Mikä on erityislapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mm

Vieras
Tuossa se kysymys tulikin! Monessa ketjussa kuulee puhuttavan erityislapsista. Meidän tarhassakin on kaksi ryhmää erityislapsille mutta en oikein tiedä millä kriteereillä lapsi laitetaan erityislapseksi.

Epäilen onko tyttöni erityislapsi, koska puhe on viivästynyt ja on hiukan jäykkä, ei taivu. Tarhassa olivat huolissaan keskittymisvaikeuksista mutta neurologin tutkinnassa ei ollut mitään muuta vialla kuin tuo puhe (epäselvää tuotos, ymmärtäminen ok) ja jäykkyys.. huoh..

Alkuperäinen kirjoittaja j:
Meillä on diabeetikko. Mielestäni erityislapsi. Ainakin saamme korotettua vammaistukea.

Diabeetikko ei ole erityislapsi siis siinä mielessä, että kuuluisi erityislasten kanssa samaan ryhmään. Jos muuten "normaali" niin kuin ymmärsin niin turhautuu monasti erityislasten ryhmissä.

Lapsi, joka tarvitsee erityistä tukea tai hoitoa fyysisen, psyykkisen tai sosiaalisen kehityksensä vuoksi. Lapsi, jonka puheen kehitys on viivästynyt. Lapsi, joka tarvitsee oppimisvalmiuksilleen tukea ennen koulunkäynnin aloitusta. Lapsi, jolla on sosiaalisia vaikeuksia esim. toverisuhteissa. Lapsi, jolla on vamma tai pitkäaikaissauraus.

Alkuperäinen kirjoittaja opettaja:
Meillä on diabeetikko. Mielestäni erityislapsi. Ainakin saamme korotettua vammaistukea.

Diabeetikko ei ole erityislapsi siis siinä mielessä, että kuuluisi erityislasten kanssa samaan ryhmään. Jos muuten "normaali" niin kuin ymmärsin niin turhautuu monasti erityislasten ryhmissä.

Lapsi on koulussa jo, mutta erityislapsi. Koulussa on hälle oma avustaja. Ei diabeetikko tarvi erityisryhmää. Mutta on erityinen tavallaan ja valtavan hoidettava tapaus. Tän tietää vain ykköstyypin diabeetikon läheinen.

ja joku saattaa kutsua näitä erikoislapsisksi :D Minua huvittaa kun tuttavallani on erityislapsi niin hän ei suostu puhumaan muulla nimellä kuin erikoislapsi :D Sori vaan mutta minusta aika huvittavaa .

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
sellainen, jonka vanhemmatovat halunnet lapselleen hakea jonkun diagnoosin.
Mun tytöllä on varsin hieno diagnoosi: Amelia extremitatum l. sin et maleformatio extremitatum l. dex. Vai mitä mieltä olet? :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja opettaja:

Lapsi on koulussa jo, mutta erityislapsi. Koulussa on hälle oma avustaja. Ei diabeetikko tarvi erityisryhmää. Mutta on erityinen tavallaan ja valtavan hoidettava tapaus. Tän tietää vain ykköstyypin diabeetikon läheinen.

Näin juuri. Itse olen diabeetikon erityisavustaja. Hiilareiden laskeminen, ruoka-annosten mittaaminen, verensokerin mittaaminen ja insuliinin pistäminen tekevät päivistä lapselle melko erilaisia kuin terveen lapsen.

Erityislapsi on vähän huono termi kun jokainen lapsi on tietysti jollain tapaa erityinen. Oikea termi on eritystä tukea tarvitseva lapsi. Näidenkin termit muuttuvat jatkuvasti ja tällä hetkellä suunta on kovasti menossa suuntaan jossa näistä lasten "etu-liitteistä" luovuttaisiin ja kaikki olisivat vain lapsia kaikki sulassa sovussa samassa ryhmässä..

Ap. Puheen kehityksen viivästyminen ja kömpelyys/motoriset ongelmat ovat yleisiä eritystä tukea tarvitsevien kirjoon kuuluvia. Onko lapsellasi joku diagnoosi, koodi tai onko hän ns.seurattava lapsi? Saako hän puhe/toimintaterapiaa? Onko hänelle tehty päiväkodissa oma lastakoskeva suunnitelma(eri kun vasu)? Uskon, että tietäisit jos lapsesi olisi virallisesti erityislapsi.

Ei ole tehty mitään ohjelmia mutta sai lähetteen toimintaterapeutin kartoitukseen.

Hassulta kuulostaa tuo kömpelyys sillä vuosi sitten sai päiväkodista palautetta, että on motorisesti ikäisiään edellä. Oli silloin 2 vuotias. Olin itse viime vuoden vakavasti sairas ja neurologi luulee sillä olevan vaikutusta tyttöni kehitykseen. On nyt just täyttänyt 3 ja lauseita tulee. Sanat tulee selvästi mutta jos alkaa pidempää juttua puhuun niin tulee epäselvänä. Esim, välillä possu on tossu jne. On ihan päivä ja yökuivaksi oppinut nyt kesällä parissa viikossa. On sosiaalinen tarhassa ja leikkii kovasti muiden lasten kanssa.

Yhteistyössä