mikä olisi sopiva summa kotona asuvalle työttömälle aikuiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mie"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="heh";23438707]No eipä tässä kukaan ole ollut mitään voittoa tekemässä. 100 tai 200 euroa kuussa on aika pieni raha majoituksesta ja ylläpidosta ihmiselle jolla on säännöllisiä tuloja. Aikuinen ihminen syö kuitenkin ruokaa ja kuluttaa pesuaineita yms. Näiden kulujen kattamiseksi sitä rahaa ollaan pyytämässä. Itsekin voisin tilapäisesti aikuisen lapsen majoittaa ilmaiseksi mutta jos pidemmäksi aikaa meinaisi takaisin tulla niin saisi kyllä osallistua kuluihin.[/QUOTE]
Mä varmaan tekisin niin, että nuori ostaisi omat ruuat, omat pesuaineet jne. Paketin kylkeen vaan nimi, kenen se on. Samallahan nuori oppii sitä, paljonko esim pesuainetta kuluu kuukaudessa ja että edullisempiakin vaihtoehtoja kaupoista löytyy. Omilla valinnoillaan pystyisi vaikuttamaan siihen, paljonko rahaa kuluu. Eli eläisen nuoren kanssa kämppiksenä.

Ei multa pyydetty mitään. Muutin pois 19 vuotiaana. Tosin en ollut työtön vaan opiskelin ja sain aika surkeaa opintotukea. Kotona kyllä siivosin, kävin kaupassa, laitoin ruokaa, pesin pyykkiä (muidenkin kuin vain omani) ja hoidin aika paljon pikkusiskoa (3v) Joten ihan täydellä ylläpidolla en ole koskaan ollut, vaikka en maksanut ruoasta ja vuokrasta.
Ja mun vanhemmat oli todellisessa rahallisessa ahdingossa silloin. Elettiin laman pahinmia vuosia... ja vanhemmat yrittäjinä...

En itsekään pyytäisi mitään.

Onneks mun omat vanhemmat ei noin ajatelleet, kun jouduin asustelemaan kotona. Niitten periaate on että kotia saa aina tulla jos on tarvis vaikka asumaankin ja mitään he ei siitä ota. Ja itse kyllä meinaan kanssa samaa periaatetta noudattaa. Toki kotana sit siivosin, laitoin ruokaa jne... Asuntoa, kun en saanut vaikka työpaikka löyty niin asuin vieläkin kotona hetken. Silloin sit ostin kaupasta ruokia kotia. Mutta ikinä eivät pyytäneet mitään vuokraa. Ja mun vanhemmat eivät rahassa kylve vaan ovat olleet tosi tiukoilla. Mutta kukin tyylillään.

[QUOTE="vieras";23439214]Onneks mun omat vanhemmat ei noin ajatelleet, kun jouduin asustelemaan kotona. Niitten periaate on että kotia saa aina tulla jos on tarvis vaikka asumaankin ja mitään he ei siitä ota. Ja itse kyllä meinaan kanssa samaa periaatetta noudattaa. Toki kotana sit siivosin, laitoin ruokaa jne... Asuntoa, kun en saanut vaikka työpaikka löyty niin asuin vieläkin kotona hetken. Silloin sit ostin kaupasta ruokia kotia. Mutta ikinä eivät pyytäneet mitään vuokraa. Ja mun vanhemmat eivät rahassa kylve vaan ovat olleet tosi tiukoilla. Mutta kukin tyylillään.[/QUOTE]

Kotona saa meilläkin asua jos haluaa, mutta ei kertakaikkiaan pysty enää elättämään aikuista ihmistä.On vielä alaikäisiäkin 3.Tosi paljon tuettu ja maksettu hänen laskujaan, kustannettu auto, maksettu bensoja ja nyt kun tulot tippui, niin enää ei ole mahdollisuutta samaan.Aikoinaan maksettu myös ajokortti hänelle.Tekeekö se sitten huonon vanhemman?

Ai maksaa niin paljon :O No sitten se koko 350e
Luulin että ne ottaa päivärahoissa vanhempien tulot huomioon ja muuta rahaa ei saa kuten vuonna miekka ja kirves kun sanottiin että vanhempien kuuluukin maksaa

Meinasit sitten viedä lapsesi kaikki rahat. Onneksi ne tekee sossussa stopin tolle touhulle,aika nopeasti.
Milläs sitten kuvittelit,et lapsesi maksaa muut menonsa,jos sinä viet hänen kaikki rahansa. Ei hänen tehtävä kuitenkaan ole sinua elättää.Jos sinulla ei ole rahaa muuuten itseäsi/perhettä elättää,niin opiskelun ohella töihin.
Itse maksoi aikanaan 60/kk ns "vuokraa" ku asuin kotona.Lisäksi toki siivosin,tein ruokaa jne..

Nolla euroa. En voi ymmärtää ahneita vanhempia, oma lapsi se aikuinenkin on.

Minusta se riippuu myös vanhempien taloudellisesta tilanteesta. AP kirjoitti itse olevansa opiskelija ja ilmeisesti aika pienillä tuloilla. Ei ole oikeudenmukaista, että kotona asuva aikuinen lapsi saisi kuukaudessa enemmän kovasti enemmän käyttörahaa kuin äitinsä, jonka pitäisi aikuisellekin sitten maksaa ihan kaikki.

Maksaa se kotoa muuttaminenkin, 100e kuukaudessa olisi lähinnä nimellinen korvaus, eihän se kata edes ruokakuluja.

Mun mielestä olennaista on se paljonko äidillä jää rahaa kuukaudessa ruoka+ asumismenojen jälkeen (jääkö ollenkaan?) ja paljonko lapselle jää tuistaan rahaa kuukaudessa omiin menoihinsa.

Jos vanhemmat on hyvätulosia ja käyttörahaa jää kulujen jälkeen ilman että lapselta tarvii periä vuokraa, niin hyvä näin. Silloin todennäköisesti edellyttäisin että nuori säästää saamastaan rahasta esim 10% tulevia menojaan varten.

Mutta jos vanhemmat itsekkin työttömyyspäivärahalla tai opintotuella niin ei vanhemman velvollisuus enää ole elättää aikuista lastaan. Silloin pitäisi tasapuolisuuden nimissä katsoa kulut tulojen suhteessa.

Itse maksoin aikoinaan 500 -1000 mk:aa riippuen siitä paljonko sain kuukaudessa rahaa. Äiti ei sitä pyytänyt mutta isä kuoli yllättäen ja talovelat jäi äidin harteille. Menin 15 vuotiaana töihin ja vapaaehtoisesti maksoin kotona asumisesta. Äidin rahatilanne oli tuolloin tiukka, ehdimme asua puoli vuotta talossa ennen isän kuolemaa ja taloon tehty iso remontti, ostettiin aika huonokuntoisena. Remonttia tehtiin kolme vuotta ennen kuin pääsi muuttamaan. Ei olisi tullut mieleenkään asua ilmaseksi tuossa tilanteessa. Äiti oli töissä mutta perhepäivähoitaja sai tuohon aikaan palkkaa noin 1500 mk:aa kuussa.

Minä velottaisin tasan ruokakulut, ehkä vähän yläkanttiin niin tulee sähkölaskuunkin tasausta. Omaa lastani en voisi pistää tilanteeseen, jossa hän eläisi ns. eri taloudessa kuin me (eli maksaen vuokraa oman huoneensa käytöstä)! Eri asia jos tyyppi yrittäisi käyttää meitä hyväkseen, mutta jos eläisi asiallisesti ja hoitaisi koulunsa ja/tai työnsä kunnialla, enpä mitään sanoisi.

ps. 350€ on kyllä aikuisen, perheellisen ihmisen toimeentulotuki. Kotona asuva ei todellakaan saa tuollaisia summia, ei edes Helsingissä!

En todellakaan ottais lapsiltani rahaa, enkä olisi heitä ruokkimatta. Töitä kyllä joutuisivat tekemään, siivousta, ruoanlaittoa yms. Samalla oppisivat ne hommat hyvin. Kaupassakin voisivat käydä tietyllä budjetilla niin oppisivat rahan käyttöä.

Ja meitsi sais löhöillä, jee :D

Yhteistyössä