Mikä siinä on että ei osaa sanoa ei sukulaisille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "myy"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"myy"

Vieras
Taas huomaan olevani tilanteessa, jossa oman jaksamiseni rajoilla teen juttuja lähisukulaisten hybäksi. Huomasin jo kuukausi sitten että alan olla taas siinä pisteessä että jaksamisen loppu onlähellä. Minulla on mies reissuhommissa ja hoidan lapset ja arjen yksin. Ajoittain tulee kausia jolloin en vain enää jaksaisi millään ja silloin on pakko höllätä kaikki .

No nyt on parin vuoden jälkeen taas tuo tilanne. Olen lopussa. Tunnistan tietyt merkit itsestäni ja nyt pitäisi OIKEASTI lopettaa hetkeksi kaikki stressi ja kaikki mahdolliset velvoitteet joita lasten lisäksi on. Vielä kaksi viikkoa pitäisi jaksaa omia töitä ja sitten olisi täysin vapaata ladten kanssa. Parempi olisi jos voisi nollata tilannetta rauhassa, mutta lapsia nyt ei saa mihinkään joten heidän kanssaan sitten puuhataan jotain ilman mitään suunnitelmia ja velvoitteita.

Nyt kuitenkin pukkasi lähisukulaiselta sellainen todella ikävä työhomma enkä pääse siitä eroon. Ei saa sitä muuten tehtyä ja hänelle tärkeä asia monestakin syystä joita en tässä viitsi alkaa tarkemmin ruotimaan. Jos en tee tätä omaa osaani niin koko hänen unelmansa tyssää siihen, mutta minä en vaan enää jaksaisi yhtään asiaa lisää. Oli niin syyllinen olo että en pystynyt mitenkään kieltäytyä. Sanoin että en haluaisi tehdä jos vain mahdollista, mutta ei se auttanut. Ei ollut sydäntä sanoa että ei.

Mikä siinä on että vaikka naru kaulassa laittaa toisten hyvinvoinnin omansa edelle. Sitten jos yrittää omaa parastaan ajatella niin on todella syyllinen olo. Tämä on kauheaa tunnustaa mutta ajoittain toivon että sairastuisin fyysisesti todella vakavasti, jotta silloin asetelma ehkä kääntyisi toisin päin eikä minun tarvisi olla se joka aina tukee ja auttaa muita.

Mua oikeasti pelottaa välillä että milloin se raja tulee vastaan ja mulla loppuu tämä jaksaminen kokonaan. Olen yrittänyt miehelleni puhua siitä miten lopussa ajoittain olen, mutta hän ei halua puhua tai ei ymmärrä mitä sanon. Häneltä en saa tukea. Yritin käydä myös perheneuvolan terapeutilla mutta en saanut sieltä apua.

En tie miksi tätä tänne vuodatan. Aika turhaa kait lopulta mutta eipä tässä muutakaan ole. Ehkä se vaan pieneksi hetkeksi helpotti kun sain tämän kirjoitettua. Minusta tuntuu vaan siltä että en jaksa enää kauaa ja se pelottaa

Jonkinlaista läheisriippuvuutta varmaan, joka johtuu kotioloista lapsuudessa. Tuo sairastumisasia on siitä "hauska", että toteutuessaan moni kiltteydestä kärsivä viimeistään havaitsee, että hänet jätetään palkkiotta menneistä avuista.

:hug:

Mietipä asiaa toisin päin - saisitko sinä heiltä samanmoista omistautumista ja uhrautumista osaksesi silloin kun sitä pyytäisit? Tästä kun saat vastauksen, niin - no, se sanookin sitten jo paljon.

Mä olin aikoinani juurikin kaltaisesi. Aina olin auttamassa ja osallistumassa. Kun mukamas piti, kun kerran samaa sukua ja maata. Tunnollinen olin ja takuuvarma. Mutta.

Aukesipa sitten silmät kertalaakista. Tuli vastaan tilanne, mikä iski totuudet pöytään. Ja - puhdistin ilmapiiriä sekä samalla vapautin itseni kaikista mukamas velvotteista heitä kohtaan. Vapautti kummasti.

Jännä juttu, miten juuri sillä lähipiirillä onkaan olevinaan niin suuri ote omasta itsestään että lähes kadottaa oman itsensä sinne jonnekin. Ja - minun kohdalla se oli - aina niin, että itse olin antamassa, en koskaan saamassa kun sitä apua ja tukea tarvitsin. Kuulema näin vahva ei sitä tarvitse. Jaa.

Sinuna sanoisin että nyt en revi itseäni tähän hommaan, ihan senkin uhalla että välit menisivät. Keskittyisin itseeni ja omiin tarpeisiini. Ota etäisyyttä nyt heti. Jos eivät ymmärrä, niin sitten ovat ymmärtämättä. Itse olet jaksamisinesi itsellesi tärkeä, tässä on sinun pysähdyspisteesi.

Ole rohkea ja ennen kaikkea - ole kerrankin itsekäs! Sinulla on siihen täysi oikeus.

Voimia ja kaikkea hyvää sinulle :hug:

Olen huomannut jo sen että ei ikinä kannata odottaa saavansa "samalla mitalla takaisin" en sen takia tee asioita läheisille.Tuo sairastumisajatus kait on sitä että sitten ei ainakaan enää multa vaadittais mitään. Mua pidetään niin itsestään selvänä. En tosiaan tee asioita siksi että niistä pitäisi aina olla kiittelemässä yms. Mutta joskus vaan korpeaa kun ollaan ihan onnesta soikeana kun vaikka siskoni suvaitsee joskus harvoin käydä tai laittaa kortin ja siitä jaksetaan hehkuttaa loputtomasti. Mutta minä olen arjessa läsnä ja teen niitä jokapäiväisiä asioita ja mun lapset on heidän lähellään niin ei sillä nähdä mitään iloa ja arvoa, se on itsestään selvyys.

Mutta nyt mä vaan toivosin että saisin kerrankin olla rauhassa ja tehdä asioita omaan tahtiin lasten kanssa ja koittaa toipua.

Kiitos rohkaisevista sanoista Freezecat. Tuo se on minullakin edessä. Minuun on nojattu jo liian kauan. Toisaalta pelottaa mutta samalla kiinnostaa ketkä jäisivät lähelleni jos vaatisin tasapuolisesti vastavuoroista suhdetta. Siis että en enää olisi se tuki. Monikaan läheisistäni ei varmaan tajua tätä ja osin se on omakin vikani. Olen ollut liian kynnysmatto. Minusta vaan tuntuu kokoajan siltä että kannattelen muita, mutta ehkä pitäisi vaan antaa romahtaa kunnolla ja katsoa kuka jää minua tukemaan.

Tämä homma johon nyt sekaannuin on pakko kait hoitaa nyt pois, olisi epäreilua tässä vaiheessa perua, vaikka sitä on minullekin tehty. Ensin ajattelin että oma kriteerini on se että ymmärtäisinkö itse tilanteen jos joku minulle peruisi. Mutta sitten tajusin että ymmärtäisin jos tämä joku olisi ihan uupumisen rajoilla ja peruisi, mutta tajuan samalla että läheiseni ei ymmärtäisi vaan tämä olisi hänelle taas yksi syy masentua.

No nimenomaan taikasana on itsestäänselvyys, mutta ei ainut juttu kuitenkaan. Kun hakee hyväksyntää tekemisellä, niin siinä menee persoonankehitys perseelleen eli ei keskity aitouteen, hauskuuteen, kiinnostavuuteen muilla jutuilla, vaan möyrii vaan syyllisyydessään ja matelee muiden edessä. Sellainen ihminen ei ole myöskään kovin kivaa seuraa muuten, kun sieltä alta paistaa se hyväksynnän hakeminen, jonkin asteinen katkeruus ja epärehellinen miellyttämisenhalu. Sinun seurastasi ei osata samalla tavalla nauttia, kun siinä on aina se ikävä alavire, joka saa muutkin vaivautuneeksi. Jos yrität luopua siitä ainoasta, jonka osaat, niin tottakai siitä voi tulla aluksi vastareaktioita ja valikoituneiden tuttavien vuoksi ne ovat vielä ylikorostuneita, mutta silti pitää jo oman perheen vuoksi yrittää, vaikka itseäsi et osaisi arvostaa.

Ainut tapa päästä eteenpäin tilanteessa on se, että aloittaa hitaan matkan aitouteen. Se kannattaa tehdä ennen kuin on lopullisesti katkeroitunut. Et voi odottaa, että sinua ymmärretään kertomatta (tarvitsen rauhaa) tai edes ymmärretään kaikkien taholta, jos ympärillesi hyväksyt ihmisiä, joilla on vaikeuksia arvostaa sinua ym.

[QUOTE="myy";28500060]Kiitos rohkaisevista sanoista Freezecat. Tuo se on minullakin edessä. Minuun on nojattu jo liian kauan. Toisaalta pelottaa mutta samalla kiinnostaa ketkä jäisivät lähelleni jos vaatisin tasapuolisesti vastavuoroista suhdetta. Siis että en enää olisi se tuki. Monikaan läheisistäni ei varmaan tajua tätä ja osin se on omakin vikani. Olen ollut liian kynnysmatto. Minusta vaan tuntuu kokoajan siltä että kannattelen muita, mutta ehkä pitäisi vaan antaa romahtaa kunnolla ja katsoa kuka jää minua tukemaan.

Tämä homma johon nyt sekaannuin on pakko kait hoitaa nyt pois, olisi epäreilua tässä vaiheessa perua, vaikka sitä on minullekin tehty. Ensin ajattelin että oma kriteerini on se että ymmärtäisinkö itse tilanteen jos joku minulle peruisi. Mutta sitten tajusin että ymmärtäisin jos tämä joku olisi ihan uupumisen rajoilla ja peruisi, mutta tajuan samalla että läheiseni ei ymmärtäisi vaan tämä olisi hänelle taas yksi syy masentua.[/QUOTE]

..kyllä sinne ne todelliset helmet jäävät mutta kaatuuhan siinä samalla rysäyksellä heinää aika tavalla, valitettavasti. Jopa hyvinkin yllättäviltä tahoilta. Mutta - se on vain kestettävä ja kestäähän sen, kun vapautuu siitä taakasta. Sillä taakkojahan he ovat olleet. Ja itse samalla sokea ja tyhmä, kuitenkin.

Kuuntele itseäsi. Mikäli omatuntosi ei antaisi rauhaa sinun kieltäytyä nyt tässä tilanteessa, niin tee se. Mutta tee se mahdollisimman vähän itseäsi rasittaaksesi. Pintaraapaisuna siis. Ja sen jälkeen keskity itseesi ja perheeseesi. Ota aikaa molemmille. Ja keskity arvostamaan itseäsi.

[QUOTE="FreezeCat";28500039]:hug:

Mietipä asiaa toisin päin - saisitko sinä heiltä samanmoista omistautumista ja uhrautumista osaksesi silloin kun sitä pyytäisit? Tästä kun saat vastauksen, niin - no, se sanookin sitten jo paljon.

Mä olin aikoinani juurikin kaltaisesi. Aina olin auttamassa ja osallistumassa. Kun mukamas piti, kun kerran samaa sukua ja maata. Tunnollinen olin ja takuuvarma. Mutta.

Aukesipa sitten silmät kertalaakista. Tuli vastaan tilanne, mikä iski totuudet pöytään. Ja - puhdistin ilmapiiriä sekä samalla vapautin itseni kaikista mukamas velvotteista heitä kohtaan. Vapautti kummasti.

Jännä juttu, miten juuri sillä lähipiirillä onkaan olevinaan niin suuri ote omasta itsestään että lähes kadottaa oman itsensä sinne jonnekin. Ja - minun kohdalla se oli - aina niin, että itse olin antamassa, en koskaan saamassa kun sitä apua ja tukea tarvitsin. Kuulema näin vahva ei sitä tarvitse. Jaa.

Sinuna sanoisin että nyt en revi itseäni tähän hommaan, ihan senkin uhalla että välit menisivät. Keskittyisin itseeni ja omiin tarpeisiini. Ota etäisyyttä nyt heti. Jos eivät ymmärrä, niin sitten ovat ymmärtämättä. Itse olet jaksamisinesi itsellesi tärkeä, tässä on sinun pysähdyspisteesi.

Ole rohkea ja ennen kaikkea - ole kerrankin itsekäs! Sinulla on siihen täysi oikeus.

Voimia ja kaikkea hyvää sinulle :hug:[/QUOTE]

Juurikin kuin omasta "kynästäni"

Tsemppiä Ap:lle ja lopeta se Äiti-Teresana oleminen nyt heti.

Ja se jännä juttuhan vielä on että mikään ei lopulta riitä. Vaikka kuinka yrität ajatella epäitsekkäästi niin silti toiset naputtavat mitdn et tee tarpeeksi. Jossain vaiheessa on kait vaan todettava et "pitäkää tunkkinne"...

No en oikeasti halua tieten tahtoen rikkoa välejäni läheisiin ihmisiin, mutta mikä siinä on kun ei voida kuunnella silloinkaan kun sanon suoraan mitä tarvitsen tai mitä en jaksa?

Miksi pitää olla joko kynnysmatto-perseennuolija tai itsekäs-paskiainen, eikö ole mitään välimaastoa?
Minusta alkaa tuntua ettö en ole sopiva ihmisten seuraan kun kaikki alkaa tuntua liian vaikealta ja vääntämiseltä. Miksei se voi riittää jos sanon että en jaksa enää?

En tiedä enkä jaksa.

Koska läheisellähän voi teettää ihan ilman muuta sellasen homman ilmatteeksi joka maksaisi normaalina työnä tehtynä lähemmäs tonnin... *pientä sarkasmia ilmassa*

Yhteistyössä