Mikä olisi kaikkein rauhallisin pieni koirarotu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minikoirafani
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pehmolelu! Kuten kirahvi sanoi, vilkkaus on aika yksilöllistä, rodusta riippumatta.

Jos olet koiraa hankkimassa, niin varmaan löytyy muitakin tärkeitä ominaisuuksia ja toiveita koiran suhteen?

Alkuperäinen kirjoittaja Lara--:
ja ihan varmasti onkin yksilöstä kiinni.
MUTTA toiset rodut on selvästi vilkkaampia kun toiset!
ja itse kahden villakoiran omistajana voin kertoa, että ne ei ole rauhallisia :laugh:

Minkä kokoisia villakoirasi ovat? Itse olin ajatellut mahdollisimman pientä eli toy-kokoa. Onkohan ne yhtä fiksuja kuin isommatkin? Millä perusteella valitsit koirasi pentueesta?
Kun haluaisin rauhallisen, niin kuinka erota pentueesta rauhallisen yksilön? Syrjäänvetäytyvät on usein arkoja (ja voi käydä vaarallisiksi) Ja ne ekana paikalle tulevat ovat yleensä sitten lauman johtajatyyppiä ja dominoivimpia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja itse kahden villakoiran omistajana voin kertoa, että ne ei ole rauhallisia :laugh:

Minkä kokoisia villakoirasi ovat? Itse olin ajatellut mahdollisimman pientä eli toy-kokoa. Onkohan ne yhtä fiksuja kuin isommatkin? Millä perusteella valitsit koirasi pentueesta?
Kun haluaisin rauhallisen, niin kuinka erota pentueesta rauhallisen yksilön? Syrjäänvetäytyvät on usein arkoja (ja voi käydä vaarallisiksi) Ja ne ekana paikalle tulevat ovat yleensä sitten lauman johtajatyyppiä ja dominoivimpia.

Meillä on kaksi kääpiötä!
Mun mielestä kaikki oot ihan yhtä fiksuja :whistle:
Mulla ei ollu paljon vaihtoehtoja pentueissa, molemmat oli pentueitten ainuut tytöt ja ne otin kun narttua hain... :)

Vanhempi oli kauhee rasavilli pentuna ja nyt kolmen vanhana aika rauhallinen.. (paitsi kun mummo tulee kylään tai ollaan ulkona!)
Nuorempi oli rauhallinen sivusta kyttääjä pentuna ja nyt vuoden vanhana leikkii yksinään ja juoksentelee sisälläkin.

Että ei se pentunakaan välttämättä heti tule esille ;)

Onnea koiran etsintään-- toyvillakoiria on aika vähän!

Mulla ei ollu paljon vaihtoehtoja pentueissa, molemmat oli pentueitten ainuut tytöt ja ne otin kun narttua hain... :)

Vanhempi oli kauhee rasavilli pentuna ja nyt kolmen vanhana aika rauhallinen.. (paitsi kun mummo tulee kylään tai ollaan ulkona!)
Nuorempi oli rauhallinen sivusta kyttääjä pentuna ja nyt vuoden vanhana leikkii yksinään ja juoksentelee sisälläkin.

Miten usein tuota turkkia pitää trimmata? Olisin jo tutustunut paremmin rotuun mutta olen kuullut kauhisteluja että on NIIN työläs. Voiko tehdä itse ja jos ei, niin paljonko trimmaus n. maksaa.

Joo, tiedän että kääpiöitä olisi helpommin saatavilla, kuin toyta.
Paljonkos sun kääpiöt vaativat lenkkeilyä päivässä, ja montako tuntia ne leikkii päivässä tai on yleensä hereillä päivässä?Tässä yks päivä täällä oli ketju jossa koira ihmiset kertoi että heidän koiransa valvoivat vain lenkin ja ruokailun ajan, ja muuten vaa makoilivat :O

Alkuperäinen kirjoittaja T:

Miten usein tuota turkkia pitää trimmata? Olisin jo tutustunut paremmin rotuun mutta olen kuullut kauhisteluja että on NIIN työläs. Voiko tehdä itse ja jos ei, niin paljonko trimmaus n. maksaa.

http://www.trimmauspalvelu.fi/hinnasto.html tässäpä hintoja sinulle, joista osaat päätellä sen työn määrän. Kynnenleikkuu kerran viikossa. Harjaus 1-6vkon välein. Mutta aina ennen pesua. Pesu suoritetaan ennen trimmausta. Trimmaus tehtävä 3-6vkon välein. Kuono ja perä yleensä ainakin 3vko välein, kun ne pidetään aivan lyhyinä.

Kauhea peto
smallest-dog.jpg

Meillä on tiibetinspanieli, jota toiset suorastaan pilkkaa kun on niin rauhallinen ja muutenkin todella suuri persoona. Erikoisia tapoja hänellä siis. :D Mua vaan ärsyttää se, että sitä pilkataan siitä rauhallisuudesta. Minusta on parempi, että koira on rauhallinen kuin se, että se repii tapetitkin alas. Ja nuorempana koira oli rauhallisuudestaan huolimatta leikkisä ja kohelsikin, vaikka silti toisaalta oli rauhallinen, hieman arka ja varautuva ja epäluuloinen. Kuitenkin äärettömän kiltti ja luotettava. Sopeutui 4,5vuotiaana lapsiperheen elämäänkin ilman ongelmia ja tykkää hirmuisesti meidän kolmesta lapsesta. Täyttää huomenna 11v. :)

Cavalier on miunkin suosikki ja ihan kolmen koiran kokemuksella =)

Vilkas,(ei liian hötky) leikkisä, oppivainen, eikä liian pieni( särkyvä ) lapsiperheeseenkään. Osaa kuitenkin olla rauhallaisesti aloillaankin. Eikä ole vahtiviettinen, kovin haukkuherkkä.

Rotu on hyvin lempeä, pehmeä-ei kuitenkaan arka pelokas!!. Rotu ei vaadi kovisteluja ja runsasta torumista, on hyvin miellyttämishaluinen. Aivan ihana koirulainen kaikenlaiseen toimintaan kuten, vaikka agilityradoille, lenkkipoluille, näyttelyyn ja vasitenkin omaan/koko perheen kainaloiseenkin hyvänä pidettäväksi. :)

Turkki myös kaikiaan helppohoitoinen, mutta esim. karvat korvien takaa ja peppuseta on hyvä selvitellä melkeinpä päivittäin, takkuja kurja sieltä "herkistä" paikoista sitten kammata.

Ensikoiran hankkijalle ehkä narttu "pikkasen" helpompi kuin uros, ei juurikaan eroa.

Netistä löytyy paljon tietoa Cavaltsusta ja suosittelenkin ostamista/sijoitusta luotettavalta, kokeneelta kasvattajalta!!

<<----------

Itse trimmaan kerran kuussa, jos venyy siitä yhtään niin on hirvee homma. (takkujaaa...)
Harjailen kerran viikossa ja kelien mukaan, jos kastuu niin pitää kuivana selvitellä yms.

Pennuilla ja nuorilla (turkkia vaihtavilla) tietysti paljon useemmin, kun pentujen täytyy oppia trimmaukseen ja karvan vaihdossa tulee takkuja.
Nuoremman koiran karva takkuuntuukin helpommin, kun on pehmeämpää, vanhempana ei takkuunnu niin paljon, kun karva on karkeampaa!
(tässä myös värieroja, valkosilla ihan "rättiturkki" ja mustilla paljon helpompi...)

Voi tehdä itse jos haluaa satsata välineisiin ja harjoitella harjoitella ja harjoitella! :)
Trimmivehkeet maksaa ittensä aika pian pois, kun trimmaus maksaa 50-80e per kerta!

Itse velotan vähemmän ;) (laitan joskus muidenkin koiria... lähinnä siistin!)

Villakoiran turkkia täytyy hoitaa koko sen eliniän ja ei se aina ole hauskaa, myönnetään!
Mutta ei sitten lähde karvaakaan, paitsi harjattaessa--> turkinhoito vie tunteja, mutta se on imuroinnista pois :laugh:

Joo, tiedän että kääpiöitä olisi helpommin saatavilla, kuin toyta.
Paljonkos sun kääpiöt vaativat lenkkeilyä päivässä, ja montako tuntia ne leikkii päivässä tai on yleensä hereillä päivässä?Tässä yks päivä täällä oli ketju jossa koira ihmiset kertoi että heidän koiransa valvoivat vain lenkin ja ruokailun ajan, ja muuten vaa makoilivat :O

<<<----
Meijän koirat lenkkeilee niin paljon kun vie! :)
Tällasilla keleillä korvaan lenkittelyn pallon heittona sisällä, noi ei ainakaan viihdy jos pakkasta yli 15 astetta...
Kesällä voin kävellä vaikka 10km, ei ne väsy helposti ;)
Koirien aktiivisuustaso riippuu oikeesta minusta, jos leikin ja touhuun niitten kanssa niin kyllä ne mukaan tulee, mutta jos vaikka tässä koneella istun niin ne lepäilee tai syö luita.

Noin pieni koira tarvii tottakai paljon vähemmän liikuntaa kun iso, mutta kyllä niitten aivoja ja neniä täytyy silti harjottaa, ettei ne turhaudu. Tykkään ainakin ite, kun on "tarpeen mukaan" aktiivisia koiria. :)

Lara- vastaisitko: Paljonkos sun kääpiöt vaativat lenkkeilyä päivässä, ja montako tuntia ne leikkii päivässä tai on yleensä hereillä päivässä?Tässä yks päivä täällä oli ketju jossa koira ihmiset kertoi että heidän koiransa valvoivat vain lenkin ja ruokailun ajan, ja muuten vaa makoilivat :O

Yhteistyössä