MIkä on kuumetta ja mikä lämpöä vajaa 3-vuotiaalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Koiramäkeläinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mietin vaan, ku lapsella hieman yskää ja nyt näytti jotenkin kipeältä ja mittasin tasan 37,4. Ja huomenna olisi menossa mummin ja ukin luo yökylään ja on odottanut sitä pitkään. Harmittaa lapsen puolesta jos nyt kipeäksi tulee.

En ole koskaan ymmärtänyt kuumeen seurantaa. Kyllähän jokainen vanhempi näkee onko lapsi kunnossa ilman kuumemittaria. Sitten jos alkaa pitkittyä heikkona olo tai radikaalisesti muuttuu yllättäen aloittaisin kuumeen seurannan. Mutta sitä varten olisi hyvä tietää lapsen normilämpö,sekin voi vaihdella.

Alkuperäinen kirjoittaja sh:
En ole koskaan ymmärtänyt kuumeen seurantaa. Kyllähän jokainen vanhempi näkee onko lapsi kunnossa ilman kuumemittaria. Sitten jos alkaa pitkittyä heikkona olo tai radikaalisesti muuttuu yllättäen aloittaisin kuumeen seurannan. Mutta sitä varten olisi hyvä tietää lapsen normilämpö,sekin voi vaihdella.

Mutta tuolla meidän lapsellakin välillä jo posket helottaa ja on tosi lämmin vaikka lämpötila on vähän päälle 37 ja välillä samanlainen kun läpötila on reilusti yli 38 ja kun lääkkeen antaa ja lämpö laskee vaikka vähän päälle 38:aan, ni on jo ihan pirteä ja riehuu kamalasti. SIksi tässä nyt tätä mietin.

Mä en aina edes mittaa kuumetta,vaan seuraan vaan sitä lapsen yleiskuntoa.Ja jos lapsi on jaksava ja kovasti menossa ja isovanhemmat ottaa,niin mun mielestä lämpö ei varsinaisesti ole syy olla menemättä.

Alkuperäinen kirjoittaja nedra:
Mä en aina edes mittaa kuumetta,vaan seuraan vaan sitä lapsen yleiskuntoa.Ja jos lapsi on jaksava ja kovasti menossa ja isovanhemmat ottaa,niin mun mielestä lämpö ei varsinaisesti ole syy olla menemättä.

Näin juuri.
Meilläkin isovanhemmat sano et samako tuo missä lepäilee,kotona vai täällä mummilassa passattavana ja hellittävänä.
Mummikin tosiaan odottaa tapaamisia kun kuuta nousevaa.
Selvästi sairasta lasta en antais,mutta meilläkin yhdessä tapauksessa oli lämpöä ja silmätulehdu epäily(ei sitten ollut kyllä).

Noh, meillä lapsilla on kainalosta mitattuna norm. lämpö 36,5...joten jos olis 37,4 ni puhuisin jo et sillä on lämpöä, tai jopa kuumetta...

Mut olotila se tärkein on..

Yhteistyössä