mikä siinä vajaa 2-v tai reilu 2veessä , joka on vaipoissa, on niin luonnotonta ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja endie2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

endie2

Aktiivinen jäsen
30.08.2010
5 694
1
36
Tänään olen tässä itse lueskellut paria ketjua joissa jotkut ihmettelevät, että miksi 2v on VIELÄ vaipoissa ja että miksi ei vaadita ikätasonsa asioita opittavaksi ?
Musta on äärettömän hienoa,jos jonkun lapset osaa käydä potalla tai pöntöllä tosi pikkasesta alkaen. Mutta en osaa pitää mitenkään outona, että vähän isompi lapsi taas ois vielä vaipoissa.
Olenkohan vanhaa koulukuntaa, kun itse aloittelin esikoisen kanssa "vasta" 2veenä koko pottahommat ja kuopuksen kanssa sitten kanssa "vasta" .

Ei siinä ole mitään luonnotonta. Pienemmän vaipattoman kanssa kulkevilla ei liene muuta tekemistä, kuin juosta vessasta toiseen. Minä mieluummin keskityin muuhun tekemiseen ja pidin sitä vaippaa niin kauan, kunnes lapsi osasi sanoa hätänsä ja vähän pidättääkin.

Ei niin mikään. Mä nyt järkytän teitä kertomalla, että mun lapset on oppineet päiväkuiviksi 3,5v ja 3v. Toinen oli yökuiva jo 4v ja toinen vasta yli 5v. Kolmonen kulkee edelleen kokonaan vaipoissa, ikää 2v 2kk. Ja ei, kyse ei ole laiskuudesta.

Meillä 2v2kk käy kyllä potalla jos sinne laitetaan, mutta aina kun non vaipatta niin lattialle tulee. On siis edelleen täysin vaipoissa. Isoveli oppi päiväkuivaksi "kerrasta" 2v 8kk iässä ja yökuivaksi vasta 3,5v. Enkä pidä kumpaakaan mitenkään poikkeavana.

On minullakin ystäviä joiden lapset on 2v olleet täysin kuivia, mutta kaikki kun ei ole samasta muotista veistetty...

Minusta kukaan noista mainituista lapsista ei oo mitenkään outo tai epänormi oppimisiän perusteella.
Kai se on se sama tahti kun siinä että mahollisimman aikasen opittava nukkumaan yksin, luovuttava tutista,pullosta jne ja sitärataa. Vaippakin ois saatava pois mahollisimman nuorena. Omani oppi päiväkuivaksi vähän yli 2v ja melkein kerrasta. Mut ei sillä perusteella voi mennä muita moittimaan ja väittämään miten kaikkien on opittava.

"Normaaliksi" katsotaan se, että lapsi oppii kuivaksi 2-4 ikävuoden välimaastossa. Ja noinhan se on suurimman osan kanssa. Alle 2-vuotiaina kuivaksi oppineet ovat siis poikkeuksia.

[QUOTE="vieras";21990876]Mistäs?[/QUOTE]

Jaa kuule sen kun tietäisin, miksi lapset laittoi pottailua vastaan niin hanakasti :D Ei siis kyseessä mikään sairaus tms. Potta otettiin esille siinä vuoden iässä ja yritettiin kyllä. Välillä taukoa ja taas yritettiin. Kolmonen pottaili sujuvasti 6kk-1v iässä, mutta sen jälkeen alkoi taistelu. Minä en kiljuvaa ja itkevää sekä "ei potalle" huutavaa lasta ala pakottaa...

[QUOTE="hohhoijaa";21990972]"Normaaliksi" katsotaan se, että lapsi oppii kuivaksi 2-4 ikävuoden välimaastossa. Ja noinhan se on suurimman osan kanssa. Alle 2-vuotiaina kuivaksi oppineet ovat siis poikkeuksia.[/QUOTE]

Niimpä. Ja muualla en kyl oo tavannu tätä hätäilyä ja arvostelua kun täälä.

No palsta on palsta. Täällä on hirveesti sellaisia lasten "treenaajia". Mun mielestä on jokseenkin ristiriitaista, että lapsen imetyksen pitäisi jatkua kaksivuotiaaksi, mutta kuivaksi pitäisi oppia jo alle parivuotiaina. Täällähän jotkut opettavat jo nippa nappa kolmivuotiaitaan lukemaan...

Meillä esikoinen oli kuiva 2v7kk ja mantien melkein yökuivakin. Kakkonen oppi kokonaan päiväkuivaksi vasta 3,5v ja vähän myöhemmin yökuivaksi. Kolmonen on nyt 2v4kk ja kokonaan vaipoissa.
Vähän ongelmallista nyt ollut tämä kuivaks opettelu kun ei suostu tekemään mitään pottaan, istuu kyllä potalla mut koskaan ei sinne mitään tule. Huomaan että joskus on jopa pissahätä mut pidättelee eikä tee sitä pissaa sinne pottaan. Kesällä kävi välillä puskassa pissalla, mut huom. seisaallaan ja on tyttö. Kaks vanhinta poikaa ja on nähnyt kuinka pojat pissaa seisaaltaan eikä millään meinaa ymmärtää että tytöt ei niin tee. Joka kerta kun käydään suihkussa niin pissaa kyllä lattiakaivoon, seisaaltaan. Pytylle ei suostu menemään. Kaipailisinkin neuvoja että miten ihmeessä mä saisin sen tytön sinne pottaan pissaamaan? Kun kerran pidätyskykyäkin tuntuis jo vähän olevan. Olen yrittänyt lahjoa jos pissa tulis pottaan, mut ei. Mut kaikki aikanaan.

Mun mielestä ei ole yhtään kummallista että vaikka lähes 3v olis vielä vaipoissa. Olen tässä huomannut että toiset on kypsiä aikaisemmin kuin toiset ja kyllä ne kaikki kuivaks aikanaan oppii. Vaikka kyllä mua hävetti kun miedän keskimmäinen oli niin pitkään vaipoissa, mut minkäs teet, ei ollut valmis aikaisemmin.

Enkä mä ole tiennyt sitäkään, että se olis muuten jotenkin ehkä vanhemman laiskuutta, jos sille yksi vuotiaalle potta on ihan hepreaa.
meillä tosiaan siis esikoisella ei edes koko kapistusta ollut ennenkuin hän oli 2v. Eipä vaan tullut edes mieleen. En kyllä palstaillutkaan lainkaan esikoisen aikaan :D

[QUOTE="äiti";21991145]Meillä jäi vaipat pois kun tyttö oli 1v8kk. Ja samalla oppi myös yökuivaksi! =)[/QUOTE]

VAU! :flower:
olen pikkuisen kateellinen kyllä. Minulla on nyt pian 2- vuotias joka ei ymmärrä potasta mitään eikä suostu siihen istumaan. Emme ole varsinaista "treeniä" aloittaneet, mutta sen verran tiedän kyllä, että pikku miehelle potta on "EIIII!"

VAU! :flower:
olen pikkuisen kateellinen kyllä. Minulla on nyt pian 2- vuotias joka ei ymmärrä potasta mitään eikä suostu siihen istumaan. Emme ole varsinaista "treeniä" aloittaneet, mutta sen verran tiedän kyllä, että pikku miehelle potta on "EIIII!"

Hiljaa hyvää tulee... Ei lasta kannata pakottaa potalle. Meillä se potta oli koko ajan näkyvillä ja aluksi se olikin lähinnä lelu kunnes kiinnostus siihen heräs kunnolla ja istui siinä jo mielellään niin sit aloitettiin pottaharjoitukset... Ja meni n. kuukausi niin oli kuiva.

Olkoon vaikka 5-vuotias vaipoissa, mutta kyllä lapsella on oikeus puhtaaseen ja kuivaan vaippaan. En tajua mitä hauskaa ja nauramisen aihetta siinä on, että lapsi joutuu olemaan koko päivän märässä vaipassa :/

lapset vaan on erillaisia,toisilla pidätyskyky kehittyy nopeemin toisilla hitaammin,eikä se (läheskään aina) oo tuosta pottailusta tai vanhempien laiskuudesta kiinni.Väkisin ei kannata pottattaa,siitä nyt tuskin mitään hyvää seuraa. Meillä tyttö tykkäs heti pottailusta,kun ekan kerran potalle vajaa 7kk-ikäisenä laitettiin,mitään potakammoa ei ikinä ole ollut.Vaipoista pääsi 1v9kk,tai no,yövaippa on käytössä. Poikakaan ei pottaa vierastanut,mutta ei niin asiasta innostunut,pääsi kokonaan vaipoista helposti ilman ihmeempää opettamista 2½v.

No ei siinä ole mustakaan vielä yhtään mitään luonnotonta.
Mun mielestä vaan pottailu on ollut helppoa aloittaa alle vuoden ikäisen kanssa jolla ei ole vielä kovinkaan omaa tahtoa ja potalla on viihdytty siis hyvin.
Tosin vähän päälle 1-vuotiaana onkin sitten tullut vaihe ettei potta olekaan pop, mutta päivittäin käydään kuitenkin koittamassa.:xmas:

Yhteistyössä