Mikä on normaalia väsymystä/velttoutta kun lapsi on kuumeessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anatolia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja äpö;25311480:
itse huolestuisin kun noin opeasti on mennyt huonoon kuntoon. Eli alle 12h. Enkö olis lähtenyt kotia ilman nesteytyksen tarpeen selvittämistä.
MIeti ny mitä teet.

Mäkin huolestuin. Mutta kun lääkäri ja päivystys oli sitä mieltä että kotona saa olla, niin ollaan sit.

Ei varmaan ollut mitään viitteitä aivokalvontulehduksesta? Siis saako leuan rintaan, kääntyykö pää puolelta toiselle, onko päänsärkyä, iholla jotain punaisi pilkkuja tai muuta. Aivokalvontulehdus on paha, mutta jos kerran olette juuri lääkärissä käynyt. Huomenna sitten uusi Crp, siitä näkee onko kyseessä bakteeritulehdus vai virus. Toivottavasti kuume laskee pian :)

Mäkin huolestuin. Mutta kun lääkäri ja päivystys oli sitä mieltä että kotona saa olla, niin ollaan sit.

astmaatikolle ei yleensä suositella ibuprofeiini pohjaisia lääkkeitä. Mutta itse olen vienyt sairaallan takasi tuossa kunnossa. Lääkäri laittoi kotia vaikak lapsi oli suoraan sanottu tajuton. Parkkipaikalle menin ja käännyin takasi ja vaadin hoitoa ja nesteytystä.
Onneksi tuli toinen lääkäri käytävällä vastaan ja alkoi toiminta.

Oo ihan rauhassa kotona vaan, kyllä sinä sit tiiät jos tulee tarve lähteä hakemaan järeempää apua. Meillä on kanssa ollut noita tauteja jotka vetää todella flaatiksi (tosin noi isommat nyt on pumppuongelmaisia, sekin edistää asiaa), mutta monesti niistä toivutaankin hätäsempään mitä pienemmistä. Jos huomennakin näyttää huonolta niin käykää sit uudestaan. Toipumisia!

Oo ihan rauhassa kotona vaan, kyllä sinä sit tiiät jos tulee tarve lähteä hakemaan järeempää apua. Meillä on kanssa ollut noita tauteja jotka vetää todella flaatiksi (tosin noi isommat nyt on pumppuongelmaisia, sekin edistää asiaa), mutta monesti niistä toivutaankin hätäsempään mitä pienemmistä. Jos huomennakin näyttää huonolta niin käykää sit uudestaan. Toipumisia!
Tänks. Ja tuu jo kotiin, mun terveyteni riippuu susta (=lenkille!).

[QUOTE="hei!";25311530]Ei varmaan ollut mitään viitteitä aivokalvontulehduksesta? Siis saako leuan rintaan, kääntyykö pää puolelta toiselle, onko päänsärkyä, iholla jotain punaisi pilkkuja tai muuta. Aivokalvontulehdus on paha, mutta jos kerran olette juuri lääkärissä käynyt. Huomenna sitten uusi Crp, siitä näkee onko kyseessä bakteeritulehdus vai virus. Toivottavasti kuume laskee pian :)[/QUOTE]
Eilisiltana, kun rasvasin poikaa suihkun jälkeen, oli iholla punaisia läikkiä...tulkitsin ne urtikariaksi, sitä ongelmaa on ollut. En tiedä onko niitä nyt. Lääkäri ei sen kummemmin katsonut ihoa, tietty varmaan jotain näki kuunnellessaan keuhkoja.

Päänsärkyä on, pää kääntyy ihan normaalisti mun mielestä.

Nysse on ihan litimärkä koko lapsi. Hiestä siis. Tyyny ja peittokin märät, pakko vaihtaa ne + muksun paita...Kuume lienee laskenut, woohoo :)

...en tiedä miten pitkäksi aikaa, mutta silti iloitsen.

Kuulostaa kyllä sellaiselta että pommittaisin päivystystä. :( Vasta luin lapsesta jolla korkea kuume ja vanhemmat hoiti kuumelääkkeillä. Ei auttanut, lapsi meni veltoksi. Vanhemmat veivät päivystykseen jossa lapselta löydettiin paha yleisinfektio ja lapsi oli aivokuollut tunnissa. :( :( Ole tarkkana!!

Äkillinen korkea kuule, alkanut siis vasta 12 h sitten? Todella veltto lapsi, joka nukahtelee mihin vaan. Olisin huolissani. Mun lapsella ollut korkeaa kuumetta paljonkin, oltu osastohoidossa kun ei ole laskenut, silti lapsi ei ole ollut kuin muutaman kerran todella väsähtynyt (ja silloin saanutkin sitten kuumekouristuksen). Sun pojalla ei varmaan ole ollut kuumekouristustaipumusta että sitä en tässä tarkoita, mutta tuo yleistila on kyllä tosi heikko ja eniten huolissani olisin tuosta noin äkillisestä rajusta kuumeesta.

Mittaa kuume nyt?

Ja tosiaan pronaxen ja panadol ei paras yhdistelmä, meillä käytössä aina burana ja panadol vuorotellen ja päällekäin ja niillä kuumetta saatu jonkin verran aina laskettua. Sun pojalla tuo totaalinen poikkioleminen on se huolestuttavin juttu. Pelkkä kova kuume ei yleensä lasta tuolla lailla nukahteluta minne sattuu, varsinkin kun lapsesi on jo noin vanha.

Tsemppiä ja jaksamista.

Ainiin, mitä lapsi itse sanoo, mitä kohtaa valittaa? Kurkkua? Vai onko kipuja muuta kuin pääkipu (joka sekin huolettaa tossa tilanteessa)?

Anatolia! meillä oli alle 2 ve pojalla just samanlainen tauti tossa ennen joulua. Kuumetta 40, ei millään alas, crp alle 8, iholla nokkosrokko paha, leimahteli millon mistäki. Kurkkukipeä, kaulan rauhaset turvoksissa. Nukahteli, ei syönyt 3 päivään jne. 3 kertaa lääkärissä kuuntelemassa sitä virustautia, ja sehän se sit lopuks olikin. neljäntenä päivänä laski kuume :)

Lapsi on pirteä. Kuumetta oli aamulla 38.8, sai Panadolin ja tuli kuulemma tosi kova hiki, ts. kuume lähti laskemaan taas...kävi sitten suihkussa, söi aamiaisen, ja on kuin ei koskaan kipeä olisi ollutkaan. Riehuu siskonsa kanssa parhaillaan, ja annan riehua vaikka pitäisi ehkä ottaa rauhallisemmin. Kuumetta on, mutta ei velttoutta tms huolestuttavaa.

Itse haluaisi olla vielä kipeämpi :D, sairaalaan joutuminen on hänen suuri haaveensa syystä tai toisesta...on kateellinen siskolleen, joka on päässyt ambulanssilla sairaalaan ja saanut olla siellä yksin yötä, ja hän ei ole kokenut kumpaakaan. Oi voi :xmas:

Äkillinen korkea kuule, alkanut siis vasta 12 h sitten? Todella veltto lapsi, joka nukahtelee mihin vaan. Olisin huolissani. Mun lapsella ollut korkeaa kuumetta paljonkin, oltu osastohoidossa kun ei ole laskenut, silti lapsi ei ole ollut kuin muutaman kerran todella väsähtynyt (ja silloin saanutkin sitten kuumekouristuksen). Sun pojalla ei varmaan ole ollut kuumekouristustaipumusta että sitä en tässä tarkoita, mutta tuo yleistila on kyllä tosi heikko ja eniten huolissani olisin tuosta noin äkillisestä rajusta kuumeesta.

Ainiin, mitä lapsi itse sanoo, mitä kohtaa valittaa? Kurkkua? Vai onko kipuja muuta kuin pääkipu (joka sekin huolettaa tossa tilanteessa)?
Kurkkukipua, päänsärkyä, ja toista korvaansa (sitä saletisti vain siksi, että tietää siellä olevan alkavan tulehduksen) on valittanut.

Ja kuumekouristelija on, juu, mutta nyt ei kyllä kouristellut. Yleensä kouristus on tullut heti kun kuume nousee, ei enää sitten kun se on jo päällä.

Lapsi on pirteä. Kuumetta oli aamulla 38.8, sai Panadolin ja tuli kuulemma tosi kova hiki, ts. kuume lähti laskemaan taas...kävi sitten suihkussa, söi aamiaisen, ja on kuin ei koskaan kipeä olisi ollutkaan. Riehuu siskonsa kanssa parhaillaan, ja annan riehua vaikka pitäisi ehkä ottaa rauhallisemmin. Kuumetta on, mutta ei velttoutta tms huolestuttavaa.

Itse haluaisi olla vielä kipeämpi :D, sairaalaan joutuminen on hänen suuri haaveensa syystä tai toisesta...on kateellinen siskolleen, joka on päässyt ambulanssilla sairaalaan ja saanut olla siellä yksin yötä, ja hän ei ole kokenut kumpaakaan. Oi voi :xmas:

Hienoa, että voi paremmin. :)

Yhteistyössä