Mikä on liian alhainen verenpaine? Missä vaiheessa raskautta verenpaineen lasku on normaalia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

RR

Vieras
Olen kuullut, että jossain vaiheessa raskautta verenpaineen lasku on normaalia. Missä vaiheessa? Normaalisti paineeni ovat n. 130/70. Nyt olen raskaana viikolla 12 ja paineet 111/53. Onko ihan normaalia ja asiaan kuuluvaa?

No sulla on aikaisemmin ollut aika korkea verenpaine. Mulla on aina ollut maksimissaan 120/60, monesti paljon allekin. Ehkä olet muuttanut ruokavaliosi terveellisemmäksi ja siten verenpaine on tullut normaaliksi?

Yleisesti varmaan raskaus ei aiheuta verenpaineen laskua, ainakaan tietääkseni. Jos taas verenpaine paljon nousee, se voi viitata raskausmyrkytykseen.

Eli ole huoletta. Verenpaineesi on paljon parempi kuin aikaisemmin!

Sulla on ennen ollut yläpaine normaali ja alapaine matala.

"Verenpaineen ihannearvona pidetään nykyään alle 120/80 mmHg. Normaaliksi verenpainearvoksi aikuisella katsotaan alle 130/85 mmHg. Tähän pyritään sydänsairauksien ehkäisemiseksi. Varsinaisena kohonneena verenpaineena pidetään kuitenkin vasta painetta, joka ylittää 140/90 mmHg."

Matalaksi verenpaineeksi luokitellaan alle 110/70.

Ja raskaus yleensä nostaa, ei laske, verenpainetta. Hemoglobiini sen sijaan saattaa hyvinkin laskea.

Verenpaineesi on tosiaan matala ja siitä saattaa olla ikävänä haittana huimaus. Mitenkään vaarallista tuo matala verenpaine ei kuitenkaan ole. Jos huimaus alkaa olemaan haitallista, niin kannattaa katsoa esim. ruokavalion suolapitoisuuksia. Suola nostaa verenpainetta. Mutta joo, huolissasi sun ei tarvi olla :)

Mulla on rv29+5 menossa ja tänään neuvolassa verenpaine oli 99/62 ja terkkari vaan kehui, että mulla on sitten hyvät matalat paineet. Tähän asti ollut hieman korkeammat, mutta yläpaine mulla on aina alle 120 ja alapaine on tuossa vähän yli 60 ollut koko ajan.

Yhteistyössä