Mikä oli tuolla miehellä vikana kun ei auttanut minua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jinna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mies";28586291]Tasa-arvotulkinta voi estää joitain miehiä. Mies, joka rintaa röyhistellen puolustaa naistaan, ei ole mitenkään valtavan kysytty Suomessa tällä hetkellä. :) Valta-ajatus on, että mies ja nainen pärjätköön molemmat itse eri tilanteissa ja että naisen paikalle voi laittaa miehen ja miehen paikalle naisen kun tasa-arvoiset ollaan.[/QUOTE]

Tarkoittaako tämä siis että jos raiskattavana olisi ollut mies niin tämä saa pärjätä omillaan koska miehiä ei tarvitse väkivallalta puolustaa? Ja siten tasa-arvo aiheuttaa sen ettei naisiakaan tarvitse puolustaa väkivallalta?

[QUOTE="vieras";28586710]Minusta tuo on merkki sitä, että trauman käsittely ei ole onnistunut. Terapiassa olisi kannattanut jutella asiasta. Tiedä sitten, mutta onko tuo uudelleen traumatisoitumista eli lapsuudenkokemukset vaikuttavat siihen, että koet että miehen satunnainen pelästyminen liittyy siihen, että tapaus ei ollut hänestä tarpeeksi paha, et "ansainnut apua", et voi enää luottaa kenenkään apuun ym. ja nämä tuntuvat jopa pahemmalta kuin se varsinainen raiskaus. Mene nyt vielä johonkin juttelemaan ehdottomasti asiasta.[/QUOTE]

Tuntuu vain siltä että en ansainnut apua. Enkä enää osaa kuvitella että kukaan auttaisi. En uskalla pyytää enää edes apua. jotenkin tuo on kolahtanut minuun.

Tuntuu vain siltä että en ansainnut apua. Enkä enää osaa kuvitella että kukaan auttaisi. En uskalla pyytää enää edes apua. jotenkin tuo on kolahtanut minuun.

Mitenkään ei voi ajatella ettet olisi ansainnut apua. Ja vaikka olisitkin joku maailman paskin ihminen, mitä siis et ole, niin eihän se ohikulkija olisi sitä voinut tietää. Eli tuollaisella spekulointi on hedelmätöntä, vaikka varmasti tunnepohjalta nousevaa ahdistusta on vaikea torjua.

Apua kannattaa ja saa ja pitää pyytää, ja olet sen ansainnut, niin kuin kuka tahansa väkivallan uhri :hug:

• Tykkää
Reactions: Millenia
ikävä tosiasia on se mitä joku tuossa mainitsikin, että väliin ei voi mennä, tai saa itse syytteen.. mutta jokainen normaalijärkinen ohikulkija tuossa olisi soittanut poliisin paikalle varmistamaan tilanteen vakavuuden. toivottavasti ap saat joskus luottamuksesi ihmisiin takaisin, helppoa se ei varmaankaan ole

Itsekin olen maannut ruohikolla apua huutaen ilman että kukaan ohikulkija olisi tullut apuun.
Onneks mies joka oli mun kimpussa oli sen verran heikkoa tekoa, että pääsin otteestaan ja juoksin läheisen kirjaston vessaan karkuun.
Luulen, että moni ei uskalla tulla siihen, koska pelkää että saa ite turpaansa tai puukosta tms.

Jos olen ihan rehellinen niin pelkään että se tapahtuu uudestaan. Ettei minua auteta :( Näen painajaisia siitä että suuri mies vaatii minulta jotain mutta koska ei ole yhteistä kieltä niin en ymmärrä mitä hän tarkoittaa. Ja hän suuttuu siitä ja tekee minulle pahaa. eikä kukaan auta.

Olet joutunut kokemaan jotain ihan järkyttävää. :( Ei mikään ihme jos painajaisiakin näet.... miksi pitää kenenkään joutua kokemaan noin pahaa. Jaksamista ja valtava halaus sinulle, muuta en osaa sanoa.

En siis halua tätä miestä syyttää mistään. Mutta jäi vaivaamaan tuo että miksi hän ei auttanut? Onko tilanne olllut vähemmän paha kuin miltä se minusta tuntui? Näin kuitenkin ohikulkijan silmät. Katsoin häntä silmiin ja hän vain meni ohi. Todella sukkelasti. Raiskaaja ei huomannut tai ei välittänyt kun huomasi ettei tuosta ole hänelle uhkaa. Oli ulkomaalainen ja huonosti suomea puhuva, ei tainnut montaakaan sanaa suomeksi sanoa. Ainoa mikä jäi mieleen oli huora. Muuten puhui huonoa englantia.

Miksi ohikulkijan olisi pitänyt auttaa? Mikä velvollisuus suomalaisella miehellä on auttaa tuntematonta naista, kun ei siitä itse mitään hyödy? Todennäköisesti saa vielä rikostuomion ulkomaalaisen raiskaajan taltuttaessaan.

Miksi ohikulkijan olisi pitänyt auttaa? Mikä velvollisuus suomalaisella miehellä on auttaa tuntematonta naista, kun ei siitä itse mitään hyödy? Todennäköisesti saa vielä rikostuomion ulkomaalaisen raiskaajan taltuttaessaan.

Niin, melkoisen julma ajattelutapa sinulla. Että vierasta avuntarvitsijaa ei kannata auttaa, jos siitä ei itse hyödy. Empatia? Moraali? Omatunto? Epäitsekkyys? Altruismi? Täysin vieraita asioita sinulle? Vähimmillään mies olisi voinut soittaa poliisin. Eipä olisi siitä ongelmiin joutunut.

Onko väärin toivoa apua?
Onko väärin pyytää apua?
Onko väärin vaatia apua?
Onko väärin tuntea olonsa petetyksi kun ei ole saanut apua?
Onko väärin olla pärjäämättä yksin?

Onko väärin kun on huono olla sen vuoksi ettei vaan ole päässyt tästä yli :'(

Laki on huono kun rankaisee auttajaa. Silti mies olisi voinut auttaa soittamalla poliisille ja huutamalla, ehkä jopa ottamalla valokuvia. Uskoaksen tuossa tilanteessa lievä pahoinpitely olisi sallittua, mutta törkeä (eli kättä pidempää käyttäen) ehkä ei. Kuitenkin moraalin tulisi mennä lain edelle.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28586365:
Juuri näinhän se on. Itse todistin aikoinaan tilannetta, missä joku sekopää alkoi raitiovaunussa potkimaan keskikäytävällä olleita lastenvaunuja. Vauvan äiti koitti siinä hädissään työntää sekopäätä pois ja miespuolinen matkustaja puuttui tilanteeseen. Istutti käsivarsista pidellen sekopään paikoilleen odottamaan, että virkavalta saapuu. Lopputulos: sekopäälle muutama päiväsakko (joka sekopäällä taisi olla luokkaa 6 €/päivä) ja koska sekopäälle jäi käsivarsiin msutelmia, avuksi tulleelle tuomio pahoinpitelystä ja useampi tonni sakkoja plus vahingonkorvaukset sekopäälle, joka sillä rahalla osti lisää aineita elimistöään sekoittamaan.

Mulla tuli sellainen vihan värinä, siis MITÄ?!

En siis halua tätä miestä syyttää mistään. Mutta jäi vaivaamaan tuo että miksi hän ei auttanut? Onko tilanne olllut vähemmän paha kuin miltä se minusta tuntui? Näin kuitenkin ohikulkijan silmät. Katsoin häntä silmiin ja hän vain meni ohi. Todella sukkelasti. Raiskaaja ei huomannut tai ei välittänyt kun huomasi ettei tuosta ole hänelle uhkaa. Oli ulkomaalainen ja huonosti suomea puhuva, ei tainnut montaakaan sanaa suomeksi sanoa. Ainoa mikä jäi mieleen oli huora. Muuten puhui huonoa englantia.
VIHAPUHETTA. Pitää ymmärtää ulkomaisten ihmisten tapoja. Tuollainen seksin muoto on ihan normaalia tämän ihmisen kotimaassa. Tällaista käytöstä pitää vain suvaita, muuten oot rasisti.

Alkuperäinen kirjoittaja päivänkakkarahattu;28591117:
VIHAPUHETTA. Pitää ymmärtää ulkomaisten ihmisten tapoja. Tuollainen seksin muoto on ihan normaalia tämän ihmisen kotimaassa. Tällaista käytöstä pitää vain suvaita, muuten oot rasisti.

Oletko avohoidossa tai muuten hoidossa? Jos et, niin hae apua.

Oletko avohoidossa tai muuten hoidossa? Jos et, niin hae apua.
En ole. Vituttaa ihmiset, jotka puolustavat tällaisia ulkomaalaisia raiskaajia.
Sitten niitä pitäisi ottaa lisää tänne. Munkin tutun raiskasi kaksi tummaa miestä. Eipä saatu ikinä kiinni, sitten kirjoitellaan, että pitää suvaita niitä. Ei kaikki ole raiskaajia plääplää. Voi vittu mitä paskaa. Kunnon tuomiot tällaisille raiskaajille. Suomessa on kyllä lait niin sekaisin. Milloin äänestämme sellaiset lain laatijat, jotka laittavat rikolliset kuriin. Ja oon mies. Tuo aiempi kirjoitus oli provoa.

Alkuperäinen kirjoittaja päivänkakkarahattu;28591223:
En ole. Vituttaa ihmiset, jotka puolustavat tällaisia ulkomaalaisia raiskaajia.
Sitten niitä pitäisi ottaa lisää tänne. Munkin tutun raiskasi kaksi tummaa miestä. Eipä saatu ikinä kiinni, sitten kirjoitellaan, että pitää suvaita niitä. Ei kaikki ole raiskaajia plääplää. Voi vittu mitä paskaa. Kunnon tuomiot tällaisille raiskaajille. Suomessa on kyllä lait niin sekaisin. Milloin äänestämme sellaiset lain laatijat, jotka laittavat rikolliset kuriin. Ja oon mies. Tuo aiempi kirjoitus oli provoa.

Minä laittaisin raiskaajat niuvanniemeen tai vastaavaan laitokseen. Siellä oikea elinkautinen on aivan mahdollinen jos potilas ei parane.

Ap. ei kaikki ihmiset ole sellaisia jotka auttaa ja välittää muista.
Ei kysymys tuossa tilanteessa ollut muusta, kuin että sinä olit hädässä, joka olisi tarvinnut apua, mutta tuo ohikulkija ei välittänyt auttaa, hän oli kova ja välinpitämätön ja teki moraalisesti väärin.

Itseasiassaa nyt tuli mieleen Raamatusta se kertomus Laupiaasta samarialaisesta joten laitan sen tähän (Löytyy Luukkaan evankeliumin luvusta 10)

Eräs mies oli matkalla Jerusalemista Jerikoon, kun rosvojoukko yllätti hänet. Rosvot veivät häneltä vaatteetkin päältä ja pieksivät hänet verille. Sitten he lähtivät tiehensä ja jättivät hänet henkihieveriin. 31 Samaa tietä sattui tulemaan pappi, mutta miehen nähdessään hän väisti ja meni ohi. 32 Samoin teki paikalle osunut leeviläinen: kun hän näki miehen, hänkin väisti ja meni ohi.
33 "Mutta sitten tuli samaa tietä muuan samarialainen. Kun hän saapui paikalle ja näki miehen, hänen tuli tätä sääli. 34 Hän meni miehen luo, valeli tämän haavoihin öljyä ja viiniä ja sitoi ne. Sitten hän nosti miehen juhtansa selkään, vei hänet majataloon ja piti hänestä huolta. 35 Seuraavana aamuna hän otti kukkarostaan kaksi denaaria, antoi ne majatalon isännälle ja sanoi: 'Hoida häntä. Jos sinulle koituu enemmän kuluja, minä korvaan ne, kun tulen takaisin.' 36 Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi oli ryöstetyn miehen lähimmäinen?"
37 Lainopettaja vastasi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta." Jeesus sanoi: "Mene ja tee sinä samoin."

Yhteistyössä