Mikä tauti tää voisi olla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "eee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"eee"

Vieras
Torstaina mulla oli aamulla kurkku vähän kipeä ja nenä tukkoinen. Oli hirveä väsymys ja jotenkin kipeä olo. Oli sellainen päivä, että jouduin kuitekin hoitamaan pari juttua ja käymään kaupungilla ym. Aamulla mittasin lämmön, ei ollut mitään normista poikkeavaa. Päivällä mittasin uudelleen, oli vähän lämpöä. Illalla olo oli tosi pöhkö, kun pääsin kotiin , yritin mm. avata ovea väärällä avaimella enkä ymmärtänyt miksen päässyt sisään. Mittasin kuumeen ja se oli 37 ja vähän päälle, siitä se alkoi nousta ihan heti ja oli lopulta 39. Kun olin paikallani olo oli ok, heti kun vähän liikuin, niin tuli ihan vilunväreitä ja päähän sattui ihan mielettömästi. Pulssi oli kanssa tosi korkea.

Nenä ei ollut tukossa, mutta mun selkä ja takamus särki ja reidet tuntuivat siltä kuin olisin jumpannut vähän liikaa. Kädetkin olivat kipeät ja päätä oli koko päivän vähän jomotellut. Meillä ei ollut kuin lasten kuumelääkkeitä, en niitä viitsinyt ottaa vaan menin nukkumaan. Kun heräsin vauvaa syöttämään kolmen maissa olo oli jo aika ok. Päätä vielä vähän särki.

Aamulla mulla oli vähän lämpöä, mutta 1/3 kropasta ihottumassa. Sellaista pientä punertavaa nokkosrokkoa. Se eli päivän aikana, oli välillä vähän kirkkaampaa ja välillä hentoisempaa. Illalla ihottumaa tuli uusiin paikkoihin ja se kutisi tosi paljon.

Tänään ihottuma on vähän rauhallisemman näköistä, mutta sitä on kuitenkin. Mulla on ehkä vähän lämpöä, menee ihan normaalilämmön rajoissa, mutta mulla on normaalista matalampi lämpö. Kurkku tai enemmänkin kitalaki oli aamulla kipeä ja nenän limakalvot ovat jotenkin vähän rikki, niistäessä tuli veriviiruja. Silmät on olleet vähän rähmivät, lapsilla on ollut lievää silmätulehdusta.

Kaveri sanoi, että voisiko olla vihurirokkoa, mun äiti ei ollut varma onko mua sitä vastaan rokotettu. Olen syntynyt 70-luvun lopulla, mpr-rokotteet aloitettiin 80-luvun alussa. Jännää tässä on vielä se, että mulla on menkat vähän myöhässä, eli saatan olla raskaana.

1970-luvun lopulla syntyneet tytöt on kyllä aikoinaan viimeistään joskus yläasteiässä rokotettu vihurirokkoa vastaan juurikin niiden sikiövaurioiden riskin takia, joa ei ole varmuudella lapsena vihurirokkoa sairastanut.

Oireet sopii vaikka mihin .. Tuhkarokkoon esimerkiksi. http://www.oireet.fi/tuhkarokko.html

Sitä on ajoittain liikkeellä Suomessakin, kiitos vaan niille, jotka eivät lapsiaan rokotuta ja matkustelevat sitten maissa, joissa tuota tautia on. Tarttuu todella herkästi.
Toisaalta oireet sopivat myös influenssaan, tai johonkin virustautiin, kumpainenkin voi nostaa nokkosihottuman. Kyllä mä sinuna kävisin siellä lääkärissä, etenkin kun on tuo raskauden mahdollisuus.

Mä olen lääkäriin menossa maanantaina, mutta päivystykseen en lähde odottelemaan.
Influenssaan ajattelin itse sen olevan silloin illalla, mutta se kyllä meni nopeasti ohi, että ei tainnut sitä olla. Voi tietty olla joku virus.

Meillä lapset on saaneet mpr-rokotteet, mutta vaan ne ekat osat, kun ovat vielä niin pieniä. Eikö se yksikin anna kuitenkin suojan noita vihuri-ym. rokkoja vastaan?

Yhteistyössä