Mikä teitä nykyäitejä vaivaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kotitalousopettaja Hilma Maria 86v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kotitalousopettaja Hilma Maria 86v

Vieras
Miksi te alatte antamaan lapsillenne kiinteitä ruokia jo näiden ollessa muutaman kuukauden ikäisiä ja annatte lapsillenne vielä hedelmistä, marjoista ja kasviksista tehtyjä soseita, joissa ei ole kuin vähän energiaa eli niissä ei edes juuri mitään ravintoaineita? Kun minun lapseni syntyivät 50-70
vuotta sitten, niin heitä imetettiin 1½-vuotiaiksi ja vasta sitten heille alettiin antamaan kiinteitä ruokia, eikä silloin annettu lapsille mitään hedelmistä, marjoista tai kasviksista tehtyjä soseita, vaan kananmunaa, kalaa, lihaa, maitoa, maitoon keitettyjä puuroja ja muuta sellaista. Mitään kasviksia, hedelmiä tai marjoja ei lapsille annettu ennen kuin nämä olivat vähintään noin 2-vuotiaita ja silloinkin niitä annettiin vain vähän, koska niissä ei ole juuri mitään ravintoaineita ja sekin ravinto, mitä niissä on, on vain lähinnä hiilihytraattia, eikä niissä ole juuri lainkaan rasvaa tai proteiinia, joten ne ovat ravintoarvoltaan täysin mitättömiä, koska tarvitsemansa hiilihytraatit lapset saavat jo maidosta, leivästä ja puurosta. Sitäpaitsi kasviksista, hedelmistä ja marjoista erityisesti lapset saavat helposti ankarien tautien, kuten ripulin, koleran, lavantaudin ja muiden sellaisten tautien itiöitä. Siksi kasviksia, hedelmiä tai marjoja ei ainakaan minun lasteni ollessa pieniä ei suositeltu lapsille. Onhan se selvää, että esimerkiksi multaisessa porkkanassa tai maahan puusta tippuneessa omenassa on ties mitä maasta niihin kasveihin tulleita taudin ituja. Eikä minun lapsuudessani tai lasteni lapsuudessa puhuttu mistään vitamiineista tai hivennäisaineista, joita muka ruoassa on ja ihan hyvin tultiin toimeen! Maitohan se loppujenlopuksi on tärkein ja sopivin ravinto lapsille koko heidän lapsuutensa ja nuoruutensa, koska siinä on juuri oikeat määrät ravintoaineita eli hiilihytraatteja, proteiineja ja rasvaa lapsen elimistöä, eli hiuksia, luuta, nahkaa, verta, lihaa ja muita sellaisia varten!

blaa,blaa blaa
hilma,kuule,silloin äitejä ei ollut edes välttämätä kotona,paljon lapsia kuoli,joko onnettomuudessa tai nälkään,sairauteen tms. siinä ei mikään soseet painaa kun me ollaan kotona omien lasten turvana...

Alkuperäinen kirjoittaja juhuu:
blaa,blaa blaa
hilma,kuule,silloin äitejä ei ollut edes välttämätä kotona,paljon lapsia kuoli,joko onnettomuudessa tai nälkään,sairauteen tms. siinä ei mikään soseet painaa kun me ollaan kotona omien lasten turvana...

oikein. ja marjoista saa vitamiineja,eikö sä sitä tätiseni tiedä???
silloin ei vessapaperia ollu kun sä olit pieni,pyyhitäänkö mekin sormella???

Hilma on ollu varmaan aikansa edellekävijä, täysimetyksellä ei läheskään aina ruokittu perheen lapsia. Äidillä oli kiire omiin töihin ja puuro,pottusuttu yms muu oli paljon useammin lapsen ruokaa vuoden iässä. Sokeritopan kulmaa liinassa tuttina imettiin myös.

No just, ehkä tossa onkin se selitys miksi joidenkin vanhempien ihmisten on niin vaikea syödä hedelmiä ja vihanneksia, kun eivät siihen ole ajoissa tottuneet. Kyllä nykyajan lapset ja akíkuistekin saavat ihan tarpeeksi ruokaa ja ravintoaikeita vaikka vihanneksi ja hedelmiäkin syövät ja onhan niissä vitamiineja, jotka on aikas tärkeitä.

Hilma ei ollut 70-vuotta sitten edes tietoinen muista hedelmistä kuin omassa pihassa kasvavista. Ja sitä paitsi sota-aikana on syöty just sitä mitä on ollut. Lihat ja kananmunat on säästetty rankkaa työtä tekeville miehille ja lapset syöneet pitkään puuroja, myös marjapuuroja.

Ja kyllä keripukki on tunnettu jo perä-Suomessa tuolloin!

Mun mummo, Hilma 95-vee on saanut lapsia noin vuoden välein, joten on ollut aika hiljaista toi 1,5-vuotiaaksi asti imettäminen :laugh: :laugh: :laugh:

Minä luulen että nykypäivänä on nämä sose asiat pikkaisen paremmin mitä joskus 50-70 luvulla.
Ihmettelin vaan kun ei suositeltu kasviksia ja hedelmiä..
Niissähän niitä vitamiineja on ja vaikka porkkana on pellossa ja mullassa kasvatettu niin eiköhän tuon voi pestä, kuoria ja keittää niin kuolee pöpöt!
Sama pätee omenassa.
Ennen vanhaan on ollu maatilat ja kymmeniä lapsia niin ei siinä äidillä ole aikaa ollu lapsen kanssa kun nykyään on niitäki äitejä jotka varmasti viettää aikaa lasten kanssa ja antaa vaan kotihommien seistä.

Ja kaikki nykypäivänä vauvojan kohdalla sose/ruoka, yms asiat on paremmin mitä joskus 50-luvulla..(toki riippuu äidistä/perheestä..)

Tuota, tuota.. oliskohan sotien jälkeinen aika hieman muuttanut ruokkimistapoja? Äidit ovat (joutuivat) lähteneet töihin ja silloin ennevanhaan ei ollut korvikemaitoa niinkuinnyt ja pitihän se laps kuitenkin jotenkin ruokkia?

mun isoisä,98v,ihmetteli kun en 7viikkoiselle antanut mitään muuta kuin rintamaitoa kun ENNENVANHAAN kuulemma alettiin antaa muutakin ruokaa on muutaman viikon iässä.Samoin isoäitini 84v sanoi,että ei ennenvanhaan odotettu mihinkää 4-6kk ikään ennenku alettii antaa perunaa,sitä annettii jo melkein vastasyntyneelle.Että sillä lailla... :D

ja mitä vielä lastenhoitoon tulee,niin kun mun papan lapset oli pieniä(30-50luvut)niin se sanoi,että siihen aikaan oli sellaisia tutteja joissa oli reikä ja sinne laitettiin sokeria jota lapsi pystyi imemään siitä tutista suuhunsa.Munkin äiti on syöny sellaista pienenä ja ihmekö sitte ku hampaat hajalla |O että ku nää vanhan kansan ihmiset jaksaa paasata että ennenvanhaan sitä tiedettii paremmin kuinka lasta pitää hoitaa ja ruokkia ja että nykyään ei osata mitään tehdä oikein niin huikatkaapas kuinka monen täällä olevan mielestä on loistava idea antaa vauvalle sokeria tutin kautta aamusta iltaan??? :wave:

no tämähän on provo. vanhat ihmiset nimittäin sanovat yleensä (olen heidän kanssaan paljon keskustellut), että ei ruokaan ole vielä kukaan kuollut ja hienoa, että nykyään ON lapsille ruokaa. joten en voi uskoa, että tämän on kukaan yli 30v kirjoittanut.

Ennenhän kiinteitä alettiin antamaan jo paljon aikaisemmin kuin nykyään. Jos muksu herätti yöllä, sille annettiin kunnon pottuvoita ja jopa maittoi uni 10 tuntia putkeen. Pitihän sitä perheen saada nukkua.

Alkuperäinen kirjoittaja Perri:
Ennenhän kiinteitä alettiin antamaan jo paljon aikaisemmin kuin nykyään. Jos muksu herätti yöllä, sille annettiin kunnon pottuvoita ja jopa maittoi uni 10 tuntia putkeen. Pitihän sitä perheen saada nukkua.

tämä on totta. eikä tartte olla edes nuin vanha kun jo muistelevat kuinka pullomaidon sekaan laitettiin mariekeksiä. ja imettäjät olivat muotia.

Yhteistyössä