Mikä rahasumma olisi hyvä, kun lapset menevät n. viikoksi sukulaisten nurkkiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja feger
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

feger

Tunnettu jäsen
21.09.2004
31 708
918
113
Everywhere
Tuli eilen puheeksi, että veljen perhe voisi ottaa lapset nyt kesälomalla muutamaksi päiväksi. Itse rupesin miettimään, että koska lapset ovat päivisin keskenään kotona, kun me vanhemmat ollaan töissä, niin ihan hyvin voisi nyt tänä kesänä lähettääkin lapset sukuloimaan keskenään. Ovat jo sen verran isoja, että heistä voisi olla apua kotitöissä.
Mutta se rahasumma mietityttää, että minkä verran olisi hyvä laittaa mukaan. Kuitenkin tuosta toisesta lapsesta on ns. enemmän vaivaa, kun tämä on keliaakikko, niin ruokien suhteen pitää olla tarkkana. Jos ajattelisi, että vaikka perjantai-iltana veisi ja seuraavan viikon lauantaina hakisi lapset pois. Välimatkaa kuitenkin useampi sata kilometriä, niin viikolla ei oikein haku onnistu.
Paljonko laittaisitte lasten mukana rahaa?

Ei mitään. Meillä lapset sukkuloi lähisuvun hoteissa ja meillä myös, ei mun siskot haluaisi ruokarahaa enkä itsekäään ottaisi. Lapsille omaa käyttörahaa jos ostavat herkkuja tai käyvät josain pääsymaksullisissa paikoissa yms.

Tuli eilen puheeksi, että veljen perhe voisi ottaa lapset nyt kesälomalla muutamaksi päiväksi. Itse rupesin miettimään, että koska lapset ovat päivisin keskenään kotona, kun me vanhemmat ollaan töissä, niin ihan hyvin voisi nyt tänä kesänä lähettääkin lapset sukuloimaan keskenään. Ovat jo sen verran isoja, että heistä voisi olla apua kotitöissä.
Mutta se rahasumma mietityttää, että minkä verran olisi hyvä laittaa mukaan. Kuitenkin tuosta toisesta lapsesta on ns. enemmän vaivaa, kun tämä on keliaakikko, niin ruokien suhteen pitää olla tarkkana. Jos ajattelisi, että vaikka perjantai-iltana veisi ja seuraavan viikon lauantaina hakisi lapset pois. Välimatkaa kuitenkin useampi sata kilometriä, niin viikolla ei oikein haku onnistu.
Paljonko laittaisitte lasten mukana rahaa?

Meil on tapana kysyä suoraan lapsia hakiessa et mitä ollaan velkaa. :) lähimmät sukulaiset eivät ota mitään,mutta ystäväni ex vaimo oli sensijaan kerännyt yhdeltä viikonlopulta kaikki kuitit,merkannut sen mitä meidän lapset halus ja pyysi ja suunnilleen kirjoittanut laskunki valmiiksi.

Jos vierailut ei ole vastavuoroisia, niin kyllä mä jotain korvausta antaisin. Mutta se summa olisikin vaikeampi päättää. Riippuu vähän lasten iästä ja samalla ruokahalun määrästäkin.

Ja tuo muutama päivä kannattaa muuten täsmentää. Sinulle se tarkoitti viikkoa, tarkoittaako heille? Esim. mä kun puhun muutamasta päivästä, se tarkoittaa 3-4 päivää.

Lapsille käyttörahaa ja keliaakikolle omia leipiä jne mukaan, sitten perhelle jotain normiviemisiä, mutta en mitään erillistä rahamaksua antaisi tai olisi itse ottamassa. Vuoroin vieraissa, veljesi perheen lapset sitten seuraavaksi teille hoitoon.

Laittaisin varmaan satasen matkaan läheiselle, meillä ei ole tapana myöskään ottaa mitään ihmeellistä, mutta jotkut lintsirannekkeet maksetaan aina ristiin. Jotain keliaakikolle sopivaa leipää/pastaa jne laittaisin mukaan niin ei tarvitsisi niiden miettiä :) saattaisin kysyä myös mitä olette tekemässä, kun mietin tässä mitä summia laitan mukaan.

Laittaisin varmaan satasen matkaan läheiselle, meillä ei ole tapana myöskään ottaa mitään ihmeellistä, mutta jotkut lintsirannekkeet maksetaan aina ristiin. Jotain keliaakikolle sopivaa leipää/pastaa jne laittaisin mukaan niin ei tarvitsisi niiden miettiä :) saattaisin kysyä myös mitä olette tekemässä, kun mietin tässä mitä summia laitan mukaan.
Ai lapsia olikin kaksi, meni epähuomiossa. Sitten ehkä 150e-200e.

Jos vierailut ei ole vastavuoroisia, niin kyllä mä jotain korvausta antaisin. Mutta se summa olisikin vaikeampi päättää. Riippuu vähän lasten iästä ja samalla ruokahalun määrästäkin.

Ja tuo muutama päivä kannattaa muuten täsmentää. Sinulle se tarkoitti viikkoa, tarkoittaako heille? Esim. mä kun puhun muutamasta päivästä, se tarkoittaa 3-4 päivää.
No kun meillä on tuota välimatkaa, niin käytännössä olisi vähintään 5vrk. Ja itse ajattelin, että vähintään 100:n euron summa, ihan vaan tuon keliaakikon vuoksi.

Itse hoitanut viikon ajan miehen sukulaislasta, joka on tosi vilkas. Harmitti, etteivät edes mitään rahaa maksaneet vaivan palkaksi, kuitenkin itse saivat palkkaa siltä ajalta.

Koska kyseessä ei ole vuoroin vieraissa järjestely, eikä edes kutsua nuon pitkäksi vierailuksi, niin ehdottomasti sopisin maksun ja vierailun mitan ennen kuin lähtisin ketään viemään mihinkään, sekä sen mitä tuon tullessani vaikkapa nyt keliaakikon ruokia. Viikko on todella pitkä aika ruokkia kahta lisäsuuta ja kun eivät ilmeisesti sitten ole ainakaan silloin töissä, ehkäpä sitä ylimääräistä rahaa ei ole. Vaikka sanoisikin ettei tarvi mitään maksaa,siltikin sitten miettisin vaikkapa tällä palstalla että mitä maksan perheelle.

Ei mitään. Meillä lapset sukkuloi lähisuvun hoteissa ja meillä myös, ei mun siskot haluaisi ruokarahaa enkä itsekäään ottaisi. Lapsille omaa käyttörahaa jos ostavat herkkuja tai käyvät josain pääsymaksullisissa paikoissa yms.
Samoilla linjoilla.
Itse en rahaa haluaisi kyläilystä, enkä usko toisinpäinkään korvauksen kelpaavan sisaruksilleni.
Omaa rahaa jonkun verran ja joku muu "korvaus" kyläilyperheelle.

Pistäisin keliaatikolle omaa sapuskaa mukaan ja kysyisin haluaisivatko/aikovatko mennä johonkin (jos siis ovat kesälomalla) esim. huvipuistoon, vesipuistoon tms. ja sitten ostaisin toisenkin perheen lapsille sisäänpääsyn sinne. Siis jos vaikka suunnittelisivat menoa Lintsille sille viikolle, niin hankkisin rannekkeet ja herkkuliput. Raha on aina vähän huono antaa, jos läheisistä ihmisistä kyse, jollei sitten tiedä, että tosissaan ei ole varaa maksaa vieraidenkin ruokia.

No ruoista kysyisin, että haluaako sukulainen niistä maksua ja jos niin millaista. Vaikka olisi miten vastavuoroista, on se kohteliasta kysyä. Vaikka ruoat menisi sukulaisen piikkiin, niin käyttörahaa tarvitaan. Suunnitelmista riippuen kymppi/päivä sitten jonnekin 50-100e/pv. Jos siis tiedossa on vaikka reissu huvipuistoon. Kympillä päivässä saa sen jäätelön ja jotain vastaavaa. Kiva on antaa lapselle vaikka jollekin päivälle sellainen summa, että "saa tarjota" vaikka nyt pizzat pizzeriassa vierailevalle perheelle kaikille. Vähän kuin kiitoksena kun on ollut siellä syömässä.

Yhteistyössä