Mikä on sopiva viherkasvi allergiselle/hajusteyliherkälle huoneilmaa puhdistamaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nuhanenä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nuhanenä"

Vieras
Hei kaikki
olen yrittänyt selvittää nettiviidakosta, mikä olisi sopiva viherkasvi allergisesti oireilevan kotiin, jolla myös hajusteyliherkkyys? Helppo hoitoinen pitäisi myös olla, ilmaa puhdistava, ehkä myös kostuttava ja tosiaan ei allergisoiva.
Ehdotuksia otetaan vastaan.

Kiitos :)

Löysin listan puhdistavista viherkasveista, mutta osan tunnistan heti allergisoiviksi kuten limoviikuna jne. Mitkä näistä olisi EI-allergisoivia? Tietääkö kukaan?

Parhaita kaasujen poistajia

Formaldehydi (huoneilman yleisin myrkky)
• kaarisulkasaniainen
• krysanteemi
• gerbera
• pikkutaateli
• kirjovehka
• reunustraakkipuu
• limoviikuna
• muratti

Ksyleeni ja tolueeni
• kultapalmu
• flamingonkukka
• puikkokämmekkä
• viirivehka
• limoviikuna
• tuoksutraakkipuu

Ammoniakki
• pensaspalmu
• krysanteemi
• täplämaija
• tulppaani
• vuoripalmu
• muulinkorva
• limoviikuna
• viirivehka
• ruukkuatsalea
• liriope

Hyviä huoneilman kosteuttajia

• kultapalmu
• kaislapalmu
• sulkasaniainen
• pensaspalmu
• fiikus
• muratti
• traakkipuut
• gerbera

Kasveilla on tervehdyttävä vaikutus ihmisiin myös työpaikoilla!

Kasvit luovat yksilöllisen työympäristön ja tuovat väriä työtilaan. Ne antavat hyvän olon tunteen sekä tekevät eläväisen ilmapiirin. Kasvit vaikuttavat positiivisesti hyvään fiilikseen ja auttavat stressin ylitsepääsemiseen. Esimerkiksi fiikus, banaanipuu jne. auttavat kohentamaan työtilan ilmastoa.

Kasvit siis säätelevät ilmastoa. Ne vaikuttavat ilmankosteuteen ja parantavat ilmanlaatua, imemällä hiilidioksidia ja muita haitallisia aineita sekä tuottavat happea ja sitovat pölyä.

Lähde: http://www.huiskula.fi/huiskula.asp?viewID=237&newsID=342&node=2

• Allergisille sopivia viherkasveja ovat pylvästyräkki, palmuvehka, aaloe, kääpiöpalmu, muorinkukat, sulkasaniainen ja anopinkieli. On kuitenkin syytä huomioida, että mm. pylvästyräkki ja palmuvehka ovat myrkyllisiä. http://www.allergia.fi/allergia-ja-astma/allergian-itsehoito-ohjeet/viherkasvit/

Mä olen istuttanut huonekasvit vesiviljelyyn, koska usein se multa ja siihen tuleva home aiheuttaa oireita vaikka kukka olis ok. Vesiviljelyssä oon saanut kukkani myös pysymään elossa paremmin :D En ole mikään viherpeukalo. Tarvitsee altakasteluruukkuja ja lecasoraa. Rapsit mahdollisimman hyvin mullat pois kukan juurista ja istutat sen lecasoraan mullan sijasta. Kastelu altakasteluna ja silloin tälloin pikkutilkka ravinnetta.

Eniten allergiaa aiheuttavat fiikuskasvit, kuten limoviikunat ja viirivehkat, jotka erittävät maitiaisnestettä. Itiöitä tuottavat kasvit, kuten saniaiset, voivat aiheuttaa ärsytysoireita.

Yhteistyössä