Mikä päiväkodeille nimeksi uuden varhaiskasvatuslain jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mikä mielestäsi tulisi vaihtaa päiväkotien nimeksi sen jälkeen, kun nykyisen päivähoitolain korvaava uusi varhaiskasvatuslaki astuu voimaan? Nykyisen lain voimaantullessa 70-luvulla lastentarhoista ja lastenseimistä tuli päiväkoteja. Tällä hetkellä kuitenkin myös tuo nimitys on vanhentunut, koska se antaa ymmärtää, että em. toiminnan pääasiallisena tarkoituksena olisi lasten hoitaminen sillä aikaa, kun vanhemmat ovat töissä. Siksi on tarpeellista löytää uusi termi, joka kuvastaa sitä, että kyse on sen sijaan lasten varhaiskasvattamisesta.

Ajateltavissa olevia termejä ovat ainakin varhaiskasvatuskeskus ja varhaiskasvattamo. Itse pidän ehkä eniten jälkimmäisestä vaihtoehdosta, koska se on lyhyt ja ytimekäs, mutta kuvaa samalla tehokkaasti toiminnan luonnetta.

Sanassa päiväkoti on sana "päivä", mikä assosioituu ihmisten mielissä käsitteeseen päivähoito.

Miksi se (päivä)kodin nimi pitäisi sitten muuttaa? Käsityksiä ja mielikuvia me joudumme muutaamaan monessa muussakin asiassa. Mun puolestani hyvin voidaan puhua päiväkodin hoidosta ja kasvatuksesta tai kodin tarjoamasta hoidosta ja kasvatuksesta.

Keskustelu satunnaisessa lastenhuoneessa vuonna 2020:

Äiti: Siiri-Adalmiina, koska täytit eilen kolme vuotta, niin olen päättänyt laittaa sinut varhaiskasvattamoon varhaiskasvatettavaksi. Tämä on psykologien mukaan se ikä, jolloin ihm
inen on kypsä sille, että häntä varhaiskasvatetaan.
Siiri-Adalmiina: Mitä tarkoittaa varhaiskasvatus?
Äiti: Se tarkoittaa sitä, että varhaiskasvattamon varhaiskasvattajat syöttävät sinulle kaurapuuroa, jotta kasvat isoksi.
Siiri-Adalmiina: Minä en halua, että minua varhaiskasvatetaan.
Äiti: Lapsi pieni, se on nyt vaan pakko. Meistä tehdään ls-ilmo, jos jätän lapseni vaille varhaiskasvatusta. Heti huomenna aamulla vien sinut varhaiskasvattajille varhaiskasvattamoon.

Kaikki päiväkodit ei varmasti ole kodinomaisia niin kuin ei kaikki vahainkoditkaan ole, palvelutalosita puhutaankin nykyää usein (vaikka toisaalta palvelu usein juuri puuttuu). Ehkä pitäisi puhua myös lastenpalvelutaloista ;)

Sanassa päiväkoti on sana "päivä", mikä assosioituu ihmisten mielissä käsitteeseen päivähoito.

Tota.. Oon varmaan sitten kummallinen,mutta mun mielessä sana päiväkoti assosioituu sanaan PÄIVÄkoti,siis että siellä ollaan päivällä hoidossa/kasvatettavana. Siks "vuoropäiväkoti" (vai mikä sen oikea nimi onkaan,siis sellanen "päiväkoti" mihin voi viedä hoitoon myös illaksi/yöksi/viikonloppuna) on enemmänkin se joka mun mielestä tarttis uuden nimen..

Mutta siis,mihinkään varhaiskasvattamoon/-kasvatuskeskukseen en lapsiani haluaisi viedä. Ja kyllähän se kasvatus(/kasvatusvastuu) kuuluu kodillekin vaikkei sitä yleensä ääneen mainita. Ihmiset vaan tietää. Niin päiväkodissa/lastentarhassa/leikkikoulussakin mun mielestä;kyllä ihmiset tietää että siellä lapsia kasvatetaan,sekä fyysisesti että henkisesti.

..Ja musta on suoraan sanottuna ihan sairasta että jotkut laittaa omat alle 3v-lapsensa päiväkotiin 9-10h/päivä. Siis jos ajatellaan että sen ikänen lapsi tarvii 10h yöunet ja on tarhassa 9h/päivä,niin vanhemmille jää vuorokauteen 5 tuntia aikaa olla lastensa kanssa. Ja tämä jaetaan aamuun (jolloin on aina kiire) ja iltaan (jolloin pitää ehtiä käydä kaupassa,tehdä ja syödä ruokaa,harrastaa ja tavata ystäviä. Mut joo,anteeksi,tämähän ei ollu tämän keskustelun aihe..

Yhteistyössä