Mikä koirarotu pysyis varmimmin pihassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hauvahaave
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sellanenhan prkl ei varmaa pysyis pihassa? Jos olis tarkka tontin suojelusta, ja vaikka läheisellä tiellä kävelee ihminen > koira sen perään = pois pihasta.

Oma veikkaus siis. Mutta sanoisin tohon kysymykseesi vastauksen = labbis tai kultanennoutaja.

Meillä on pysynyt kaikki koirat (useita eri rotuja) yhtä sekarotuista lukuunottamatta, joka katosi kuin pieru saharaan, kun se pääsi vapaaksi. Oletettavasti se oli saku-collie-pystykorva-mix.

Melkeen mikä tahansa "ei mettäkoira" pysyy pihassa, kun sen siltä vaatii.

Mun mielestä se on kiinni aika paljon koiran luonteestakin eikä pelkästään rodusta. Kasvatuksella saa paljon aikaa, mutta tietyn luonteiset "rämäpäät" ainakin meillä on tykänneet aika ajoin käydä vähän katselemassa kauempana....
Siksi rakennettiinkin lähes puoli km aitaa pihapiirin ympärille :)

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Mää opetin meidän russelit pysymään pihassa jälkiliinan kanssa. eli koirat oli pihassa ns. irti vain ohut jälkiliinaperässä. touhusin siinä sivussa muuta ja aina kun koira oli menossa rajan yli käskin äänellä "oma piha" ja jos ei reagoinut nopea nykäisy narusta ja sitten löysäys ja käsky... Nopeasti oppivat, mutta itse pitää olla hyvin valppaana koulutusvaiheessa ja pitää narua niin pitkään ettei epäonnistumisia(karkaamisia) satu ja kun olet 110% varma että pysyy niin sitten vasta naru pois!

[QUOTE="minde";26249310]Mää opetin meidän russelit pysymään pihassa jälkiliinan kanssa. eli koirat oli pihassa ns. irti vain ohut jälkiliinaperässä. touhusin siinä sivussa muuta ja aina kun koira oli menossa rajan yli käskin äänellä "oma piha" ja jos ei reagoinut nopea nykäisy narusta ja sitten löysäys ja käsky... Nopeasti oppivat, mutta itse pitää olla hyvin valppaana koulutusvaiheessa ja pitää narua niin pitkään ettei epäonnistumisia(karkaamisia) satu ja kun olet 110% varma että pysyy niin sitten vasta naru pois![/QUOTE]

Mä menettelin juurikin näin tuon lapparin kanssa. Alkuun näyttikin siltä, ettei enää kiinnosta mennä pois pihasta, mut jossain vaiheessa kun selän käänsin, koiraa ei näkynyt missään ja naapurin pihastahan sen sitten viimein löysin. Toruin ankarasti ja jatkoin liinakoulutusta, mutt tuo paskanokka puri liinan poikki. :(

Itse en tykkää siitä, että koirat on vapaana aitaamattomalla pihalla, ellei sitten asuta jossain perämettässä, eikä naapureita ole ihan lähellä. Varmakin koira voi lähteä, jos ohi kävelee joku mielenkiintoinen tapaus tai ohikulkija voi provosoida pihalla olijaa.

Mummoani puri tuollainen pihassa vapaana ollut koira ihan yllättäen. Sai sydänkohtauksen. Poliisin pyynnöstä omistaja aitasi pihansa, hyvä näin. Voisiko ap tehdä saman?

[QUOTE="shihtzu";26249421]Itse en tykkää siitä, että koirat on vapaana aitaamattomalla pihalla, ellei sitten asuta jossain perämettässä, eikä naapureita ole ihan lähellä. Varmakin koira voi lähteä, jos ohi kävelee joku mielenkiintoinen tapaus tai ohikulkija voi provosoida pihalla olijaa.[/QUOTE]

Tää on totta. Mun työmatkan varrella on yksi okt jonka pihalta lähtee aina koira juoksemaan perään räksyttäen :( Pari kertaa olen miltei kaatunut kun se yrittää lahkeeseen kiinni.
Luulis että omistaja olisi huolissaan myös koiran turvallisuudesta ja aitaisi pihan.

[QUOTE="mä";26249435]Tää on totta. Mun työmatkan varrella on yksi okt jonka pihalta lähtee aina koira juoksemaan perään räksyttäen :( Pari kertaa olen miltei kaatunut kun se yrittää lahkeeseen kiinni.
Luulis että omistaja olisi huolissaan myös koiran turvallisuudesta ja aitaisi pihan.[/QUOTE]
Meille kävi lapparin kanssa niin, että kun olimme kaupungin keskustan asutusalueella normi hihnalenkillä. Jostain pihasta syöksyi saksanpaimenkoira hurjana räkyttäen ja vaahto suusta roiskuen kohti, aikomuksena syöksyä huomattavasti pienemmän lapparini päälle. Onneksi ensijärkytyksen jälkeen reagoin oikein, löysäsin lapparin hihnan maahan ja läpsäytin käteni yhteen ja karjaisin "MENETKÖS SIITÄ HELEVETTIIN!". VOitteko kuvitella, sakemanni luikki häntä koipien välissä uikuttaen takaisin pihaansa. Omistajia ei näkynyt mailla halmeilla, enkä todellakaan lähtenyt tunkeutumaan heidän pihaansa. Ääliöt sakunomistajat ottavat egokoiran ja sitten eivät huolehdi ollenkaan siitä. :kieh:

[QUOTE="vieras";26249496]:O

Aina mä oon tiennyt sun olevan vähän yksinkertainen, mutta nyt kyllä tyhjensit pajatson.[/QUOTE]

vitut sinä mitään tiedä. :laugh:

Tällainen pysyy kyllä aika varmasti:

laura.jpg

Minä,joka pelkään koiria,kammoksun pihoja,joissa koirat vapaina,en kyllä kävele eds pihan ohi,vaan valitsen toisen reitin,jos mahdollista!Mikään koira ei pysy varmasti pihalla !

Taajama-alueella aitaamattomalla pihalla varmuudella pysyvää koirarotua ei ole olemassa. Vaikka ei olisi varsinainen riistaviettinen rotu, niin jokaisessa koirassa on sen verran metsästäjää, että ärsykekynnyksen ylittyessä voi pihasta lähteä esim. juoksevan ihmisen, toisen eläimen tai jonkun hajun perästä.
Kyllä piha kannattaa aidata, jos koiraa siellä meinaa irti pitää.

Yhteistyössä