Mikä on mielestäsi HUONO palkka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="eee";25724269]Jos kokopäivätyöstä saa alle 2000 e/kk niin se on kyllä aika onnetonta kouluttamattomallekin ihmiselle.

[/QUOTE]

Se on onnetonta että koulutettu saa alle 2000e/kk, kun samaan aikaan kouluttamaton voi tehdä keikkatyötä samalla palkalla..

Tänään olen miettinyt palkka-asioita ihan urkalla ja tullut siihen tulokseen, että alle 3000 euroa on huono palkka. Oma palkkani jää kyllä huikeasti alle tuon, vaikka olen korkeakoulututkinnon suorittanut. Mikä sinusta on huono tai toisaalta hyvä palkka? Tarkoitan nyt nimenomaan peruspalkkaa, jossa ei mitään vuorolisiä tms. huomioida.

Musta vaikka 1000 euroa olisi hyvä palkka, jos työ olisi vaikka romaanin kirjoittamista. tai kirjastossa istumista kirjastotyöntekijänä.

5000 euroa on musta huono palkka, jos työ on vaikka perhepäivähoitajan työtä.

Musta pitää tietää mikä työ on kyseessä.

Alkuperäinen kirjoittaja riittävä;25724301:
Haha, minä olen ammattikorkeakoulusta juuri valmistunut, saan n. 1500e/kk ja minusta se on ihan hyvä :D Me nuoret taidetaan olla liian vaatimattomia ;)

Riippuu alasta, kulttuuripuolella varmaan ok, mutta esim. insinöörien alkupalkan pitäs olla selkeästi korkeampi.

Ei alle 3000e:n palkalla mitään ihmeitä tehdä, mutta ihan tavallista elämää kuitenkin.

Mun mielestä on muuuten ihan turha huudella ( monesti mediassa nähty kommentti ) hoitsujen palkoista miten ovat hyvät lisien kanssa |O

Sen voi ajatella niinkin että moni tienaa saman verran tekemällä siistiä sisätyötä arkisin 8-16. Kaikki muu aika on vapaata. Hoitsuna saat olla töissä jouluaattona, pyhinä ( joskus neljäkin viikonloppua putkeen töitä..) ja kaikkina mahdollisina vuorokauden aikoina : / Onko se palkka enää sen jälkeen kummoinen..

Aivan! Minustakin on käsittämätöntä, että hoitajien kohdalla ne lisät katsotaan ihan yleisesti osaksi palkkaa. Vaikka eikö kyseessä pitäisi nimenomaan olla LISÄkorvaus siitä, että työtä tehdään tosiaan kaikkina vuorokaudenaikoina ja pyhinä.

• Tykkää
Reactions: waninka
1000 euroa on musta iso palkka, jos työ on jotain kivaa, kuten käsitöiden tekemistä tai maalaamista tai kuvataiteita tai näyttelemistä, tai jotain muuta kivaa.

lastenhoitajan työtä en tekisi siis alle 5000 euron.

en tarvitse paljon rahaa. tykkään elää mielekästä elämää

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25718058:
Edellyttäen, että kansalaiset haluavat siitä maksaa. Toistaiseksi vaan kansalaiset eivät halua nostaa niitä palveluhintoja, missä tuottajana on valtio tai kunta. Kansalaisille siis riittää vähän tahvompikin tapaus palvelua tuottamaan, kunhan saa palvelunsa mahdollisimman halvalla.

no se riippuu ihan sitten kansasta. itse tahtoisin esmierkiksi houkutella julkiselle sektorille päteviä lääkäreitä, ettei se mene niin että ne lääkärit ja hoitajat menee julkiselle joita ei muualle kelpuuteta. sama koskee myös eri alojen asiantuntijoita, omasta mielestäni valtio ja kunnat hyötyvät pätevistä ja osaavista ihmisistä.

en kuitenkaan meinaa sitä että julkisella sektorilla palkkojen tulisi olla erityisesti paremmat kuin yksityisellä, enkä myöskään hyväksyisi verovaroista jaettavia miljoonaboonuksia johtajille. mielestäni hyvä palkka houkuttelee päteviä työntekijöitä, mutta raja siinäkin. vaikka valtion ja kuntien palkat veroista maksetaankin, se ei kuitenkaan oikeuta huonompia palkkoja kuin vastaavasa yksityisessä työsuhteessa.

Viimeksi muokattu:
Mitä parempi palkka, sitä kevyempi (fyysisesti) työ.
Lähärit saat 2500 ja pese perseitä niska limassa.
Mä saan 4400 ja istuksin byrossa 9-15 ja nautin ilmaisista lounaista.

Mun viime kesän palkka oli paska, bruttopalkka oli 8,80e/h (n. 1400e/kk). Jos saisin käteen n. 1800e niin voisin sanoa että palkka ei enää oo ihan paska.

Ja siis, toki se oli mulle opiskelijana ihan kiva raha jne, mutta surkeaa musta oli se, että tuo sama summa oli normi alotuspalkka ihan kaikilla jotka ko puljuun menivät töihin (tosin mulle kyllä tarjottiin vielä paskemmallakin palkalla töitä).

Oho, ja mie kun aattelin et mun miehen 2500e/kk on hyvä palkka.... Mutta musta alle 1700e/kk on matalapalkka. Hih., en osais unelmoidakaan noin isosta palkasta kun et tienais joskus yli 3000e/kk. Hurjaa.

[QUOTE="hmmm";25724308]Musta vaikka 1000 euroa olisi hyvä palkka, jos työ olisi vaikka romaanin kirjoittamista. tai kirjastossa istumista kirjastotyöntekijänä.

Musta pitää tietää mikä työ on kyseessä.[/QUOTE]

5000e huono palkka pph:n töistä :O??

Ja mä kun oon tyytyväinen 1450 euroon :D
Hoidettavana kaks omaa ja yks hoitolapsi. Enkä tiedä parempaa hommaa.
Paitsi jos sohvalla makaamisesta sais rahaa, se vois olla vielä vähän parempi.

Mun palkka on 2300€ ja on toki työhön verratuna ok (markkinointiassari joten työ aikas helppoa liukuvalla työajalla), mutta en voisi sanoa että alle 3000 palkat ois hyviä. Mut toisaalta en tällä hetkellä halusiikaan vaativampaa tai vastuullisempaa duunia.

[QUOTE="hmmm";25724308]Musta vaikka 1000 euroa olisi hyvä palkka, jos työ olisi vaikka romaanin kirjoittamista. tai kirjastossa istumista kirjastotyöntekijänä.

Musta pitää tietää mikä työ on kyseessä.[/QUOTE]

Pitäisi tosiaan tietää, millaisesta työstä on kyse. Sinä et selvästikään tiedä ainakaaan kirjastotyöntekijän työstä mitään.

Riippuu tosiaan siitä mitä tekee ja miten on kouluttautunut. Jos käteen jää kuukaudessa 1600+ niin sillä pystyy elelemään normaalisti, matkustellakin välillä ja laittaa säästöön :)

Yhteistyössä