Mikä määritellään ruoanlaitoksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "AnskuK"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"AnskuK"

Vieras
..tai peräti itse tehdyksi ruoaksi.

Tuli vaan kinaa asiasta kaverin kanssa, ja ajattelin sitten kysyä muidenkin mielipiteitä asiaan.

Ja kysehän oli siitä, että onko se ruoanlaittoa tai perästi itse/kotona tehtyä ruokaa, jos sen aterian ainesosana on jotain valmista tai puolivalmista ainesta (kaupan lihapullia, pakasteranskalaisia, kalapuikkoja jne...)

vai onko ruoanlaitto ja kotona tehty ruoka sitä vain silloin, kun kaikki tehdään vain ja ainoastaan raaka-aineista alusta lähtien itse

Mulla juuri uunissa ranskalaiset ja nakit. En koe sitä ruoanlaitoksi, en siis tänään laita ruokaa, vaan pistän uuniin pikaruokaa.

Jos taas olisi nakkien kanssa itse tehtävää perunamuusia, sen kokisin ruoanlaitoksi, kun se muusi ei kuitenkaan pelkästään itsestään kattilassa tai uunissa valmistu.

Ruoanlaitoksi katson kyllä einesten lämmittämisenkin ainakin jos ruokapöytään laittaa vielä vaikka salaatin lisukkeeksi. Itse tehdyt lihapullat on tehty kotona valmistetusta mureketaikinasta ja pyöritelty pulliksi omin kätösin.

Wikipedian mukaan:

"Ruoanlaitto tarkoittaa ruoan valmistamista raaka-aineista lähtien."

Mä voin kyllä sanoa että laitan ruokaa, jos vaikka kuumennan valmista hernekeittoa ja lapsille se on sama asia. Riippuu vähän tilanteesta mitä määritelmää käytän, mutta kait se on periaatteessa just noin kun Wiki määrittelee eli einesten lämmittäminen ei ole ruuanlaittoa.

Mulla juuri uunissa ranskalaiset ja nakit. En koe sitä ruoanlaitoksi, en siis tänään laita ruokaa, vaan pistän uuniin pikaruokaa.

Jos taas olisi nakkien kanssa itse tehtävää perunamuusia, sen kokisin ruoanlaitoksi, kun se muusi ei kuitenkaan pelkästään itsestään kattilassa tai uunissa valmistu.

Näin mäkin asian koen. Jos laitan kalapuikkoja pannulle ja vaikka keitän makaronia niin en vielä kustu sitä ruoan laittamiseksi, mutta jos teen itse vaikka tomaattikastikkeen ja keitän makaronia niin sanon laittavani ruokaa...
Mutta kai se on aika suhteellista kuka mitäkin kokee ruoan laittamiseksi..

Näin mäkin asian koen. Jos laitan kalapuikkoja pannulle ja vaikka keitän makaronia niin en vielä kustu sitä ruoan laittamiseksi, mutta jos teen itse vaikka tomaattikastikkeen ja keitän makaronia niin sanon laittavani ruokaa...
Mutta kai se on aika suhteellista kuka mitäkin kokee ruoan laittamiseksi..

No miten se tomaattikastike sitten?
Yleensä otan ihan tomaattimurskan ja lisään öljyä ja mausteet. Joskus kuitenkin tein ihan alusta asti, eli oli vaan tomaatit ja sipulit, mistä aloitin.

Se raja on aika häilyvä. Kaikki, mitä ei sellaisenaan voi syödä, pitää jotenkin valmistella syötäväksi ja on minusta ruoanlaittoa. Uunatut nakit ja ranut joo, kylmät nakit ja valmiiksi viipaloitu leipä ei.

Wikipedian mukaan:

"Ruoanlaitto tarkoittaa ruoan valmistamista raaka-aineista lähtien."

Mä voin kyllä sanoa että laitan ruokaa, jos vaikka kuumennan valmista hernekeittoa ja lapsille se on sama asia. Riippuu vähän tilanteesta mitä määritelmää käytän, mutta kait se on periaatteessa just noin kun Wiki määrittelee eli einesten lämmittäminen ei ole ruuanlaittoa.

Wikipediassa lukee noin = joku yksittäinen ihminen jossain päin Suomea on tuota mieltä ja on käynyt kirjoittamassa sen Wikipediaan.

(Sitä paitsi jalostettukin tuote voi kyllä olla raaka-aine.)

Sanoisin, että ranskalaiset ja kalapuikot vain lämmitetään ja silloin kyse ei ole ruuanlaitosta. En myöskään koe laittavani ruokaa, jos keitän riisiä ja lämmitän siihen valmiskastikkeen. Perunamuusi tai kermaperunat lisukkeena laskisin jo ruuanlaitoksi, vaikka kaverina olisi makkaraa tai kalapuikkoja.

Ruuanlaitossa taas ainesosia selvästi muokataan ja/tai siihen paneudutaan, eikä poistuta tekemään muuta. Esimerkiksi pihvin paistaminen on minusta ruuanlaittoa mutta kalapuikot uunissa ei.

Yhteistyössä