Mikä tässä 1-vuotiaan lounaassa on niin kummallista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmettelemään jäänyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ai että "sormiruokailu" on ihan oma terminsä. Voi jessus. Ennen muinoin se nyt vaan oli tapa, jolla pienet lapset söi, ei sitä nimetty joksiin "tyyliksi". :laugh:
Sitä se varmaan ihmetteli, että muksu ei syönytkään jotain soseita, vaan samaa kuin muutkin. Sormin syömisestä en todella ymmärrä, että joku pitää ihmeellisenä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Erikoista oli varmaan se, ettei se ollut mössöä. Moni lapsi on n. vuoden iässä vielä ihan sihtikurkku.

Tämäkin vois hyvin olla totta... Omakaan pieni ei syö sosetta jossa on kovin isoja paloja, mutta kun ruoat on selkeästi erillään niin isommatkaan palat ei haittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja qwert:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelemään jäänyt:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Se, että joku syö "kuivia" makaroneja...

Jaa... voishan se olla noinkin... Eli tein ikään kuin liian "huonon" lounaan kun ei ollut kermakastiketta

Ei ainakaan meillä kukaan söisi makaronia pelkällään.

isommat muksut laittoi ketsuppia päälle :-)

Alkuperäinen kirjoittaja qwert:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Se, että joku syö "kuivia" makaroneja...

Jaa... voishan se olla noinkin... Eli tein ikään kuin liian "huonon" lounaan kun ei ollut kermakastiketta

Ei ainakaan meillä kukaan söisi makaronia pelkällään.

Meillä taas söis :D
Makaronille joutuu meillä aina oikein tuputtamaan kastiketta kaveriks, muksut söis mielummin makaronit pelkiltään (monesti syövätkin, kastike on sitten lihapullien tai lihan, mitä nyt sitten onkin ruokana, kanssa erillään).
Täytyy myöntää, että ennen söin itekin ylijääneitä makruja pelkiltään, pikkuinen voinokare siihen päälle lämmittäessä ni ai että! :p

Up... Lisää mielipiteitä.
Tähän mennessä olen siis joko
a) tarjonnut ihan tavallisen lounaan
b) tarjonnut liian huonon lounaan kun ei ollut kastiketta
c) ylpeilen laittamallani ruoalla
d) ylpeilen lapseni sormiruokailulla
Mitähän muuta...

Up... Lisää mielipiteitä.
Tähän mennessä olen siis joko
a) tarjonnut ihan tavallisen lounaan
b) tarjonnut liian huonon lounaan kun ei ollut kastiketta
c) ylpeilen laittamallani ruoalla
d) ylpeilen lapseni sormiruokailulla
Mitähän muuta...

Miksi ihmeessä tää asia nyt on sulle niin tärkeä? Vaihtoehtoja on monia eikä meistä kukaan tiedä mitä on juuri tuon äidin päässä liikkunut.

Kumma kun ei voi ihmisiltä kysyä suoraan vaan pitää sitten jossain palstalla arvuutella.

Ajattelin kysyä tältä kaikkitietävältä av raadilta mikä meidän lounaassa oli niin ihmeellistä.
Ja koko lounaan ajan katseli kuin ulkoavaruudesta tullutta alienia meidän pikkuista, joka veteli mureketta ja makaronia suuhunsa sormillaan minun auttaessa vierestä lusikalla.

Jäin vaan itse ihmettelemään mikä siinä lounaassa tätä toista äitiä niin hirveästi ihmetytti. Oliko tuo sormiruokailu niin kummallista? Sotkuista toki, mutta lapsesta niin mukavaa... Vai oliko niin erikoista se, että vauvamme ei syö soseita? Vai että annoin alle vuoden vanhalle ihan tavallista kotiruokaa? Vai mikä? Olisiko yllä mainitussa ruokailutilanteessa ollut jotain teitä ihmetyttävää.
Tuo sormilla syönti, jo 4V. ja sormilla syö, meidän 2V.syö lusikalla ja haarukalla jos tarve on, ihmettelisin minäkin kun 4V. ja syö sormilla.

Alkuperäinen kirjoittaja outoa:
Ajattelin kysyä tältä kaikkitietävältä av raadilta mikä meidän lounaassa oli niin ihmeellistä.
Ja koko lounaan ajan katseli kuin ulkoavaruudesta tullutta alienia meidän pikkuista, joka veteli mureketta ja makaronia suuhunsa sormillaan minun auttaessa vierestä lusikalla.

Jäin vaan itse ihmettelemään mikä siinä lounaassa tätä toista äitiä niin hirveästi ihmetytti. Oliko tuo sormiruokailu niin kummallista? Sotkuista toki, mutta lapsesta niin mukavaa... Vai oliko niin erikoista se, että vauvamme ei syö soseita? Vai että annoin alle vuoden vanhalle ihan tavallista kotiruokaa? Vai mikä? Olisiko yllä mainitussa ruokailutilanteessa ollut jotain teitä ihmetyttävää.
Tuo sormilla syönti, jo 4V. ja sormilla syö, meidän 2V.syö lusikalla ja haarukalla jos tarve on, ihmettelisin minäkin kun 4V. ja syö sormilla.

Ei kun se meidän 11,5kk söi sormin. 4-vuotias söi kyllä ihan haarukalla :-)

Musta tuntuu että se äiti jotenki hiffas siinä että hei sähän annat sun pienemmälle ihan samaa ruokaa kuin muillekin ja ehkä häneki pitäis. Koska hän ei varmaa oo tajunnu ees että nythän voi niinki alkaa tekemään jo kun lapsi on sen n. vuoden. Heillä on tähän mennessä menty vaan purkkiruoalla =) Sit se koko ruokailun ajan kattelin kuinka hienosti sun pikkuinen söi ja huomenna heilläkin aletaan totuttelemaan normiruokaan "vauvan" kanssa =)

Alkuperäinen kirjoittaja Bling:
Musta tuntuu että se äiti jotenki hiffas siinä että hei sähän annat sun pienemmälle ihan samaa ruokaa kuin muillekin ja ehkä häneki pitäis. Koska hän ei varmaa oo tajunnu ees että nythän voi niinki alkaa tekemään jo kun lapsi on sen n. vuoden. Heillä on tähän mennessä menty vaan purkkiruoalla =) Sit se koko ruokailun ajan kattelin kuinka hienosti sun pikkuinen söi ja huomenna heilläkin aletaan totuttelemaan normiruokaan "vauvan" kanssa =)

Tällä äidillä oli kyllä isompikin lapsi, että ei ollut varmaankaan tästä kyse.

Alkuperäinen kirjoittaja Nj:
Alkuperäinen kirjoittaja Bling:

Tällä äidillä oli kyllä isompikin lapsi, että ei ollut varmaankaan tästä kyse.

Joo joilla ikäeroa useampi vuosi. Meillä ikäeroa on vain vuosi ja joitain asioita tajuan vähän jälkikäteen tämän pienemmän kanssa kun ei oo vaan tajunnu miten aika menee =) Ja monesti sitä kangistuu kaavoihinsa ja ehkä vaan ostaa joka kerta niitä purkkeja kaupasta... Noh yritin keksiä vähän inhimillisemmän syyn tähän ongelmaan, mutta ilmeisesti se perus olettamus on että tuo nainen on joko kateellinen tai muuten vaan nyrpeä akka...

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Erikoista oli varmaan se, ettei se ollut mössöä. Moni lapsi on n. vuoden iässä vielä ihan sihtikurkku.

Näin uskon minäkin. Meillä vuoden ikäiselle sai kaupanpurkeistakin syöttää 8 kuisille tarkoitettuja, kun ei 12kk purkit menneet alas. :)

Ps. Juu ja meillä todellakin syötettiin kaupan purkkiruokaa, kun minun tekemät ruuat eivät maistuneet. :kieh:

Ei mitään erikoista, meillä syödään samalla lailla =) toiset pikkulapset vaan on niin sihtikurkkuja tai 1-v vielä vailla hampaita, että eivät selviä karkeammista soseista saati isoista paloista.

Mä voisin kans veikata että kyse jostakin että se vieras lapsi on sihtikurkku tms. Meillä esikoinen 1v:na söi nippanappa niitä 8kk purkkeja, kotiruoka ei juuri kelvannut ja jos oli palasia niin kiitos ei. Söi kyllä jotain napostelua sormiruokana mut ihan oikea ruoka ei uponnut. Mut kyllä sekin sit oppi oikeaa ruokaa syömään.
Jos tätä äitiä harmitti kun hänen pikkuisen isompi lapsensa ei vielä osaa syödä tavallista ruokaa. Mua ainakin joskus otti päähän kun toiset veteli taval. ruokaa ja meillä pilttiä. Ja mä olen kyllä tonne 1v5kk asti pitänyt yleensä pilttejä mukana niin on olllut ruokaa mikä lapsille kelpaa. Paitsi tää kolmas on aina syönyt kyllä kaikkea mitä eteen laitetaan.

"Tämän vieraana olevan perheen äiti katseli vierestä ja kysyi sitten AIVAN ihmeissään oliko se "Matin" annos."

Mä sanoisin tällaisen lauseen jos ihmettelisin annoskokoa. Ehkä se oli hänen mielestään iso annos tuonikäiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja saw:
"Tämän vieraana olevan perheen äiti katseli vierestä ja kysyi sitten AIVAN ihmeissään oliko se "Matin" annos."

Mä sanoisin tällaisen lauseen jos ihmettelisin annoskokoa. Ehkä se oli hänen mielestään iso annos tuonikäiselle.

Peesi tälle.
Mä luulen että vieraana äitinä olisin ollut korkeintaan kateellinen että toisen pienempi lapsi syö tavallista ruokaa, ehkä sen pienempi ei vielä suostu syömään muuta kuin hienompaa? Ap:nä olisin kysynyt suoraan, voi sitä kavereitten kesken kysyä jos jää vaivaamaan.

Yhteistyössä