Mikä lasketaan väkivallaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Helena"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Helena";26652917]Mutta jos ei tapahdu mitään hirveää väkivaltaa... Enemmänkin kyseessä on ehkä sellanen henkinen alistaminen tms. niin olen ainakin hetkittäin kokenut.[/QUOTE]

No vaikka hirveää väkivaltaa ei tapahtuisikaan, voi suhde silti olla liian huono, jotta sitä kannattaisi jatkaa.

[QUOTE="Helena";26652917]Mutta jos ei tapahdu mitään hirveää väkivaltaa... Enemmänkin kyseessä on ehkä sellanen henkinen alistaminen tms. niin olen ainakin hetkittäin kokenut.[/QUOTE]

Normaali parisuhde on tasavertainen, ei siinä alisteta ketään. Normaali mies ei alista naista, muista se! Ja olen ymmärtänyt, että nämä kaikki perheväkivaltajutut alkaakin aina tuollaisista "pienistä" jutuista ja sitten vasta alkaa se hakkaaminen, kun on nainen koukutettu kunnolla esim. tekemällä yhteisiä lapsia/menemällä naimisiin jnejnejne. En jatkais tuota suhdetta ikinä, henkinen väkivalta syö itsetunnon lopulta kokonaan.

Alistaminen ei kuulu parisuhteesen. Hetkittäinkään. Selvästi sua asia vaivaa, mutta kun sulle vastataan, että kyse on väkivallasta, niin kuitenkin puolustelet? Miksi teet niin? Näetkö, että käyttäydyt ristiriitaisesti? Halusitko, että täällä vaan sanotaan että "kaikki on ok ja kuvittelet kaiken ja sun pitää vaan alistua", jotta saisit valita helpon tien ja pysyä parisuhteessa? Vai haluatko kenties tajuta, miten väärin asiat ovat parisuhteessanne jotta saisit voimaa häipyä?

Alistaminen ei kuulu parisuhteesen. Hetkittäinkään. Selvästi sua asia vaivaa, mutta kun sulle vastataan, että kyse on väkivallasta, niin kuitenkin puolustelet? Miksi teet niin? Näetkö, että käyttäydyt ristiriitaisesti? Halusitko, että täällä vaan sanotaan että "kaikki on ok ja kuvittelet kaiken ja sun pitää vaan alistua", jotta saisit valita helpon tien ja pysyä parisuhteessa? Vai haluatko kenties tajuta, miten väärin asiat ovat parisuhteessanne jotta saisit voimaa häipyä?

Olen miettinyt tätä aika paljon. Ongelmani ehkä onkin juuri se että tarvitsin sen ulkopuolisen mielipiteen... en tekemään päätöstä puolestani enkä haukkumaan miestäni, vaan on tärkeä vain kuulla mitä muut on asiasta mieltä.
Siksi otin asian ystäväni kanssa puheeksi. Koska koen etten osaa ajatella asioita järkevästi.
Pelkään että joko alistun liian helposti koska "pahempaakin olen kokenut, eihän tää mitään" tai sitten käy niin että ylireagoin pieniinkiin miespuolisten ihmisten tekemiin virheisiin?
En ole joutunut mieheni kanssa pelkäämään että löisi mutta sellainen tietynlainen "säikkyily" on läsnä tilanteissa joista tiedän mieheni hermostuvan.

Jotenkin vain jäin hämilleni ystäväni kannasta asiaan ja tuli tunne että täytyy asiaa kysyä vielä muiltakin. Ystäväni on miespuolinen eikä ole mieheni ystävä samalla tavalla kuin minun - olen tuntenut ystäväni pidempään kuin mieheni eli on kulkenut läpi monesta. Nyt tuli vähän olo että ystäväni miehenä vähän vähättelee minun pelkojani ja tunteitani tämän asian suhteen.

[QUOTE="Helena";26653282]Olen miettinyt tätä aika paljon. Ongelmani ehkä onkin juuri se että tarvitsin sen ulkopuolisen mielipiteen... en tekemään päätöstä puolestani enkä haukkumaan miestäni, vaan on tärkeä vain kuulla mitä muut on asiasta mieltä.
Siksi otin asian ystäväni kanssa puheeksi. Koska koen etten osaa ajatella asioita järkevästi.
Pelkään että joko alistun liian helposti koska "pahempaakin olen kokenut, eihän tää mitään" tai sitten käy niin että ylireagoin pieniinkiin miespuolisten ihmisten tekemiin virheisiin?
En ole joutunut mieheni kanssa pelkäämään että löisi mutta sellainen tietynlainen "säikkyily" on läsnä tilanteissa joista tiedän mieheni hermostuvan.

Jotenkin vain jäin hämilleni ystäväni kannasta asiaan ja tuli tunne että täytyy asiaa kysyä vielä muiltakin. Ystäväni on miespuolinen eikä ole mieheni ystävä samalla tavalla kuin minun - olen tuntenut ystäväni pidempään kuin mieheni eli on kulkenut läpi monesta. Nyt tuli vähän olo että ystäväni miehenä vähän vähättelee minun pelkojani ja tunteitani tämän asian suhteen.[/QUOTE]

Suoraan sanoen; miespuolinen ystäväsi vaikuttaa idiootilta. Ainakin tässä suhteessa. Vaikka loukkaisit miehesi tunteita, hän ei saa pakottaa sinua katsomaan itseensä, suutelemaan eikä tekemään yhtään mitään. Mielestäni et ylireagoi, vaan parisuhteessa on selvästi väkivaltaa ja alistamista, jotka eivät parisuhteeseen kuulu.

[QUOTE="Helena";26653495]Vähän ehkä tuntuikin siltä ettei ystäväni oikeasti välitä. Ei ehkä uskalla. Siksi päädyinkin täältä kyselemään asiaa.[/QUOTE]

Niin. Voi olla vaikeaakin ottaa kantaa. Eikö sulla ole muita ystäviä joiden kanssa jutella asiasta?

En ole muille ystäville asiasta puhunut. Enkä oikeastaan haluakaan. En edes luota kehenkään muuhun niin paljon että voisin puhua asiasta. Enkä yhteisille ystäville halua edes puhua. Etten saa jotenkin miestäni tai itseänikään näkymään jollain lailla "huonossa valossa".

[QUOTE="Helena";26653594]En ole muille ystäville asiasta puhunut. Enkä oikeastaan haluakaan. En edes luota kehenkään muuhun niin paljon että voisin puhua asiasta. Enkä yhteisille ystäville halua edes puhua. Etten saa jotenkin miestäni tai itseänikään näkymään jollain lailla "huonossa valossa".[/QUOTE]

Sekin on vähän puolustelua, ettet halua miestäsi huonoon valoon. Jos kerrot tosiasioita, niin eiväthän ne aseta miestäsi huonoon valoon vaan realistiseen valoon.

Ai "kevytväkivalta" on sinua kohtaan sallittua??? En nyt tiedä pitääkö sinun oitis lähteä suhteesta mutta ehdottomasti miehelle on tehtävä selväksi että sinua ei kohdella noin. Ja jos ei usko niin sitten lähdet.

Yhteistyössä