"Liian" alhainen verenpaine??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olen 32-v nainen, viitisen kiloa ylipainoa ja fyysisessä kunnossakin parantamisen varaa.

Tänään kävin terveyskeskuksessa mittaamassa verenpaineen. En istuskellut siinä niitä muutamaa minuuttia mitä suositellaan ennen mittaamista, vaan aloin mittaamaan heti kun sain mittarin laitettua. Ensin tuli lukemiksi 100/72, ja kun laitoin heti perään uudelleen päälle niin 95/70. Jos olisin vielä mitannut niin en tiedä olisiko tullut vielä alhaisempia lukemia..

Onko noin alhainen verenpaine normaalia (varsinkin kun on muutama liikakilo ja aerobisessa kunnossakin parantamisen varaa..), vai olenko minä vain onnekas että on noin hyvät verenpaineet?? Luin juuri netistä esim. sydämen vajaatoiminnasta, mutta sellaisia oireita minulla ei oikein ole. Kilpirauhasen vajaatoiminta on mutta arvot kunnossa.

Monilla terveillä henkilöillä, etenkin naisilla, verenpaine on tavallista matalampi ilman, että siitä on mitään haittaa. Matalasta paineesta saattaa päinvastoin olla hyötyä, sillä tällöin valtimotaudin «Valtimotauti (ateroskleroosi)» vaara on tavallista pienempi. Terveen nuoren ja keski-ikäisen henkilön, jolla verenpaineen yläpaine on 100 millimetriä elohopeaa (mm/Hg) tai jopa alhaisempi, ei siis tarvitse olla matalasta verenpaineesta huolissaan.

On normaalia. Mulla raskausajan verenpaine 97/62 ja neuvolan täti sanoi vaan että joskus voi huimata mutta ei tarvi muuten huolestua. Saattaa vain vaikuttaa siihen ettei saa epiduraalia jos liian alhaiset paineet. Tosin tästäkään täti ei ollut ihan varma vaan kannattaa kysyä lääkäriltä lähempänä ajankohtaa.

no sanoisin että olet onnekas, itse mittailin aikoinaan tupakoivana, huono yleiskunto ja ehkä muutama kilo liikaa "pahimmillaan" paineet olivat vain 80/50, nykyään hieman korkeammat, pyörii luokassa 100/60 harvoin on korkeammat, mutta mulla on ainakin ollut aina eikä siihen ole kukaan koskaan puuttunut eikä olisi syytäkään mieluummin matala kuin korkea. tietysti jos ennen on ollut paljon korkeampi kuin nyt, niin on ehkä syytä tutkia. Muuten jos heti perään mittasit niin toi toinen tulos on väärä veri pakkautuu yms jos ei anna olla välissä ainakin kahta minuuttia, joten toi toinen tulos on aivan taatusti vääristynyt.

Yhteistyössä