mikä lapsella voisi olla? palelee jatkuvasti!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lumihiutale"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lumihiutale"

Vieras
kyseessä siis 4v tyttö, valittaa ulkona kylmää ihan koko ajan & tarhassakin jo kiinnitetty tähän huomiota. vaikka on sukkisten & paidan päällä fleeceasu, toppahaalari, paksut rukkaset, villasukat, kypärämyssy, kuomat..
mies väittää syyksi laihuutta, tyttö on todella hoikka . neuvolassa ei kuitenkaan ole sanottu painosta mitään (110cm, 18kg) & kyllähän tyttö syö! esim. tänään on syönyt aamupalaksi ruissämpylää juustolla & kaakaota, lounaaksi Weetabixiä vadelmilla,
päivälliseksi lohta & riisiä, iltapalaksi pannukakkua & irtokarkkeja (tänään on karkkipäivä). muuten vaikuttaa täysin terveeltä, mutta hytisee jatkuvasti.
itse olen sellainen vilukissa, että ulkoa sisälle tullessa tärisen puoli tuntia & tarvitsen kupin teetä joten olisiko lapsi sitten tullut minuun.. vaikka en kyllä muista että olisin lapsena palellut! enkä teininäkään :D vasta aikuisena minusta on tullut niin herkkä,että hampaat kalisee toppapuvussakin..

Täällä kanssa paleleva - minä.
Mulla on todella alhainen hemoglobiini, minkä vuoksi palelen herkästi. Ostin rautalisää, joka hieman auttanut tilanteeseen, olisiko teillä sama?

Minusta fleece ei ole erityisen lämmin materiaali ainakaan -20 asteen pakkasilla. Mieluummin laittaisin välivaatteeksi villaa, tai ainakin lisäisin väliin t-paidan tai hihattoman. Liikkuuko tyttö myös ulkona reippaasti? Sekin vaikuttaa asiaan aika paljon.

Veikkaan että alhainen paino tai vitamiinien puute, itsellä ennen jalkoja hiosti ja paleli, olin silloin kymmenen kiloa laihempi enkä syönyt paljoa vitamiineja, nykyään olen normaali painoinen ja syön vitamiineja niin ei hiosta ja palele jalkoja.

Välivaatteiksi fleecen sijasta villaa. Meillä hoikka mutta liikkuvainen tyttö mutta siltikin palelee helposti. Nyt kylmimpinä päivinä on kerroksia ollut: aluspaita, pitkähihainen trikoopaita, villatakki, fleecehuppari, sukkahousut, leggarit/collarit ja villahaalari. Villasukat yltävät polveen. Hanskojen kanssa olen ollut muutaman vuoden ongelmissa - vihdoin taisi löytyä oikeasti lämpimät: nahkarukkaset, joissa aito karvavuori. Vararukkasten alla vielä puuvillalapaset.
Päteeköhän vanhemmilla lapsilla sama kuin vauvoilla: jos hartiaseutu on lämmin, on muutoinkin lämmin.
Itse käytän myös paljon villavaatteita - ja kovilla pakkasilla mielummin kaksi villasukkaa päällekkäin - lämpimämpi on kuin puuvilla - villa yhdistelmä.....

Yhteistyössä