Mikä teillä rangaistuksena, jos läksyt jää tekemättä tai myöhästyy koulusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ehdotuksia kaipaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksei läksyjä heti koulun jälkeen tullessaan valvovan silmän alla, jos joku on tuolloin kotona?

Kyllä vanhempiki joutuu ottamaan vastuuta siitä, että ne läksyt tulee tehtyä, vaikka se kuin ketuttas.

Mielestäni lasta ei voi jättäää selviytymään yksin, koska hän ei siihen kykene. Jotkut lapset vaativat enemmän kuin toiset. Jos tällaisen lapsen jättäää auttamatta, niin se ei toimi.

Jos olet kotona, niin katsot, että lapsi tekee heti koulusta tultuaan läksyt . Jos et ole kotona lapsen tullessa, niin katsot heti kotiin tultuasi, että läksyt on tehty. "Rangaistuksena" on siis se, ettei mihinkään mennä eikä mitään tehdä ennenkuin läksyt on tehty.

Aamulla heräät lapsen kanssa samaan aikaan ja katsot, että lapsi nousee ylös. Illalla, myös viikonloppuisin huolehdit, että lapsi menee ajoissa nukkumaan ( klo 21 on hyvä tuon ikäiselle).

Miksei läksyjä heti koulun jälkeen tullessaan valvovan silmän alla, jos joku on tuolloin kotona?

Kyllä vanhempiki joutuu ottamaan vastuuta siitä, että ne läksyt tulee tehtyä, vaikka se kuin ketuttas.

Ei ole kukaan tuolloin kotona. Opettajakin sanoi, ettei neljäsluokkalaisen vanhempien tehtävä ei ole enää läksyjen valvominen, vaan lapsen pitäisi itse ottaa vastuuta siitä, että ne tulee tehtyä. Se on ainoa asia mikä hänen pitää kotonaollessa hoitaa.

Jos ne jättää tekemättä, niin sitten kärsii rangaistuksen (jota tässä nyt pohdin)

Tässä on kuitenkin aika monta harjoitteluvuotta takana. Kyllä se osaa kun vain viitsii.

Mietit sellaset mitkä tuntuu: puhelimen käyttökielto, netti kieltoon, kaverit kieltoon... pahapa se on sanoa tutematta mikä kenellekin on sen arvoista että viittii ne läksyt tehdä.

[QUOTE="a p";30765670]Ei ole kukaan tuolloin kotona. Opettajakin sanoi, ettei neljäsluokkalaisen vanhempien tehtävä ei ole enää läksyjen valvominen, vaan lapsen pitäisi itse ottaa vastuuta siitä, että ne tulee tehtyä.[/QUOTE]
Vaikka opettaja sanoisi noin, niin silti on toimittava lapsen parhaaksi. Itse jouduin jopa opettamaan tuon ikäistä lasta, kun hän ei koulussa oppinut. Se kannatti ja nyt on lukio käyty suht hyvin arvosanoin.

Miksi opettajia pidetään jumalasta seuraavina vaikka ihan tavallisia duunareita nekin vaan on (paitsi tietty ylipitkät lomat). Ihan sama mitä opet sanoo mitä missäkin iässä pitäisi itsenäisesti osata. Eihän nuo itsekään osaa käyttäytyä kuin aikuiset.

[QUOTE="Jospa";30765703]Vaikka opettaja sanoisi noin, niin silti on toimittava lapsen parhaaksi. Itse jouduin jopa opettamaan tuon ikäistä lasta, kun hän ei koulussa oppinut. Se kannatti ja nyt on lukio käyty suht hyvin arvosanoin.[/QUOTE]

Saa kyllä hyviä numeroita koulussa, eli ei ole mikään penaalin tylsin kynä. Omaa kyllä älyä, mutta taitaa laiskuus ja välinpitämättömyys olla syynä näihin juttuihin.

Miksi lapsen täytyisikään mitään muistaa, kun äiti on vieressä kokoajan muistuttamassa ja itse ei tarvitse ikinä mitään muistaa tai ottaa vastuuta.

Veikkaan, että nyt kun en enää herää hänen kanssa aamuisin, niin herää ihan itse ja lähtee jopa ajoissa kouluun.

[QUOTE="a p";30765670]Ei ole kukaan tuolloin kotona. Opettajakin sanoi, ettei neljäsluokkalaisen vanhempien tehtävä ei ole enää läksyjen valvominen, vaan lapsen pitäisi itse ottaa vastuuta siitä, että ne tulee tehtyä. Se on ainoa asia mikä hänen pitää kotonaollessa hoitaa.

Jos ne jättää tekemättä, niin sitten kärsii rangaistuksen (jota tässä nyt pohdin)

Tässä on kuitenkin aika monta harjoitteluvuotta takana. Kyllä se osaa kun vain viitsii.[/QUOTE]

On toki, mutta jos on laiska, niin vanhempien vastuu kasvaa.

Pelaileeko tai onko kavereiden kanssa? Jos on pelipäiviä tms, niitä voi vähentää niin kauaksi aikaa, kunnes läksyjen teko maittaa. Kavereiden kanssa ei mennä, jos ei läksyjä tehdä jne.

[QUOTE="a p";30765714]Saa kyllä hyviä numeroita koulussa, eli ei ole mikään penaalin tylsin kynä. Omaa kyllä älyä, mutta taitaa laiskuus ja välinpitämättömyys olla syynä näihin juttuihin.

Miksi lapsen täytyisikään mitään muistaa, kun äiti on vieressä kokoajan muistuttamassa ja itse ei tarvitse ikinä mitään muistaa tai ottaa vastuuta.

Veikkaan, että nyt kun en enää herää hänen kanssa aamuisin, niin herää ihan itse ja lähtee jopa ajoissa kouluun.[/QUOTE]
Eihän tässä ole sitten mitään ongelmaa, jos lapsi menee ajallaan kouluun, kun äiti ei herää aamuisin herättämään, ja läksyt tulee tehtyä, kun äiti ei muistuta. Todellakin jätät nuo tekemättä, jos asiat korjaantuvat sillä.

On toki, mutta jos on laiska, niin vanhempien vastuu kasvaa.

Pelaileeko tai onko kavereiden kanssa? Jos on pelipäiviä tms, niitä voi vähentää niin kauaksi aikaa, kunnes läksyjen teko maittaa. Kavereiden kanssa ei mennä, jos ei läksyjä tehdä jne.

Jotain tällaista täytyy kehittää, nyt tosin ei ole murhetta tästä, koska lapsi joutui unohdusten takia läksykerhoon niitä tekemään, on siellä joka päivä koulun jälkeen.

Mutta sitten kun se loppuu ja jos ei vieläkään tee niitä.

No piiskaaninen, häpeänurkassa seisottaminen ja nukkumaan lähettäminen ilman ruokaa tietenkin. Nämä ovat käytössä rangaistuksena kaikille lapsille niin 14v esikoisesta puolivuotiseen kuopukseen asti mistä tahansa pahuudesta. Tosin vauva ei vielä osaa seistä mutta hänet suljetaan pimeään kellariin jos hän tekee jotain tuhmaa, kuten itkee yöllä.

ensin läksyt, sitten kaverille, pelaamaan jne. jos joku ilta on läksyt tekemättä, ne tehdään yhdessä pienen jurputuksen kera :D
mut mikä sun lapsen SYY niihin tekemättömiin läksyihin on? en nimittäin usko että se pelkkää laiskuuttaan jättäis tekemättä ne kun helpommalla pääsis jos vaan tekis, eli onko ne liian vaikeita vai eikö oo omaa rauhaa tehdä niitä läksyjä (esim. onko yksin kotona ilman kavereita koulun jälkeen) tai onks näkö tarkastettu jne.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Jotensakki en uskos, että muistuttamisen lopettamisestakaa olis hyötyä. Se voi antaa kuvaa ettei äiti vaan välitä enää ja vielä helpompi jättää tekemäti.

Voiko äiti kotona ollessaan olla mukana, ku lapsi tekee läksyjä? Asiasta jutteleminen vaikka kerran viikossa ehkä vois auttaa, ehkä ei.

11v on kuitenki aika pieni vielä, vaikka joutuuki muistaan paljon asioita. Jossain hän vaan tarvii sitä aikuisen apua.

[QUOTE="a p";30765603]Olen tehnyt väärin siinä, kun olen nämä 4 vuotta heräillyt lapsen kanssa ja 4 vuotta joka ikinen päivä patistanut niitä läksyjä tekemään. Lapsen olisi pitänyt saada alusta asti itse harjoitella tätä, mutta kun se ei alkuun onnistunut niin tämä oli ratkaisu, että itse herään hänen kanssaan joka aamu ja sitä kun jatkui liian pitkään, niin kuka siinä vaiheessa enää itse osaa huolehtia.[/QUOTE]

Eikö äidit yleensä heräile lähettämään lapsensa kouluun, mikäli ovat kotona? Vai meinasitko, että sun lapsen pitää herätä seiskalta ja sä voit nukkua rauhassa puoleen päivään? Mikäli vanhemmat ei ole lähteneet töihin ennen lapsen heräämisaikaa, niin kyllä mä oletan, että vanhemmat lähettää lapset kouluun.
Olenkohan mä ihan keila?
Sun lapset kyllä itsenäistyy kohtapuoliin, joten mä en näe ongelmaa siinä, että 11- vuotias tarvii vähän apuja.

Miksi muuten kysyt vasta illalla, että onko läksyt tehty. Mitä jos sinä päätät, että läksyt tehdään heti koulun jälkeen ja sen jälkeen saa alkaa touhuta omiaan? Kuka nyt illalla enää jaksaa mitään läksyjä tehdä.
Mun mielestä on muutenkin parempi, että tekee aina kyseisenä päivänä annetut läksyt heti koulun jälkeen, niin eivät sitten unohdu niin herkästi.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Meillä ei lapset saa käyttää nettiä, ennen kuin on läksyt ja päivän kotiaskareet (koulun jälkeen koiran ulos vieminen, astianpesukoneen täyttö tai tyhjennys tarpeen mukaan) ja läksyt on tehty. (: Wifi on salasanasuojattu, ja lapsille annetaan salasana vasta kun hommat on hoidettu. On toiminut meidän 11-vuotiaiden kaksosten kanssa hyvin ja ovat tottuneet siihen, että koulusta kotiin tullessa hoidetaan aina velvollisuudet ensin ja sitten vasta alkaa vapaa-aika.

Meillä yksi kolmesta lapsesta on hieman erityinen, vielä ei ole diagnoosia kun on alle kouluikäinen mutta mahdollisesti tulevaisuudessa saa sellaisen kun nähdään mihin suuntaan tilanne kehittyy. Voi olla että äitinä olet vain havainnut lapsen erityistarpeet ja huomioinut ne, koska yleensähän vanhemmat kyllä antaa enemmän vastuuta lapselle heti kun havaitsevat että sitä voi antaa. Että välttämättä et ole toiminut väärin vaan tämän lapsen kohdalla hyvin, vaikka se toisten lasten omatoimisuuteen verrattuna väärältä paapomiselta tuntuukin. Opettajalla harvoin on tietoa lasten erityispiirteistä vaan koulutus keskittyy pitkälti normaaleihin lapsiin ja opettamiseen, joten sinuna harkitsisin tarkkaan sieltä päin tulevia kasvatusneuvoja, että onko niistä aidosti hyötyä. Kyllähän monessa työpaikassakin henkilökuntaa palkitaan hyvin tehdystä työstä, vaikka sen periaatteessa pitäisi olla itsestäänselvyys kun palkkaa jo siitä muutenkin saavat. Palkinto on tehokkaampi motivaattori kuin rangaistus ja jos lapsella on taipumusta tumpelointiin tai hutilointiin niin rangaistukset voi vaikuttaa kehnosti hänen itsetuntonsa kehitykseen.

[QUOTE="Jenny";30765857]Meillä ei lapset saa käyttää nettiä, ennen kuin on läksyt ja päivän kotiaskareet (koulun jälkeen koiran ulos vieminen, astianpesukoneen täyttö tai tyhjennys tarpeen mukaan) ja läksyt on tehty. (: Wifi on salasanasuojattu, ja lapsille annetaan salasana vasta kun hommat on hoidettu. On toiminut meidän 11-vuotiaiden kaksosten kanssa hyvin ja ovat tottuneet siihen, että koulusta kotiin tullessa hoidetaan aina velvollisuudet ensin ja sitten vasta alkaa vapaa-aika.[/QUOTE]

vaihdatte salasanan joka päivä?

[QUOTE="a p";30765888]vaihdatte salasanan joka päivä?[/QUOTE]

Näinpä juuri, ei ole iso homma ollenkaan. Ollaan tosin luopumassa tästä sitten, kun lapset saavat nettiyhteydet kännykkäänsä. Nyt ovat saaneet pärjätä wifillä, en näe mitään syytä siihen, miksi 11-vuotiailla pitäisi olla kännykässä 3/4G.

[QUOTE="a p";30765610]Koulusta jos myöhästyy, niin riittää kun pahoittelee. Jos läksyt on tekemättä, ei aiheudu mitään. Paitsi jos ne on monta kertaa tekemättä, niin joutuu tekemään koulun jälkeen.
Nyt koulussa on sellainen, että jos on tietty määrä tekemättä, niin joutuu joka päivä koulun jälkeen tekemään niitä. Siellä se lapseni nyt sitten on, joten yksi ongelma vähemmän kun ei tarvitse läksyjen tekemisestä murehtia

Vielä ei ole myöhästynyt kovin montaa kertaa, koska minä olen ollut lähettämässä kouluun. En tiedä, että mitä siitä seuraisi jos myöhästelisi useasti.[/QUOTE]

Siitä seuraa jälki-istuntoja ja keskusteluja opettajien ja rehtorin kanssa. Niitten tarkoitus on saada jokainen läpi koulusta ja jokanenhan pääsee läpi aina meni sen miten hyvänsä. Sen mä olen ymmärtänyt jo. En kyllä ihan ymmärrä koulujen ajattelua kun mitä se hyödyttää istuttaa toisia ja raivota niille koulun jälkeen. Inho koko laitosta vastaan vaan kasvaa ja yhä vaikeampaa saada niitä sitten edes paikalle. Myöhästymistä ennemmin on parempi mennä seuraavalle tunnille vasta suoraan koska silloin ei häiritse sitä tuntia kesken. Niin mä itsekin toimin kun aikanaan koulua kävin.

Meillä kun koululainen "unohti" läksyt tehdä, niin niihin sitten patisteltiin useamman kerran illan aikana.. kun joka iltainen patisteli alkoi käydä omille hermoilleni, kerroin lapselle etten aio kertaakaan kysyä läksyistä seuraavalla viikolla, et lapsi joko tekee ne itse ja pyytää apua jos ei osaa tai on tekemättä ja kärsii seuraukset (lisäläksyt koulusta tai kouluun jääminen läksyjen tekoon). En kysynyt seuraavalla viikolla ollenkaan, vaikka mieli olisi tehnyt välillä. Lapsi kumminkin otti ohjeesta vaariin ja teki tehtävänsä.. Vastuun antaminen lapselle sai meidän tilanteen ratkeamaan..

Mikä ap teidän arjessa on muuttunut? Mikä estää sanomasta koululaiselle nyt on aika lähteä kouluun tai onko läksyt tehty? Meillä herätään koko perhe samoihin aikoihin, vanhemmst lähtevät töihin ja lapset kouluun.

Jos siis tämä on säännöllistä?

Koulussa ei tule tarpeeksi sanktiota ja opettajakin on sitä mieltä, että lapsen pitäisi pystyä jo itsenäisesti tekemään ne läksyt ja lähtemään kouluun. Jos lopetan muistuttamisen ja lapsi joutuu itse ottamaan vastuun, mikä rangaistus jos ei tätä tee?

Ja tiedän että olen tehnyt väärin, kun olen herännyt aamulla lapsen kanssa ja patistanut sen kouluun ja koulun jälkeen patistanut tekemään läksyt. Rangaistusmetodia ehdotti opettaja, oppii näin lapsi ottamaan itse vastuun niistä läksyistä ja jos ne jää tekemättä niin saa rangaistuksen. Mutta mikä olisi sopiva?

Ehdotuksia?

Yhteistyössä