Viitisen vuotta.
Molemmille on aikaa, kehitystasot osuvat yvin "yksiin" siten, että isoveli oli jo riittävän iso ymmärtääkseen olla hakkaamatta vauvaa kaulimella päähän ja vietti aikaa jo omienkin kavereiden kanssa ja oli omatoiminen monissa asioissa. Vauva taas nukkui paljon (kuten vauvat aina) ja niinä aikoina ehdin antaa kahdenkeskistä aikaa viisivuotiaalle.
Edes kuopuksen täyttäessä kaksi (uhma? ei täällä näkynyt) ja isoveljen aloittaessa koulun oli mukavaa, että sain olla kotona vastaanottamassa koululaista. Pienemmän päiväunien aikaan teimme ekaluokkalaisen kanssa yhdessä läksyjä ja niin edelleen.
Riitoja ei pojilla ole oikeastaan ollut, siis sellaisia riitelykausia. Jotakin pientä kahinaa tietysti aina on, mutta ei sellaisia aikakausia, että "pojat eivät ole puoleen vuoteen saaneet mitään järkevää yhteistä tekemistä aikaan".
Pikkuveli ihailee isoveljeä, ja se ihailu suitsii myös isoveljen käytöstä osaltaan. Isoveli taas mielellään näyttää pienemmälle asioita, miten tehdään legoja, neuvoo matikassa ja englannissa ja juuri tänään siivosivat mun auton yhdessä. Siitä palkaksi annoin niille pizzarahat, ja lähtivät kahdestaan pizzalle tuohon kävelymatkan päähän. Pojat ovat nyt 14- ja 9-vuotiaat. Kun tulivat, menivät sohvalle pelaamaan pleikkaa kun ulkona sataa märkää lunta. Ei mitään riitoja.
Itse koen, että olen saanut nauttia molempien lasten vauva-ajasta täysin rinnoin (kuvaannollisesti ja kirjaimellisesti

), molempien ikätasoinen kehitys on saanut huomiota vanhemmilta ja ikäero on paras mahdollinen. No, ymmärrän tietysti faktat eli ne, että lapset ovat samaa sukupuolta (mitähän yhteistä heillä olisi, jos toinen olisi tyttö? varmasti jotakin, mutta olen iloinen että ovat poikia, se helpottaa asiaa) ja sitten luonteet sopivat yhteen, mikä ei aina ole päivänselvää.
Minulla on kaksi vuotta vanhempi veli, ja meillä ei ollut lapsuudessa yhtään mitään yhteistä. Riitelimme aina, kilpailimme aina ja toisen naama ärsytti ihan helvetisti. No, nyt olemme erittäin hyvissä väleissä, eli ei sikäli murhetta. Mutta meidän pojat tulevat huomattavasti paremmin toimeen viiden vuoden ikäerolla kuin minä ja veljeni kahden vuoden erolla. Ehkä pointti onkin siinä, että vanhempi tajuaa pienen olevan NIIN paljon pienempi, ettei maksa vaivaa rääkätä sitä. No, oli miten oli, suosittelen.