin BMJ:ssä julkaistu artikkeli lienee laajin kooste aiheesta, ja sitäkin on kritisoitu siitä, ettei se oikeastaan osoita yhtään mitään.

[QUOTE="vieras";28578784]Mua hämää näissä tutkmuksissa se, että kätkytkuolema on selittämätön kuolema eli syytä ei löydetä. Mutta jos perhepedissä nukkunut vauva kuolee esim. tukehtumalla tai vanhempi kierrähtää päälle niin kyllä niissä tapauksissa tutkimuksissa löytyy kuollinsyy. Eli onko noissa tutkimuksissa kyse kätkytkuolemista vai ylipäätään pienten vauvojen/ imeväisikäisten kuolemosta?[/QUOTE]

Kätkytkuolemista nimenomaan. Tosin koostetta on kritisoitu siitä, että siinä on yhdistelty eri maiden tutkimusaineistoja, joissa on toki kulttuurisia eroja.

Minä ainakin nukutan vauvan viereeni. Helpottaa kaikkien elämää ja minusta on ihana nukkua vauva vieressä (nukkuu ihan kiinni minussa). Ei nuku minun ja mieheni keskellä vaan minun vieressäni.

Minulla myös vauva nostettiin jo synnärillä viereeni (itse oletin, että nukutetaan sänkyyn) ja vielä kauhuissani kysyin, että "mitä jos kierähdän vauvan päälle?" (oli aamuyö ja olin ihan poikki synnytyksestä) niin kätilö tuumasi, että "et sinä kierähdä, äidit nukkuvat yleensä hyvin kevyesti". Ja siitä lähtien olen vauva vieressäni nukkunut, vaikka suositukset sanovatkin toista :)
Ja yöllä annan tissiäkin vauvalle ja nukahdan siihen.

Yhteistyössä