Mikä on kirjareferaattI? :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiukkuperse
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
lyhennelmä, kertoo ko. kirjan juonen, henkilöt yms. kokonaisvaltaisesti mutta vain muutamalla sivulla/lauseella riippuen siitä minkä pituista referaattia pyydetään

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana:
Lyhennelmä. kannataa kysy pitääkö olla omaa analyysia mukana.

Eikös referaatti ja analyysi ole ihan eri asiat? Kirjallisuus esseessä voisi olla mukana omaa analyysiä, mutta referaatti on referaatti, eli lyhennelmä.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

Eikös referaatti ja analyysi ole ihan eri asiat? Kirjallisuus esseessä voisi olla mukana omaa analyysiä, mutta referaatti on referaatti, eli lyhennelmä.

Kirjoitus karkasi liian aikaisin :) .

Höbänä, alat lukea nyt vaan sitä kirjaa. Kannattaa pitää lukupäiväkirjaa, sillai saa sitten sen referaatinkin helposti tehtyä. Eli jos luet vaikka yhden luvun, tiivistät sen tapahtumat ja juonenkäänteet tuoreeltaan pariksi riviksi tekstiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Höbänä:
no kukas teistä sen mulle tekisi? :saint: =)

tommonen on aika helppo tehdä... Ota kirja toiseen käteen ja kynä ja paperi toiseen ja lue kirjaa ja samalla kirjoita ranskalaisin viivoin pääkohtia ylös ja näiden pohjalta kirjoitat sitten varsinaisen referaatin...

Alkuperäinen kirjoittaja Yritä edes:
Höbänä, alat lukea nyt vaan sitä kirjaa. Kannattaa pitää lukupäiväkirjaa, sillai saa sitten sen referaatinkin helposti tehtyä. Eli jos luet vaikka yhden luvun, tiivistät sen tapahtumat ja juonenkäänteet tuoreeltaan pariksi riviksi tekstiä.

kiitti vinkistä :) Onhan mulla elokuun 14.päivään asti aikaa..

Tosin siinä käy niin että 13.elokuuta mä huomaan että en oo ees avannu sitä kirjaa :ashamed: :snotty: :whistle:

Teet sen jostain kirjasta, jonka olet joskus lukenu :saint: Niin mä tein, kun lukion äikän kurssit suoritin, en lukenu sitävarten uusia kirjoja, vaan pikaselasin jotain vanhoja luettuja läpi, niin oli helppo ja nopee tehdä.

joo referaattiin EI missään nimessä omaa analyysiä koska se on oikeasti lyhennelmä

Teet sen jostain kirjasta, jonka olet joskus lukenu :saint: Niin mä tein, kun lukion äikän kurssit suoritin, en lukenu sitävarten uusia kirjoja, vaan pikaselasin jotain vanhoja luettuja läpi, niin oli helppo ja nopee tehdä.

muttaku mulle annettiin kirjalista, mistä mun pitää se kirja valita :snotty:
ja kaikki nuo kirjat jotka listassa oli (5kpl), käsittelee surua ja läheisen kuolemaa :|

muoks.. ja yhtään niistä en oo lukenu :D

mutta onko kirja määritelty mistä se tehdään? näin on monesti.

muttaku mulle annettiin kirjalista, mistä mun pitää se kirja valita :snotty:
ja kaikki nuo kirjat jotka listassa oli (5kpl), käsittelee surua ja läheisen kuolemaa :|

No voi paha, ettei yhtään tuttu kirjaa mukana :/ Sit ei auta kun lukea, joko mielenkiintoisin tai lyhkäsin :saint:

Itseasiassa referaatteja on kolmea lajia. Sellainen perusreferaatti ja sitten on kommentoiva referaatti. Se kolmas on popularisaatio, mutta siinä lähinnä käännetään jotain tieteellistä tekstiä niin että jokin laajempi joukko tajuaa sen.

No voi paha, ettei yhtään tuttu kirjaa mukana :/ Sit ei auta kun lukea, joko mielenkiintoisin tai lyhkäsin :saint:

se LYHKÄSIN kuulostaa hyvältä :saint: :D

tai sitten se, joka vaikuttaa mielenkiintoisimmalta, niin on mukavampi tarttua siihen hommaan.

Itseasiassa referaatteja on kolmea lajia. Sellainen perusreferaatti ja sitten on kommentoiva referaatti. Se kolmas on popularisaatio, mutta siinä lähinnä käännetään jotain tieteellistä tekstiä niin että jokin laajempi joukko tajuaa sen.

No mä olen niin nipo, että mun mielestä kommentoiva referaatti ja referaatti on eri asia :D Siis jos joku kysyy mikä on referaatti, se on lyhennelmä ja sillä hyvä :saint:

Kirjareferaatti on kirjallisena esitettävä analyysi valitusta teoksesta. Harjoituksen tarkoituksena on harjaannuttaa opiskelijoita lukemaan kirjallisuutta arvioivasta ja kriittisestä näkökulmasta, sekä kokonaisuuksien hahmottamiseen perustuvan lukemistyylin kehittäminen.

:whistle:

Yhteistyössä