mikä siinä vajaa 2-v tai reilu 2veessä , joka on vaipoissa, on niin luonnotonta ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja endie2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En pidä 2 veetä vaipoissa mitenkään outona,mut jos lapsi alkaa olla likemmäs 3v tai ylikin ja kulkee vaippahousuna aamusta iltaan,on se outoa.Saati nämä mitä näkee täällä et 4-5v vielä sontii vaippaan kun ei suostu potalle tai pöntölle.Yäk.
Ja juu,omani oppi kokonaan päiväkuivaksi 2v1kk,kakat teki poikkeuksetta pottaan 1v4kk ikäisestä lähtien.

Meillä esikoinen oppi 1v10kk iässä päiväkuivaksi ja toinen 1v11kk iässä. kumpikin olleen kuukauden-pari päälle kaksi vuotta kun on olleet yökuiviakin. Nyt kuopus viskoo vaippaa pois päältä ja pidättää parhaimmillaan 4tuntia (ikää se 1v 10kk). meillä menevät tällä kaavalla. Mutta lapset menevät omia kaavojaan noudattaen ja toisilla kuivaksi oppiminen kestää kauemmin kun toisilla. Tuskin kenenkään lapsi enää koulussa on vaipoissa ollut, joten annetaan jokaisen oppia tämä asia omaan tahtiinsa, eikös niin :)

No ei siinä ole mustakaan vielä yhtään mitään luonnotonta.
Mun mielestä vaan pottailu on ollut helppoa aloittaa alle vuoden ikäisen kanssa jolla ei ole vielä kovinkaan omaa tahtoa ja potalla on viihdytty siis hyvin.
Tosin vähän päälle 1-vuotiaana onkin sitten tullut vaihe ettei potta olekaan pop, mutta päivittäin käydään kuitenkin koittamassa.:xmas:

Oli tosi helppoa kyllä ja siinä istuttiin mielellään. Mitään saalista sinne vaan ei saatu vauvana, ei 1v ja vasta 2v se loksahti. Mut jos ei älyä niin ei älyä.

meil on viel 2v2kk vaipoissa, potta on ollu esillä 10kk:sta ja kun olin sairaalassa sen ajan ku tyttö oli 1v1kk-1v3kk anoppi oli yrittäny opettaa potalle ja mä sit jatkoin ni ei vaan suju. Joskus sinne jotain tuleekin mut ei kyl osaa viel hätäänsä sanoa. pikkuhousuissa oon pitäny kesällä ja kaikki tuli niihin/lattialle. Nyt haluaa itsekin potalle, mut istuu siin sit ties kuin kauan ku haluais et sinne jotai tulee ja joskus tuleekin mut yleensä ei. Ärsyttävintä on se kun joskus oon ehkä saattanu itsekin arvostella ku tutun lapsi ei osannu käydä potalla reilu 2v:nä :ashamed: Mut ehkä tää tästä, kun nyt sentään haluaa itse potalle.
Niin ja siis muuten tyttö on ikäisiään edellä joten olettais että tässäkin.

Viimeksi muokattu:
Meillä tuo poika on nyt 2-vuotias. Pottaa on harjoteltu aina kun on kiinnostanut ja ihan sieltä alle 1-vuotiaasta lähtien. Pakko se ei koskaan ole ollut. Poika on edelleenkin vaipoissa täyspäiväisesti, mutta ensimmäinen virstapylväs "kuivuuteen" on nyt saavutettu, voi olla puolikin päivää tässä kotosalla kalsareillaan eikä pissaa niihin! Kaipa tässä vielä saa tovin jos toisenkin ootella koska toisinaan taas kun ehdotan vaipatta olemista niin vaatii vaippaa.

meil on viel 2v2kk vaipoissa, potta on ollu esillä 10kk:sta ja kun olin sairaalassa sen ajan ku tyttö oli 1v1kk-1v3kk anoppi oli yrittäny opettaa potalle ja mä sit jatkoin ni ei vaan suju. Joskus sinne jotain tuleekin mut ei kyl osaa viel hätäänsä sanoa. pikkuhousuissa oon pitäny kesällä ja kaikki tuli niihin/lattialle. Nyt haluaa itsekin potalle, mut istuu siin sit ties kuin kauan ku haluais et sinne jotai tulee ja joskus tuleekin mut yleensä ei. Ärsyttävintä on se kun joskus oon ehkä saattanu itsekin arvostella ku tutun lapsi ei osannu käydä potalla reilu 2v:nä :ashamed: Mut ehkä tää tästä, kun nyt sentään haluaa itse potalle.
Niin ja siis muuten tyttö on ikäisiään edellä joten olettais että tässäkin.

Miten nii "edellä"?

Ei yhtään mitään. Täällä palstalla ollaan vaan niin vatun upeita äitejä, jos ollaan "opetettu" puolitoistavuotias kuivaksi. Hohhoijaa. Jokainen oppii silloin kun on siihen kypsä, ja tokihan herkkyyskausia tukemalla voi hiukan edesauttaa asiaa.

Ei siinä mitään luonnotonta ole, mutta lapsellista mennä sellaisten väitteiden taa, että lapsi ei voi oppia pidättämään 2v:nä kun itse on niin laiska että ei opeta vaan haluaa odottaa aikaa jolloin lappi oppii itsestään. Jokainen lapsi joka sais p äättää eläis ihan varmasti ilman vaippoja alusta saakka.

Hyväksyn vallan äidin joka oikeasti suoraan sanoo, että laiskottaa tai kun ei vaan huvita opettaa, mutta tekosyille nauran kyllä.

[QUOTE="öö";21991609]Miten nii "edellä"?[/QUOTE]

Puhuu tosi paljon, taivuttaa sanoja ja käyttää kuulemma sellasia ilmaisuja joita yleensä 3v:t käyttää vasta, piirtää sellasia juttuja mitä kuulemma 3v:t piirtää. Mulla ei ole vertailukohtia ku en tiedä ku yhen 3-vuotiaan mut niin moni on sanonu että on edellä.

meillä tytölle rupesin pottua totuttamaan kun oli vajaa 1v ja sit reilu 1v kiinnostukin siitä ja silloin tällöin tekikin tarpeensa siihen, sit yht`äkkiä kiinnostus lopahti ja ei ollenkaan halunnut... monta kuukautta oli että ei yksinkertaisesti halua potulle mennä....noh annoin olla, en häntä siihen pakottanut... ja sit eräs kaunis päivä ihan itse taas halusikin potulle (oisko ollu n.2v1kk) ja siitä päivästä lähtien kävi potulla, ja oppikin nopeasti kokonaan päivä kuivaksi ja sitten 2½v kokonaan kuivaksi... Minusta outoa alkaa olla jos lapsi ei ole päiväkuiva lähemmäs neljän vuoden ikää...mut en siltikään ketään tuomitse, koska toi yleensä niin riippuu lapsesta...

No ei siinä ole mustakaan vielä yhtään mitään luonnotonta.
Mun mielestä vaan pottailu on ollut helppoa aloittaa alle vuoden ikäisen kanssa jolla ei ole vielä kovinkaan omaa tahtoa ja potalla on viihdytty siis hyvin.
Tosin vähän päälle 1-vuotiaana onkin sitten tullut vaihe ettei potta olekaan pop, mutta päivittäin käydään kuitenkin koittamassa.:xmas:

Eipä siitä pottailusta kyllä paljon hyötyä noin ole, meilläkin jätkä käy monta kertaa päivässä potalla mutta ei saa sinne tehtyä mitään.

Ei siinä mitään luonnotonta ole, mutta lapsellista mennä sellaisten väitteiden taa, että lapsi ei voi oppia pidättämään 2v:nä kun itse on niin laiska että ei opeta vaan haluaa odottaa aikaa jolloin lappi oppii itsestään. Jokainen lapsi joka sais p äättää eläis ihan varmasti ilman vaippoja alusta saakka.

Hyväksyn vallan äidin joka oikeasti suoraan sanoo, että laiskottaa tai kun ei vaan huvita opettaa, mutta tekosyille nauran kyllä.

Niin mutta siis eihän sitä pidättämistä voi opettaa mitenkään ,jos lapsi ei sitä itse osaa ensin. Ei se potalle vieminen sitä mitenkään minusta opeta. Vai oletko ihan erimieltä ?
Tarkoitan, että sitä lastahan voi viedä sinne potalle vaikka vuoden, mutta eihän sinne mitään tule ennekuin lapsi itse hokaa homman.

[QUOTE="mie";21991692]meillä tytölle rupesin pottua totuttamaan kun oli vajaa 1v ja sit reilu 1v kiinnostukin siitä ja silloin tällöin tekikin tarpeensa siihen, sit yht`äkkiä kiinnostus lopahti ja ei ollenkaan halunnut... monta kuukautta oli että ei yksinkertaisesti halua potulle mennä....noh annoin olla, en häntä siihen pakottanut... ja sit eräs kaunis päivä ihan itse taas halusikin potulle (oisko ollu n.2v1kk) ja siitä päivästä lähtien kävi potulla, ja oppikin nopeasti kokonaan päivä kuivaksi ja sitten 2½v kokonaan kuivaksi... Minusta outoa alkaa olla jos lapsi ei ole päiväkuiva lähemmäs neljän vuoden ikää...mut en siltikään ketään tuomitse, koska toi yleensä niin riippuu lapsesta...[/QUOTE]

voih,ihana. meilläpäin pottu on peruna :D

No en kyllä käyttäisi sanaa "luonnollinen" edes vastasyntyneen vaipasta, mutta ihan normaalia ja yleistä se on, että reilu 2- vuotiaalla on vaippa. Kai se vain on asia mitä jotkut kokee tarpeelliseksi verrata. Oma lapseni oppi päiväkuivaksi hieman vajaa 2- vuotiaana ja sitä jaksoi muutama samanikäisen lapsen omaava tuttava ihmetellä jopa suureen ääneen. Olivat sitä mieltä että olen varmaan väkisin opettanut lapsen potalle (no en todellakaan). Nyt 2,5- vuotiaana lapsi tarvitsee edelleen vaipan yöllä ja samat ihmiettelijät vauhkoavat, että eikö ole vielä yökuiva. Eli teitpä miten vain, aina on jollain jotain sanomista. Olen seurannut lapsen herkkyyttä ja kiinnostusta ja meidän lapsella oli suuri halua olla ilman vaippaa jo vuodenikäisestä lähtien, joten annoin kotona olla ja aika nopeasti oppi käymään potalla kun tarve vaati. Yöjuivuus on asia jota ei voi opetella, vaan vaatii tietyn hormoonin kehittymisen, joten annan rauhassa lapsen käyttää vaippaa yöllä niin kauan kuin tarvitsee.

Minä en itse halua tehdä tarpeitani vaippaan ja kulkea ympäriinsä/nukkua lastit pöksyissä. Minusta se olisi epämiellyttävää ja hankalaa. Tästä syystä oletan ettei se lapsellekaan ole miellyttävää. Tämän vuoksi mielelläni kannustan heitä vaipattomaan elämään oppimisessa mahdollisimman varhain.

Niin mutta siis eihän sitä pidättämistä voi opettaa mitenkään ,jos lapsi ei sitä itse osaa ensin. Ei se potalle vieminen sitä mitenkään minusta opeta. Vai oletko ihan erimieltä ?
Tarkoitan, että sitä lastahan voi viedä sinne potalle vaikka vuoden, mutta eihän sinne mitään tule ennekuin lapsi itse hokaa homman.

Totta kai se opettaa. Lapsi huomaa saavansa positiivista palautetta kun tekee tarpeensa pottaan (ja sen ensimmäisen kerran voi helposti ajoittaa jos yhtään lastaan tuntee) ja kokee mukavammaksi kuivat housut, kuin märän, painavan vaipan.

endie2: Kyllä se lapsi sen pidättämisen oppii. Meillä molemmat oppineet n. 1vuoden iässä pidättämään hereillä ollessa ja tämä tapahtunut parissa viikossa. Meillä ei ole koskaan istuskeltu huvikseen potalla vaan kun on alkanut pissa valua niin olen nostanut potalle ja sitte kehunut kamalasti vaikkei lapsi itseasiassa olekaan sinne mitään vars. tehnyt. Muutamassa päivässä lapset ovat yhdistäneet sen tulevan pissan tunteen ja potan ja sitten lopulta sen tavoitteen että pissalätäkkö tulee kokonaan pottaan. Kyllä se pidätyskyky on löytynyt samalla ja alusta asti kun on hoettu pissa sanaa niin vaikkei kumpikaan ole puhunut juuri mitään ennen 2vuotis päivää niin kyllä ovat alkaneet pissasanaa käyttää hädän tullessa.

[QUOTE="vieras";21991775]Totta kai se opettaa. Lapsi huomaa saavansa positiivista palautetta kun tekee tarpeensa pottaan (ja sen ensimmäisen kerran voi helposti ajoittaa jos yhtään lastaan tuntee) ja kokee mukavammaksi kuivat housut, kuin märän, painavan vaipan.[/QUOTE]

OK.Voihan sen noinkin ajatella.
tosin nyt mulle herää "huoli" että en tunne lastani ,kun en yhtään kyllä osaa sanoa milloin hän pissaa ja kakankin menee tuhertamaan aina johonkin "piiloon" ja kiukkuuntuu jos menen häiritsemään :confused:
Vaipat meillä ei ole koskaan märkiä ja painavia. Sen mä tiedän itse, että on yksi mahdollinen syy kyllä että ei potta kiinnosta.kun on "LIIAN HYVÄT VAIPAT". HUPS jäi capsit päälle :)

Mä haluaisin nyt sellaisen selkeän opetussuunnitelman, että miten se lapsi opetetaan potalle.

[QUOTE="vieras";21991930]Mä haluaisin nyt sellaisen selkeän opetussuunnitelman, että miten se lapsi opetetaan potalle.[/QUOTE]

Vie vaan järjestelmällisesti ennen ja jälkeen ruokailun ja unien potalle istumaan, niin siitä se sitten lähtee.
Kannustus ja palkitsiminen. Sekä se ettei kiinnitä niihin vahinkoihin suuren suurta huomiota.

Meidän ihan kohta 2v olisi varmaankin jo päiväkuiva jos vaan oltaisiin jaksettu tuota noudattaa, mutta pikkuveli 5kk on pitänyt huolen että suurin huomio menee hänen hoitamiseen, joten vähän siis jäänyt.

Isommat lapset oppi tai siis olivat kypsiä olemaan ilman päivävaippaa 2v iässä (tyttö ja poika) kun heitä oli viety potalle säännöllisesti.

Mutta ehkä tämä toimii vaan meillä ja sopii vain meille. Ei siis ole mikään absoluuttinen totuus, joillakin toimii jokin muu tapa.

Vie vaan järjestelmällisesti ennen ja jälkeen ruokailun ja unien potalle istumaan, niin siitä se sitten lähtee.
Kannustus ja palkitsiminen. Sekä se ettei kiinnitä niihin vahinkoihin suuren suurta huomiota.

Meidän ihan kohta 2v olisi varmaankin jo päiväkuiva jos vaan oltaisiin jaksettu tuota noudattaa, mutta pikkuveli 5kk on pitänyt huolen että suurin huomio menee hänen hoitamiseen, joten vähän siis jäänyt.

Isommat lapset oppi tai siis olivat kypsiä olemaan ilman päivävaippaa 2v iässä (tyttö ja poika) kun heitä oli viety potalle säännöllisesti.

Mutta ehkä tämä toimii vaan meillä ja sopii vain meille. Ei siis ole mikään absoluuttinen totuus, joillakin toimii jokin muu tapa.

tää menee jo pikkusen sivraiteille, mutta. meillä toi kosahtais jo tuohon "Vie vaan järjestelmällisesti.... potalle istumaan ". kun potalle EI haluta istua edes sekunniksi - tällä hetkellä ainakaan.

esikoiseni istui aikoinaan potalla vaikka tunnin, mutta mitään ei sinne tehnyt, kun pelkäsi aina kun ois pissa tullut.sitten kerran pidin häntä väkisin siinä istumassa ja muksu se itki ja huusi, mutta hitsit sitä riemua kun näki ja tajus, että hei,minähän pissinkin pottaan.siitä se sitten lähti.

tää menee jo pikkusen sivraiteille, mutta. meillä toi kosahtais jo tuohon "Vie vaan järjestelmällisesti.... potalle istumaan ". kun potalle EI haluta istua edes sekunniksi - tällä hetkellä ainakaan.

Meillä sama vika. 2v8kk poika ei suostu edes istumaan potalle. Jos en laita hälle vaippaa, pissii vain ja ainoastaan lattialle. Kesällä koitettiin olla ilman vaippaa useampi viikko, mutta nyt ajattelin pitää taukoa. Märkä vaippa/housut eivät häntä haittaa millään tavalla. Yleensä vaipankin saa vaihtaa tappelulla. Joku taju pissahädästä kuitenkin on, koska saunoessa osaa käydä potalla. Potallakäyntiä on treenailtu reilu 1-vuotiaasta asti vaihtelevalla menestyksellä.

Ideoita pottakammon voittamiseksi ja rohkaisevia kokemuksia vastaanotetaan!

[QUOTE="mie";21991692]meillä tytölle rupesin pottua totuttamaan kun oli vajaa 1v ja sit reilu 1v kiinnostukin siitä ja silloin tällöin tekikin tarpeensa siihen, sit yht`äkkiä kiinnostus lopahti ja ei ollenkaan halunnut... monta kuukautta oli että ei yksinkertaisesti halua potulle mennä....noh annoin olla, en häntä siihen pakottanut... ja sit eräs kaunis päivä ihan itse taas halusikin potulle (oisko ollu n.2v1kk) ja siitä päivästä lähtien kävi potulla, ja oppikin nopeasti kokonaan päivä kuivaksi ja sitten 2½v kokonaan kuivaksi... Minusta outoa alkaa olla jos lapsi ei ole päiväkuiva lähemmäs neljän vuoden ikää...mut en siltikään ketään tuomitse, koska toi yleensä niin riippuu lapsesta...[/QUOTE]

Minulla on neljävuotias lapsi, joka kärsii ihmisten asenteista. Fiksu tyttö. Opetellut pottailua n. 1,5 vuotiaasta. Päiväkodissa harjoitellut. Edelleen hoitopäivien aikana useita vahinkoja. Miksi? Syynä neljännenkin peräkkäisen antibioottikuurin jälkeenkin jatkuva virtsatieinfektio ja laajentunut munuaisallas.

Enkä kuuluta tyttäreni asiaa jokaiselle ihmettelijälle. Hän kärsii siitä itsekin. Suvaitsevaisuutta hyvät ihmiset! (enka osoita sanojani ed. Kirjoittajalle, vaan yleisesti ).

Alkuperäinen kirjoittaja Epäonnistunut äiti?;21992158:
Minulla on neljävuotias lapsi, joka kärsii ihmisten asenteista. Fiksu tyttö. Opetellut pottailua n. 1,5 vuotiaasta. Päiväkodissa harjoitellut. Edelleen hoitopäivien aikana useita vahinkoja. Miksi? Syynä neljännenkin peräkkäisen antibioottikuurin jälkeenkin jatkuva virtsatieinfektio ja laajentunut munuaisallas.

Enkä kuuluta tyttäreni asiaa jokaiselle ihmettelijälle. Hän kärsii siitä itsekin. Suvaitsevaisuutta hyvät ihmiset! (enka osoita sanojani ed. Kirjoittajalle, vaan yleisesti ).

Tätä juuri minäkin tarkoitin sillä, että tämä rippuu niin lapsesta...ja tollaisellehan ei mitään mahdakkaan mikä lapsellasi on.. *halaus*

Yhteistyössä