Mikä on kirjareferaattI? :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiukkuperse
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana:
Lyhennelmä. kannataa kysy pitääkö olla omaa analyysia mukana.

Eikös referaatti ja analyysi ole ihan eri asiat? Kirjallisuus esseessä voisi olla mukana omaa analyysiä, mutta referaatti on referaatti, eli lyhennelmä.

Itseasiassa referaatteja on kolmea lajia. Sellainen perusreferaatti ja sitten on kommentoiva referaatti. Se kolmas on popularisaatio, mutta siinä lähinnä käännetään jotain tieteellistä tekstiä niin että jokin laajempi joukko tajuaa sen.

No mä olen niin nipo, että mun mielestä kommentoiva referaatti ja referaatti on eri asia :D Siis jos joku kysyy mikä on referaatti, se on lyhennelmä ja sillä hyvä :saint:

Onhan ne eri asioita mutta kumpikin ovat kuitenkin referaatin lajeja. Mäyräkoira ja Rotweilerkin ovat molemmat koiria. Jos aletaan pilkkua nussimaan ;) :saint:

Yliopistossa ainakin referaatteihin luetaan nuo ed. kommentissani mainitut 3 referaatin tyyliä.

Mä kans ehdottaisin, ettei kannata valita sitä, mikä on lyhyin, vaan se, joka eniten kiinnostaa. Syystä siitä, että se lyhyin saattaa olla jotain (esimerkiksi) aivan liian taiteellista tavallisen ihmisen ymmärrettäväksi.. :| (ai mitenniin semmoiseen törmännyt? :saint: ) Joten se satasivua hepreaa on vaikeampi referoida kuin 150 sivua Suomea. :xmas:

Yhteistyössä