Mikä teillä rangaistuksena, jos läksyt jää tekemättä tai myöhästyy koulusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ehdotuksia kaipaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ehdotuksia kaipaan

Vieras
Jos siis tämä on säännöllistä?

Koulussa ei tule tarpeeksi sanktiota ja opettajakin on sitä mieltä, että lapsen pitäisi pystyä jo itsenäisesti tekemään ne läksyt ja lähtemään kouluun. Jos lopetan muistuttamisen ja lapsi joutuu itse ottamaan vastuun, mikä rangaistus jos ei tätä tee?

Ja tiedän että olen tehnyt väärin, kun olen herännyt aamulla lapsen kanssa ja patistanut sen kouluun ja koulun jälkeen patistanut tekemään läksyt. Rangaistusmetodia ehdotti opettaja, oppii näin lapsi ottamaan itse vastuun niistä läksyistä ja jos ne jää tekemättä niin saa rangaistuksen. Mutta mikä olisi sopiva?

Ehdotuksia?

Entä miten olisi palkitseminen jos saa tehtyä esim viikon. Katsotte vaikka leffan perjantai iltana tai teet hyvän mielen jotenkin muuten. Niin että on kivaa saada hommat tehtyä eikä että jos ei tee niin tulee paha mieli. Pitkällä tähtäimellä tuo negatiivisuus tulee hankalammaksi kun muuttaa kotoa pois ja saa itse valita.

Palkitseminen tuntuu vähän hölmöltä. Palkita nyt siitä, että tekee hänelle kuuluvat asiat. Kyse 11-vuotiaasta, joten todellakin pitääisi jo itse osata ottaa edes vähän vastuuta siitä, että pääsee itekseen sängystä ylös ja ajoissa kouluun. 4 vuotta niitä läksyjä tullut, joten luulisi että nekin muistaisi edes joskus tehdä ja vielä aivan itse.

Miksi juuri tämä lapsi ansaitsee palkinnon läksyjen tekemisestä? Mites ne muut lapset sitten jotka hoitavat hommat ihan hyvin?

Sen takia tuota rangaistusta mietin ensin. Tähän saakka olen muistutellut, mutta nyt se loppui

[QUOTE="hmm";30765525]WTF?
eiköhän sitä vastuuta voi opettaa muullakin tavalla kuin hankaloittamalla lapsen koulunkäyntiä..[/QUOTE]

Se ei ole äidin tehtävä muistaa niitä läksyjä, se ei ole myöskään äidin tehtävä muistuttaa sitä lasta kouluunlähdöstä.

Ne on asioita joista lapsella on vastuu ja jos ei niitä hoida, niin se on lapsen vika- ei äidin.

Tähän saakka olen ajatellut, että muistutan ja patistan kaikesta, jotta ei saa unohduksia koulussa. Mutta olenkin vain tehnyt hallaa ja lapsi ei ole missään kohtaa oppinut ottamaan itse vastuuta näistä asioista.

[QUOTE="a p";30765531]Se ei ole äidin tehtävä muistaa niitä läksyjä, se ei ole myöskään äidin tehtävä muistuttaa sitä lasta kouluunlähdöstä.

Ne on asioita joista lapsella on vastuu ja jos ei niitä hoida, niin se on lapsen vika- ei äidin.

Tähän saakka olen ajatellut, että muistutan ja patistan kaikesta, jotta ei saa unohduksia koulussa. Mutta olenkin vain tehnyt hallaa ja lapsi ei ole missään kohtaa oppinut ottamaan itse vastuuta näistä asioista.[/QUOTE]

äidin tehtävä on tukea ja auttaa lasta selviämään asioista joista ei itsenäisesti selviydy.
tottakai on hyvä opettaa lapselle itsenäisyyttä, mut heittämällä lasta suden suuhun se tuskin onnistuu.
lapselle kello soimaan esim 7 ja itselle siinä vaiheessa kun vielä lapsi ehtii kouluun, mut tulee kiire, eikä niin et nukkua posotetaan 10 asti ja lapsen koulunkäynti kärsii.
samoin läksyistä kysytään vielä illalla, onko ne tehty, jos ei niin sitten vielä tekemään ne, ei niin et jää tekemättä.
11v on vielä sen ikäinen et ihan kaikki ei itseäisesti onnistu, yläkouluikäiseltä voi jo odottaa et asiat hoituu yksinkin.
jos olet sitä mieltä et olet tehnyt tähän asti väärin, niin et voi nyt sitten kaataa ongelmaa lapsen kärsittäväksi, vaan yritätte pikkuhiljaa korjata asian. (ja jos väärin tekemisestä rangaistaan niin milläs itseäsi rankaiset siitä et olet tehnyt väärin? )

Jos kasvatuksessa menty alussa metsään on se kyllä aikuisen-ei lapsen -vika. Vanhemmalla on velvollisuus opettaa omaa lastaan pärjäämään elämässään itsenäisesti. Niin että elämästä jää hyvä maku jälkeen päin.

Mieti nyt vaikka koirien kouluttamista, ensin annetaan makupaloja ja sitten opetetaan niin että jää hyvä muistijälki tottelemisesta, niin saa usein hyvin koulutetun koiran. Kyllähän hakkaamalla saa saman tottelevuuden, mutta myöhemmin voi tulla ongelmia.

Suurin osa nyt ei vaan toimi niinkuin joku haluaa, koska jollekin vain olisi kivempi. Ihminen nyt tekee asioita mistä tulee hyvä mieli ja joitain ihan tottumuksesta.

Minä ilahduin joka kerta kun lapsi siivosi jälkensä, teki annetun tehtävän ja edelleen kun teini on hoitanut hyvin koulunsa ja oman huoneen niin voin ehdottaa juuri yhteistä leffailtaa, koska hänen elämänsuunta on mielestäni hyvä. Se kannustaa häntä jatkamaan sillä tiellä. Rangaistus tulee vasta tiedetyn asian tietoisesta väärinteosta vakavuuden mukaisesti.

Ehdotan silti positiivisuuden kokeilemista ensin. Eihän se kaikille noin toimi, mutta suht pieni vaiva kokeilla.

[QUOTE="hmm";30765571]äidin tehtävä on tukea ja auttaa lasta selviämään asioista joista ei itsenäisesti selviydy.
tottakai on hyvä opettaa lapselle itsenäisyyttä, mut heittämällä lasta suden suuhun se tuskin onnistuu.
lapselle kello soimaan esim 7 ja itselle siinä vaiheessa kun vielä lapsi ehtii kouluun, mut tulee kiire, eikä niin et nukkua posotetaan 10 asti ja lapsen koulunkäynti kärsii.
samoin läksyistä kysytään vielä illalla, onko ne tehty, jos ei niin sitten vielä tekemään ne, ei niin et jää tekemättä.
11v on vielä sen ikäinen et ihan kaikki ei itseäisesti onnistu, yläkouluikäiseltä voi jo odottaa et asiat hoituu yksinkin.
jos olet sitä mieltä et olet tehnyt tähän asti väärin, niin et voi nyt sitten kaataa ongelmaa lapsen kärsittäväksi, vaan yritätte pikkuhiljaa korjata asian. (ja jos väärin tekemisestä rangaistaan niin milläs itseäsi rankaiset siitä et olet tehnyt väärin? )[/QUOTE]
Vedä ny ittes sanonko minne?
Hirteen.
Ei ap ole tehnyt mitään väärin,missä ihmeen fantasia leffassa sä oikeen elät?

[QUOTE="hmm";30765571]äidin tehtävä on tukea ja auttaa lasta selviämään asioista joista ei itsenäisesti selviydy.
jos olet sitä mieltä et olet tehnyt tähän asti väärin, niin et voi nyt sitten kaataa ongelmaa lapsen kärsittäväksi, vaan yritätte pikkuhiljaa korjata asian. (ja jos väärin tekemisestä rangaistaan niin milläs itseäsi rankaiset siitä et olet tehnyt väärin? )[/QUOTE]

Pikkuhiljaa tekemistä on tässä harrastettu jo pidempään.

Itselläni on kello soittamassa joka päivä siihen aikaan kun pitäisi kouluun lähteä ja joka ikinen aamu on vielä sängyssä siihen aikaan eikä edes aikomusta laittaa vaatteita päälle.

Joka ilta kysyn, onko läksyt tehty ja aina ne on tekemättä. Tässä ei enää muu auta kuin se suden suuhun heittäminen, tajuaa lapsi että ne on hänen hommiaan ja hänen pitää ne muistaa, ei äidin.

Osittain varmaan toimii noin juurikin sen takia kun tietää, että kyllä se äiti sitten muistuttaa ja herää aamulla ettei hän myöhästy, joten voi vielä hetken köllötellä sängyssä

[QUOTE="huhhuh";30765584]Vedä ny ittes sanonko minne?
Hirteen.
Ei ap ole tehnyt mitään väärin,missä ihmeen leffassa sä oikeen elät?[/QUOTE]

ap itse kirjoittaa ensimmäisessä viestissään et "tiedän tehneeni väärin"- minä en ole väittänyt hänen tehneen mitään väärää.

Jos toistuvaa niin lapsellahan on joku vikana tai joku hätä. Eihän tuo ole normaalia. Toisinaan ymmärrettävää muttei toistuvasti. Jos et itse selviä tilanteesta niin soita kouluterveydenhoitajalle. Kyllä asiat siitä järjestyy!!

Alkuperäinen kirjoittaja ei hyvä;30765594:
Jos toistuvaa niin lapsellahan on joku vikana tai joku hätä. Eihän tuo ole normaalia. Toisinaan ymmärrettävää muttei toistuvasti. Jos et itse selviä tilanteesta niin soita kouluterveydenhoitajalle. Kyllä asiat siitä järjestyy!!
Buranaa naamaan niin hyvä tulee.

[QUOTE="hmm";30765592]ap itse kirjoittaa ensimmäisessä viestissään et "tiedän tehneeni väärin"- minä en ole väittänyt hänen tehneen mitään väärää.[/QUOTE]

Olen tehnyt väärin siinä, kun olen nämä 4 vuotta heräillyt lapsen kanssa ja 4 vuotta joka ikinen päivä patistanut niitä läksyjä tekemään. Lapsen olisi pitänyt saada alusta asti itse harjoitella tätä, mutta kun se ei alkuun onnistunut niin tämä oli ratkaisu, että itse herään hänen kanssaan joka aamu ja sitä kun jatkui liian pitkään, niin kuka siinä vaiheessa enää itse osaa huolehtia.

Mä olen kohta 3 saanut läpi koulujen ja voin rehellisesti myöntää etten rankaise koska koulu rankaisee aina. En usko tuplarankaisuun.

Koulusta jos myöhästyy, niin riittää kun pahoittelee. Jos läksyt on tekemättä, ei aiheudu mitään. Paitsi jos ne on monta kertaa tekemättä, niin joutuu tekemään koulun jälkeen.
Nyt koulussa on sellainen, että jos on tietty määrä tekemättä, niin joutuu joka päivä koulun jälkeen tekemään niitä. Siellä se lapseni nyt sitten on, joten yksi ongelma vähemmän kun ei tarvitse läksyjen tekemisestä murehtia

Vielä ei ole myöhästynyt kovin montaa kertaa, koska minä olen ollut lähettämässä kouluun. En tiedä, että mitä siitä seuraisi jos myöhästelisi useasti.

Ja täällähän on ollut näkemyksiä ja ehdotuksia, mutta mitään et kokeile. Olet varmaan joustava äiti. Teeppä sit niinkuin ne kaikki muut mitkä asiat tekee samallalailla kun teidän lapset on klooneja toisistaan.

Pelikielto, tietokonekielto, kaverikielto, karkkikielto,kotiaresti, menettää tavaroitaan paitsi patjan. Nämä taitaa olla ne sinun haluamat asiat.

Seuraamus voi olla vaikka se että ei ole tietokoneella tms. jos kouluhommia ei hoida kunnolla. Onhan tuokin hyvä idea että tehdään jotain kivaa yhdessä sitten kun hommat sujuu. Mutta totta sekin,että jos muut hoitaa hommat hyvin,eikä heitä palkita. Ja taas toisaalta,kyllähän lasten kanssa pitää tehdä yhdessä kivoja juttuja,vaikka hommia ei hoideta kunnolla.

Lapset ovat erilaisia. Toisten on ihan oikeasti vaikeampi ottaa vastuuta. Eikä se ole kenenkään vika,ei vanhempien,eikä lapsen.

Meilä kuuluu automaattisesti nuo asiat tehtäviin jotka tehdään. Edellytyksenä esimerkiksi sille että pääsee harrastuksiin ja kavereille. Jos läksyt ovat tekemättä niin sitten ei ole perjantaina kerhoa jossa tykkää käydä, ei ole tarvinnut olla pois, ei pääse esimerkiksi vaikka laskettelemaan yms. eli kaikki kiva jää pois jos ei perusasioista huolehdita. Alko jättää yhteen väliin aamuun läksyjään, sen kielsin ja nyt kysyn onko läksyt tehty ennen simpsonia, ellei niin simpsoneita ei kattota.

Yhteistyössä