mikä olisi sopiva summa kotona asuvalle työttömälle aikuiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mie"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23438136]Minä taas käyttäisin hänen työtään maksuna. Eli saisi siivota, tehdä ruuat, käydä kaupassa, ja sillä tavallaan maksaisi ylläpitonsa.[/QUOTE]

Ehkä tämä kuulostaa julmalta, mutta mä en elätä aikuista, koska olen itsekin tällä hetkellä todella pienituloinen( opiskelija ). Ja oppii siinä samalla ottamaan vastuuta ja kantamaan oman osansa ns kekoon.Jos asuisi omillaan,niin olisi huomattavasti kalliimpaa.

Siis maksaa vuokraa vai? No joku 100-150e kun ajattelee että siihen tulee jokapäivä (myös viikonloppu jolta ei korvauksia makseta) lämpimät ateriat7välipalat jne pyykkihuolto toimii ei tarvi ostella pyykkinesteitä tms ja ei ylipäänsä tarvi maksaa ei tv lupia ei sähköjä ei vuokraa sen enempää kuin ruokiakaan miettiä mitä tänään on vara syödä vai kaurapuuroa eli minusta 100-150e on todella halpaa täydestä ylläpidosta

Siis maksaa vuokraa vai? No joku 100-150e kun ajattelee että siihen tulee jokapäivä (myös viikonloppu jolta ei korvauksia makseta) lämpimät ateriat7välipalat jne pyykkihuolto toimii ei tarvi ostella pyykkinesteitä tms ja ei ylipäänsä tarvi maksaa ei tv lupia ei sähköjä ei vuokraa sen enempää kuin ruokiakaan miettiä mitä tänään on vara syödä vai kaurapuuroa eli minusta 100-150e on todella halpaa täydestä ylläpidosta

Juu, just tota tarkotin et maksaa niinku vuokraa täydstä ylläpidosta

No kyllä mun mielestä pitäis osallistua tuon "vuokran" lisäksi muihin kodin päivittäisiin töihin. Jo pelkästään ruoka maksaa nykyään niin paljon, ettei satasella kyllä paljon ruokita.

Paljon saa rahaa työkkäristä? Ehkä 1/3 ois hyvä summa kotitöiden lsäksi?

[QUOTE="akka";23438169]350 noin sossukin maksaa toimeentulotukea täysi-ikäiselle kotona-asuvalle eli sen verran.[/QUOTE]

Ai maksaa niin paljon :O No sitten se koko 350e
Luulin että ne ottaa päivärahoissa vanhempien tulot huomioon ja muuta rahaa ei saa kuten vuonna miekka ja kirves kun sanottiin että vanhempien kuuluukin maksaa

riippuu omasta rahatilanteesta, jos en siinä tilanteessa itse olisi tiukilla ja varaa olisi elättää en varmaan perisi mitään vuokria ollenkaan vaan työttömänä ollessaan saisi kyllä tehdä ison osan kotitöistä. kuitenkin "painostaisin" töihin/opiskelemaan

[QUOTE="mie";23438150]Ehkä tämä kuulostaa julmalta, mutta mä en elätä aikuista, koska olen itsekin tällä hetkellä todella pienituloinen( opiskelija ). Ja oppii siinä samalla ottamaan vastuuta ja kantamaan oman osansa ns kekoon.Jos asuisi omillaan,niin olisi huomattavasti kalliimpaa.[/QUOTE]

Minä olen siinä mielessä eri asemassa, että teen kovasti töitä tällä hetkellä, ja olen ulkoistanut osan kodinhoidosta. Siksi ajattelin että ei tarvitsisi maksaa ulkopuoliselle, vaan nuori saisi omalla työllään ansaita ylläpidon. Lisäksi ajattelen, että kaikenlainen puuhastelu pitää työttömän nuoren mielen virkeämpänä kuin pelkkä makoilu. Mutta kuten nähdään, erilaisia tilanteita ja näkökantoja on.

Nolla euroa. En voi ymmärtää ahneita vanhempia, oma lapsi se aikuinenkin on.

Ahneita vanhempia? Entäs ahneita lapsia joille pitäisi järkätä ilmainen ylläpito ja vielä saa käyttää työttömyysrahansa pelkkään hurvitteluun? Itse maksoin piskeluaikana kotona-asumisjaksoilla 1000 mk kuussa ja ilmaiseksi en olisi edes kehdannut pienituloisen äitini ruokia syödä. 100 on todellakin OK eikä 200 euroakaan yhtään liikaa.

Minä olen joutunut 90 luvun lamassa kääntymään kotona, kun ei ollut juuri sillä hetkellä töitä. Ei minulta vuokraa ole pyydetty, itse kävin kaupassa vähintään kerran viikossa ja toin ruokaa, äiti pph että ruoka ei varmasti pilaantunut. Suurimman osan aikaa olin poikakaverin luona. Olin 2 kuukautta kotosalla, kun sain työtä, en saanut heti asuntoa. Ja ruokia ostin myös sellasia jotka säilyy näkkäriä, säilykkeitä yms. Omalta lapselta en ottaisi vuokraa, mutta työntekoa edellyttäisin, jos hän paikalla olisi.

Montako työtöntä sulla on kotona? Tuolla periaatteella kukaan ei halua lähteä kotoa pois.

Paljonko hän saa työttömyystukea?

Kyllä pyytäisin siitä vähintään puolet, jopa enemmän, riippuen siitä mitä saa. Kuitenkin mun mielestä täysylläpidosta vois veloittaa sen 200-300 euroa. Jos ei teinille kelpaa, niin muuttakoon omaan.

Itse aikanaan maksoin oman osuuden ruuasta.Vuokrat ym juoksevat kulut oli äidilläni samat riippumatta siitä olinko kotona vai en.
Lisäksi hoidin pyykit,siivouksen,kaupassa käynnin,ruoan laiton ja koiran lenkityksen.

Riippuisi ihan tilanteesta. Jos ilman sitä kotona asuvaa aikuista lastani muuttaisin pienempään ja halvempaan asuntoon, saattaisin asumisesta jotain veloittaakin. Nyt mulla asuu parikymppinen opiskelija täällä, mutta mun asumiskuluni ovat käytännöllisesti katsoen samat, vaikka asuisin täällä yksin. Asumismenojen suhteen nuoresta tulee mulle ylimääräisiä kuluja lähinnä vain käytetyn lämpimän veden muodossa. Jos saisin asumistukea, johon nuoren tulot vaikuttaisivat, niin silloin nuoren asumisesta maksaman summan suhteuttaisin tuohon tukeen ts jos nuori tienaisi 1/3:n perheen tuloista ja minä 2/3, niin silloin nuori maksaisi 1/3 siitä osasta asumismenoja, mikä jäisi asumistuen jälkeen mun maksettavakseni.

Ruoka on sitten jo vähän hankalampi juttu, koska jotkut syövät kuin hiiret ja toiset taas kuin norsut. Yksinkertaisinta varmaan olisi, että tämä kotona asuva ostaisi omat ruokansa itse. Näin ei syntyisi mitään eripuraa siitäkään, että päivän aikana kaikki hedelmät, leivät ja leikkeleet on kenties kaapista kadonneet. Asuttaisiin siis tavallaan kämppiksinä eikä kämppikset ota toistensa ruokia kaapista.

[QUOTE="kerttu";23438374]Montako työtöntä sulla on kotona? Tuolla periaatteella kukaan ei halua lähteä kotoa pois.[/QUOTE]

Ei yhtään, mutta äidilläni on yksi eikä häneltä mitään rahaa peritä, ei sellainen tulisi edes mun vanhempien mieleenkään. No tuskin kukaan mamman luokse ainoastaan tuon syyn takia jäisi että säästäisi rahaa, kai sitä jossain vaiheessa haluaa pois vanhempien nurkista.

Mun lapsi se 18 vuotiaskin olisi. Eli 0 euroa pyytäisin rahaa. Itse olen lapseni tehnyt, ja mun mielestä vanhempien pitää tukea ja auttaa aikuisia lapsiaankin. Ei voi olla niin julma, että tekee monta lasta omaksi ilokseen ja sit kun ne on täysi-ikäisiä niin yrittää vaan hyötyä taloudellisesti lapsistaan.

Ei ole kyse ahneudesta!Ko hlö on elätetty silloinkin kun ei ole opiskellut, ei saanut työttömyyskorvausta.Nyt on aika alkaa ottamaan vastuuta ja se lähtee siitä, että maksaa nimellisen korvauksen asumisestaan.Me olemme todella pienituloisia ja jos aikuisen lapsen tulot lasketaan kelalla mukaan ja se vaikuttaa asumistukeen, mitä ei sitten saada,niin minusta on kohtuullista myös aikuisen lapsen osallistua niin kauan kuin asuu kotona.Ei me tätä ahneutta ja piruuttamme tehdä.Hän saa satkun vähemmän kuin minä.Hänelle jää vielä paljon omaan käyttöön.Ja turha alkaa huutelemaan että mene töihin.Juuri sitä varten opiskelen, että töitä tiedossa kun valmistun.

[QUOTE="jenny";23438621]...ja sit kun ne on täysi-ikäisiä niin yrittää vaan hyötyä taloudellisesti lapsistaan.[/QUOTE]

No eipä tässä kukaan ole ollut mitään voittoa tekemässä. 100 tai 200 euroa kuussa on aika pieni raha majoituksesta ja ylläpidosta ihmiselle jolla on säännöllisiä tuloja. Aikuinen ihminen syö kuitenkin ruokaa ja kuluttaa pesuaineita yms. Näiden kulujen kattamiseksi sitä rahaa ollaan pyytämässä. Itsekin voisin tilapäisesti aikuisen lapsen majoittaa ilmaiseksi mutta jos pidemmäksi aikaa meinaisi takaisin tulla niin saisi kyllä osallistua kuluihin.

No kyllä mun mielestä pitäis osallistua tuon "vuokran" lisäksi muihin kodin päivittäisiin töihin. Jo pelkästään ruoka maksaa nykyään niin paljon, ettei satasella kyllä paljon ruokita.

Paljon saa rahaa työkkäristä? Ehkä 1/3 ois hyvä summa kotitöiden lsäksi?

saa satkun vähemmän kuin mä ja mä saan tällä hetkellä n 750 - verot + ylläpitokorvaus verottomana

[QUOTE="jenny";23438621]Mun lapsi se 18 vuotiaskin olisi. Eli 0 euroa pyytäisin rahaa. Itse olen lapseni tehnyt, ja mun mielestä vanhempien pitää tukea ja auttaa aikuisia lapsiaankin. Ei voi olla niin julma, että tekee monta lasta omaksi ilokseen ja sit kun ne on täysi-ikäisiä niin yrittää vaan hyötyä taloudellisesti lapsistaan.[/QUOTE]

Ei tässä kyllä hyödy taloudellisesti( eikä ole tarkoituskaan ), vaikka hän maksais sen satkun...se on hyvin pieni summa, eikä edes kata kaikkea

Yhteistyössä