Mä pumppasin esikoiselle ensimmäiset kuukaudet kaiken maidon, kun hän ei jaksanut imeä. Kyllä pumppaamisessakin omat niksinsä oli. Meillä ainakin maitoa piti olla aina vähän enemmän kuin vauva kerralla söi, kun kesken syömisen ei voinut sitä ruveta lämmittelemään tai saatikka pumppailemaan. Jouduin siis "matkimaan" vauvaa ja houkuttelemaan rintoja tuotamaan enemmän maitoa. Käytännössä se kävi niin, että kun olin ensin pumpannut molemmat rinnat tyhjiksi, niin vaihdoin takaisin ensimmäiseen rintaan ja sitten toiseen. Muutama tippa saattoi irrotakin, mutta lähinnä se oli vinkkinä elimistölleni, että enemmän tarvittaisiin. Tällä tavoin sain maitomäärän aina vähitellen kasvamaan.
Ei ole tosiaan pumppaaminen tai käsin lypsäminen hommaa, joka tosta noin vaan sujuu. Itse pidin pumppaamisesta enemmän. Käsin saa kyllä hankalia paikkoja rinnasta tyhjenemään paremmin, mutta muuten se on kyllä raskaampaa. Josku pumppaamisen yhetydessä saatoin kevyesti painella rintojen sivuja, jotta maito lähtisi sieltäkin liikkeelle.