Mikä mun vauvaa vaivaa? (ongelmia nukkumisen kanssa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt

Vieras
En meinaa saada kaksiviikkoista vauvaani millään nukahtamaan! Ongelma vaivaa erityisesti öisin, jolloin nukutaan vielä huonommin kuin päivällä.

Kuvio menee suunnilleen näin:

Vauva on rinnalla, syö vatsansa täyteen ja päästää rinnasta irti unisen oloisena. Saatan hyssytellä tai silitellä vauvaa tässä vaiheessa tai antaa hänen vain olla sylissä. Vauva vaikuttaa nukahtavan, mutta muutaman minuutin päästä vauva aloittaa ähinän ja puhinan naama punaisena.
Tässä vaiheessa pitää vaihtaa asentoa, tai puhina muuttuu itkuksi - ja vauva luonnollisestikin havahtuu hereille. Ja sama homma alkaa alusta, joko rinnan kanssa tai ilman. Ja jälleen vauvan melkein nukahtaessa tämä alkaa sätkiä, kiemurrella ja puhista. Joskus nukahtaa lopullisesti hyssyttelyyn, joskus kävelyyn, öisin ei tunnu auttavan mikään vaan taistelee tuntitolkulla, kunnes lopulta nukahdan umpiväsyneenä ähisevä vauva kainalossa (ja kai tuo itsekin nukahtaa jossain vaiheessa).

En tahtoisi nukkua perhepedissä, sillä nukun itse huonosti jos vauva on vieressäni, mutta pinnasänkyyn siirtäminen on mahdotonta, koska vauva herää AINA kun hänet lasketaan omaan sänkyynsä, toisinaan saattaa jatkaa uniaan pienen rauhoittelun jälkeen, mutta useimmiten koko nukutusrumba alkaa alusta.

Mikä vauvaa vaivaa, vatsako? Vai onko vaan niin levoton kaveri, että herättää itsensä nukahtaessaan? Mitä ihmettä mun pitäisi tehdä?

Meillä vauvan ähinään ja heräilyihin auttoi kapalo. Siinä nukkuessaan vauva nukkuu tyytyväisenä useamman tunnin ja syö kaksi kertaa yössä. Tuo kapalo on meillä ollut aivan mahtava juttu.

mitenkäs, oletko kokeillut nukkumaan laittamisen sijaan vain röyhtäyttää ja syöttää lisää? Ja toistaa tuota niin kauan kunnes vauva ei enää herää röyhtäytykseen?

Entä kapalointi? Auttaako?

Oletko kokeillut vatsalleen nukuttamista?

Tutti, kelpaako?

Meillä oli tuollaista pari ekaa viikkoa, saattoi valvoa putkeen yöllä kuusikin tuntia ottaen vain sellaisia "sekunttitorkkuja" Pelastukseksi koitui lopulta tutti ja sänkyyn nukuttaminen. Likka sänkyyn ja aina tutti suuhun kun alkoi kitisemään, ekana yönä tuttia sai laittaa kaksi tuntia, sitten tunnin, kohta vartin jne.
Sylissä nukuttaminen ei kerta kaikkiaan onnistunut, saati sänkyyn nukuttaminen ilman tuttia.

Alkuperäinen kirjoittaja tiutau:
mitenkäs, oletko kokeillut nukkumaan laittamisen sijaan vain röyhtäyttää ja syöttää lisää? Ja toistaa tuota niin kauan kunnes vauva ei enää herää röyhtäytykseen?

Tutti, kelpaako?

Vauva on ollut huono röyhtäisemään, mutta täytynee opetella että sujuisiko paremmin nyt (ilmaa selkeästikin menee vatsaan, kun piereskelee muutaman kerran päivässä). Joskus tuntuu, että jää vielä vähän nälkäiseksi, ja havahtuu siihen hetken päästä. Pitää kokeilla :)

Kapalointi ei auta yhtään, turhautuu entistä enemmän kun kädet ovat sidottuna. Laitoksella nukkui kapalossa tosi rauhallisesti, mutta ongelmat alkoivat kotona.

Vatsallaan on nukkunut mun vatsan päällä (rauhallisesti nukkuikin), mutta en uskaltaisi omaan sänkyyn nukuttaa vatsalleen :(

Tutin käyttöä pitäisi harjoitella vielä lisää, olisi pitänyt torpata tutti suuhun jo laitoksella niin kelpaisi nytkin...

Kiitos neuvoista kaikille :)

Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti:
Meillä oli tuollaista pari ekaa viikkoa, saattoi valvoa putkeen yöllä kuusikin tuntia ottaen vain sellaisia "sekunttitorkkuja" Pelastukseksi koitui lopulta tutti ja sänkyyn nukuttaminen. Likka sänkyyn ja aina tutti suuhun kun alkoi kitisemään, ekana yönä tuttia sai laittaa kaksi tuntia, sitten tunnin, kohta vartin jne.
Sylissä nukuttaminen ei kerta kaikkiaan onnistunut, saati sänkyyn nukuttaminen ilman tuttia.

Tätä täytyykin kokeilla, oon myös miettinyt että nukahtaisiko paremmin suoraan omaan sänkyynsä mutta en ole löytänyt sopivaa nukutuskeinoa (noin pieni ei itsekseen tuosta vaan nukahda). Anteeksi jo valmiiksi, naapurit...

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt:
Alkuperäinen kirjoittaja tiutau:

Tutti, kelpaako?

Vauva on ollut huono röyhtäisemään, mutta täytynee opetella että sujuisiko paremmin nyt (ilmaa selkeästikin menee vatsaan, kun piereskelee muutaman kerran päivässä). Joskus tuntuu, että jää vielä vähän nälkäiseksi, ja havahtuu siihen hetken päästä. Pitää kokeilla :)

Kapalointi ei auta yhtään, turhautuu entistä enemmän kun kädet ovat sidottuna. Laitoksella nukkui kapalossa tosi rauhallisesti, mutta ongelmat alkoivat kotona.

Vatsallaan on nukkunut mun vatsan päällä (rauhallisesti nukkuikin), mutta en uskaltaisi omaan sänkyyn nukuttaa vatsalleen :(

Tutin käyttöä pitäisi harjoitella vielä lisää, olisi pitänyt torpata tutti suuhun jo laitoksella niin kelpaisi nytkin...

Kiitos neuvoista kaikille :)
Mun täytyy sanoa että meillä alettiin sitten vaan nukuttaa vatsalleen joskus 3kk iässä (korkein kätkytkuolemariski-ikä muuten, alle kk vanhoilla tosi harvinainen) ja harmittaa ettei jo sitä ennen, niin hyvin alkoi nukkua...

Ja sit toi kapalointi... entäs jos ette vaan uskalla kapaloida tarpeeksi tiukkaan? Meillä oli aluksi niin että koska kapalointi itketti niin ei oikein uskallettu kääriä kunnolla, mutta sitten huomattiin että vaikka aluksi itki niin sitten rauhoittui.

Yhteistyössä