Mikä ruoka tai juoma EI ole kielletty tai sen käyttö rajoitettu raskausaikana?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärsyttää

Vieras
Ihmetteleekö kukaan muu sitä kun KAIKKI ruoka ja juoma tuntuu olevan kiellettyä tai sen käyttö rajoitettua raskauden aikana? Miten ihmeessä niitä lapsia tähän maailmaan syntyy jos kaikki ruoka ja juoma on kerta niin vaarallista ja keskenmenon todennäköisyys valtavan suuri jos jotain syöt yli sallitun määrän?!? Ainoa minkä itse olen jättänyt pois raskausaikana oli alkoholi, muuten söin ja join ihan tavallisesti. Surettaa raskaanaolevan ystävän puolesta joka ei käytännössä uskalla syödä tai juoda mitään kun pelkää keskenmenoa, kun kaikki on niin hengenvaarallista.

Anteeksi purkaus.

Juu, jos tosiaan mietitään esim listeriaa tai vastaavaa, niin senhän voi saada kutakuinkin mistä vaan. Kraanavettäkään ei ehkä kannata juoda, mistäs sitä koskaan voi olla varma, ettei käy "Nokiat"... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Kreecher:
Juu, jos tosiaan mietitään esim listeriaa tai vastaavaa, niin senhän voi saada kutakuinkin mistä vaan. Kraanavettäkään ei ehkä kannata juoda, mistäs sitä koskaan voi olla varma, ettei käy "Nokiat"... :whistle:

Nimenomaan! Kyseinen ystävä juo tällä hetkellä vain pullovettä kun pelkää juuri tuota. En ymmärrä miten näin luonnollisesta asiasta on saatu näin vaikea ja monimutkainen.

Nykyään hyysäätään liikaa eikä anneta sille terveelle maalasjärjelle riittävästi tilaa. Kyllähän raskauden aikana soi syödä ja juoda lähes mitä vain, kun osaa käyttää omaa harkintaa ja pysyy kohtuudessa. Ei kaikkia suosituksia tarvitse ottaa pilkuntarkasti - vähemmästäkin pää sekoaisi.

Mä olen aina ajatellut, että kun välttelee niitä aineita mitä neuvolasta erikseen kehotetaan välttämään (alkoholi, maksa, homejuusto, graavilohi yms.) niin sitten on voitavansa tehnyt ja muita voi syödä normaalisti. :)

En nyt keksi mitään ruokaa mitä voisi huoletta syödä rajattomasti. Kasviksetkin on niin vaarallisia, että jopa keittämisen jälkeen voi jonkun bakteerin niistä saada... Siinä mielessä ystäväni on onnellisessa asemassa kun painoa ei ole juurikaan tullut lisää kun ei tosiaan uskalla syödä juuri mitään ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Kotiäiti:
Mä olen aina ajatellut, että kun välttelee niitä aineita mitä neuvolasta erikseen kehotetaan välttämään (alkoholi, maksa, homejuusto, graavilohi yms.) niin sitten on voitavansa tehnyt ja muita voi syödä normaalisti. :)

Mutta muissa maissa suositellaan nimenomaan syömään maksaa raskausaikana :/

Joo mut ei se rajoitu pelkästään syötäviin ja juotaviin, hyvä ku saa lemmikielukoitaankaan hoitaa!! Esim. kanien häkkejä ei saa siivota, kissan hiekkalaatikkoon koskea, puutarhatöitä ei saa tehä jos ei o hanskat kädessä (kaikissa toksoplasmoosivaara..) JUU vähemmästäkin tulee hulluksi. Kyl itse olen normaalisti tehny kaikkee (no joo pidän hanskoja häkkejä siivotessa) kun ajattelen että saa hemmetin huono tuuri olla että sen tokson saa just nyt kun en sitä ole 28 vuoden aikana saanut. Ja listerian kanssa on vähän samat ajatukset...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotiäiti:

Mutta muissa maissa suositellaan nimenomaan syömään maksaa raskausaikana :/

Saahan sitä nykysuositusten mukaan vähän syödäkin, eihän siinä muuta kai ole kuin se a-vitamiini... tässäkin varmaan kannattaa noudattaa omaa maalaisjärkeä, jos hemoglobiini laskee kovin alas niin varmaan on sekä äidin että lapsen eduksi jos äiti syö vähän maksaa. Omalla kohdalla en maksasta pidä, joten syömättä on jäänyt.

Ennen vanhaankin on syntynyt terveitä lapsia vaikka äidit ovat syöneet just sitä mitä on ollu mahdollista, eivätkä ole tienneet kaikista noista vaaroista. Piiputkin roikkui suupielestä, tosin tupakkaa nyt ei kenenkään täysjärkisen kannata polttaa raskaana ollessaan.
Allergioitakin on nykyään sen takia että penskoja varjellaan joka asialta, ei pääse luontaista vastustuskykyä syntymään.

Yhteistyössä