Mikä julki-imetyksessä ärsyttää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fortunate
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mua vois oma julkinen imetys ärsyttää. Kun en haluais. En kauheasti tykkää istualtaan imettää, ja usein tarvii virittää harsoa suojaksi ettei vaatteet kastu kun maitoa tuppaa tulemaan vähä turhan runsaasti. En myöskään tiedä että miten sitä harsoa suojaksi sais...ilman että on tiellä. Tai miten se suojana pysyis...ettei vauva tartu siihe ja nykäse miten sattuu...

[QUOTE="vieras";24220312]

Ravintolatyöntekijöille vinkiksi, että imeväiset (ja siinä sivussa imettävät äidit) voinee lempata ravintolasta pihalle sillä perusteella, että ravintoloissa ei ole tapana syödä "omia eväitä". ;)[/QUOTE]

Ruokaravintoloissa säännöllisesti vierailevana äitinä voin kertoa, että aika harvalla ravintolalla on ruokalistallaan imettäjän palveluita. Ja tuolla logiikalla pitäisi heittää pihalle myös ne ihmiset, jotka joutuvat ottamaan lääkkeensä aterian yhteydessä.

Minä luulen, että käytännössä ensimmäisenä ulos lentäisi näsäviisas työntekijä...

[QUOTE="vieras";24220312]Se tissivaunu pitäisi perustaa nimenomaan imettäville äideille, joilta puuttuu yleiset käytöstavat ja kyky muiden ihmisten oikeuksien kunnioittamiseen.

Ravintolatyöntekijöille vinkiksi, että imeväiset (ja siinä sivussa imettävät äidit) voinee lempata ravintolasta pihalle sillä perusteella, että ravintoloissa ei ole tapana syödä "omia eväitä". ;)[/QUOTE]

Tämä kyllä oli huippu kommentti XD Ei ehkä tosielämään sovellettava, mutta sai minut nauramaan ääneen :----D Sepä olisikin jotain :D

Mutta vakavissaan puhuen: en tajua miksi, OI MIKSI imettävät äidit edelleenkin ottavat HYÖKKÄYKSENÄ jos minä nöyrästi pyydän yleisen hyvänmielen vuoksi imettämään huomaamattomasti. Sain edelliseen vastaukseeni kommentin (jota en millään jaksa lainata tähän) jossa selostettiin imettämisen hyötyjä vauvalle. KUKAAN EI (vieläkään) OLE KIELTÄMÄSSÄ julkista imetystä, ainoastaa pyytämässä että viitsittäisiin nostaa se katse omasta navasta (tässä tapauksessa omasta tissistä) edes sen verran että hyväksyttäisiin se tosiasia että on ihmisiä joita häiritsee näkyvä imetys ja heitä kunnioittaakseen KOHTELIAISUUDEN ja HYVIEN TAPOJEN nimissä ei tarvitse edes liikauttaa omaa persaustaan, ei jättää imettämättä vaan ainoastaan tehdä se niin että siinä on JOTAIN peittona. Se ei ole vaikeaa, se ei estä imetyksen hyviä puolia imeytymästä vauvaan, se ei rajoita imettämistä missä ja milloin tahansa eikä se kertakaikkiaan VOI edes mainittavasti olla epämukavaa. Miksi se sitten on niin ylitsepääsemätön vaiva? Kyse on hyvin pienestä eleestä jolla saisi monta ihmistä tyytyväiseksi. Minut asiakaspalvelijana, mieskollegani, se naapuripöydän kärttyinen pariskunta joka ei halua näkyvää imetystä romanttiselle päivälliselleen ja jopa imettävän äidin jolle kukaan ei tule kommentoimaan tai kritisoimaan julkista imetystä, eikö se olisikin mukavaa saada imettää rauhassa?

MIKSI SE ON NIIN YLIVOIMAISTA?!
Kysynpähän vain.

^ Entä jos on harso suojana mutta vauva tempoo sitä kokoajan pois? Entä jos on hankala asettaa vauvaa rinnalle, ja siksi pitää aluksi ottaa sitä vähän enemmän esille, jotta vauva saisi siitä kiinni? Entä jos normaalisti olisi sellainen kaulaliina suojana *mutta just sillä kertaa se jäi kotiin ja muutenkin hermostuttaa koko touhu ja sitten joku tulee vielä valittamaan* ?

Imetys on täysin normaalia ja luonnollista toimintaa ja syy miksei mielestäni saa pyytää imettävää äitiä tekemään sitä millään muulla tavalla kun jo tekee on se, että oikeasti kukaan ei kärsi siitä tissin näkemisestä. Sen sijaan äiti voi ahdistua siitä, että imetys on TOSI jees ja parasta ja ideaalia ja täydellistä - kunhan sitä tekee niin, ettei kukaan vahingossakaan näe vilaustakaan mistään. Uudelle äidille itse imetys voi jo olla tarpeeksi hankalaa puhumattakaan siitä, että hänen pitäisi stressata, että näkyykö siitä nyt mitään vai ei.

Mä itse luotan siihen, että jokainen tekee asian just niin hyvin kuin itse osaa, eikä kukaan tahallisesti yritä pilata toisten ruokahalua tai elämää sillä, että imettää.

[QUOTE="Nana";24224553]Tämä kyllä oli huippu kommentti XD Ei ehkä tosielämään sovellettava, mutta sai minut nauramaan ääneen :----D Sepä olisikin jotain :D

Mutta vakavissaan puhuen: en tajua miksi, OI MIKSI imettävät äidit edelleenkin ottavat HYÖKKÄYKSENÄ jos minä nöyrästi pyydän yleisen hyvänmielen vuoksi imettämään huomaamattomasti. Sain edelliseen vastaukseeni kommentin (jota en millään jaksa lainata tähän) jossa selostettiin imettämisen hyötyjä vauvalle. KUKAAN EI (vieläkään) OLE KIELTÄMÄSSÄ julkista imetystä, ainoastaa pyytämässä että viitsittäisiin nostaa se katse omasta navasta (tässä tapauksessa omasta tissistä) edes sen verran että hyväksyttäisiin se tosiasia että on ihmisiä joita häiritsee näkyvä imetys ja heitä kunnioittaakseen KOHTELIAISUUDEN ja HYVIEN TAPOJEN nimissä ei tarvitse edes liikauttaa omaa persaustaan, ei jättää imettämättä vaan ainoastaan tehdä se niin että siinä on JOTAIN peittona. Se ei ole vaikeaa, se ei estä imetyksen hyviä puolia imeytymästä vauvaan, se ei rajoita imettämistä missä ja milloin tahansa eikä se kertakaikkiaan VOI edes mainittavasti olla epämukavaa. Miksi se sitten on niin ylitsepääsemätön vaiva? Kyse on hyvin pienestä eleestä jolla saisi monta ihmistä tyytyväiseksi. Minut asiakaspalvelijana, mieskollegani, se naapuripöydän kärttyinen pariskunta joka ei halua näkyvää imetystä romanttiselle päivälliselleen ja jopa imettävän äidin jolle kukaan ei tule kommentoimaan tai kritisoimaan julkista imetystä, eikö se olisikin mukavaa saada imettää rauhassa?

MIKSI SE ON NIIN YLIVOIMAISTA?!
Kysynpähän vain.[/QUOTE]

Ja minä jaksan ja jaksan edelleen ihmetellä, että miksi, oi miksi se on niin hirvittävän vaikeaa niille kanssamatkustajille ja miestarjoilijoille vaikeaa vaikka kääntää se pää hetkeksi pois, jos joku imettää vauvaansa. Ne terveyshyödyt vauvalle ovat niin paljon suurempi asia kuin se jonkun aiheesta saama paha mieli. Imetys ei ole mikään yksinkertainen ja helppo asia. Niillekkään, jotka suoriutuvat siitä helposti. Siksi olisi parempi, että ne kiusaantujat nyt vain kertakaikkiaan koittaisivat niellä sen harmituksensa. Koska kysymyksessä ei ole todennäköisesti pelkästään se harso vaan imetysmyönteisyys yleensä.

[QUOTE="vieras";24226753]Peesaan.[/QUOTE]

Nimenomaan. Kanssa olijat voisivat pitää huolen omista asioistaan, olla huomioimatta sen imettäjän ja kaikki olisivat tyytyväisiä.

Useimmilla miehillä on vaikea olo, jos vaikka ysäväperheen äiti imettää näkösällä. Tämän mä olen huomannut. Naisseurassa on yleensä helpompaa, mutta miehillä tulee vaikeuksia, joten mun mielestäni on kohteliasta mennä syrjään. Myöskään vanhemmat ihmiset ei yleensä tykkää, kun tuo tissien tyrkylle tuominen on uusi tapa. Ennen mentiin automaattisesti syrjään.

Ulkomailla en suosittele myöskään julki-imetykseen. Aika monessa maassa se ei ole hyväksyttävää tai suotavaa.

Imetyspaita joo, mutta mitäs sitten kun vauva ei salli harsoja ja kiskoo paitaa ylöspäin pois tissin tieltä, haluaa siis koskea iholle ei paidalle, siinä väkisinkin tulee enemmän tissiä esiin. Ja jos väkisin yrittää kiskoa jotain harsoa tai paitaa tissinpälle niin tulee hepulit ja sit tulee enemmän ääntä ja huomiota. mikä on sitten pienempi paha?

Itseäni ei ärsytä imetys sinänsä, eikä se valkoinen turpea tissi missään ruokapöydässäkään, mutta imetyksessä silti on jotakin vaivaannuttavaa. Olen itse vasta tulossa äidiksi ja jotenkin miellän sen niin intiimiksi hetkeksi äidin ja lapsen välillä, etten oikein tiedä mihin silmät laittaisi, kun tekee mieli katsoa, onhan se suloista, mutta niin intiimiä.
Voipi olla että mieli muuttuu, kun pääsee omaa imettämään ja se ei tunnu enään ehkä itsestä niin ihmeelliseltä.
Ehkä sen lapsen ja äidin välisen hetken näkeminen vaivaannuttaa muitakin, eikä sillä olekaan sen tissin kanssa mitään tekemistä.
Kuinkahan itselle sitten käy, kun reissataan tulevan vauvan kanssa ja pitää imettää tien päällä, jää nähtäväksi. Toivottavasti osaan itse tehdä sen hienotunteisesti ketään ärsyttämättä.

[QUOTE="eräs";24226963]Nimenomaan. Kanssa olijat voisivat pitää huolen omista asioistaan, olla huomioimatta sen imettäjän ja kaikki olisivat tyytyväisiä.[/QUOTE]

Ymmärsin lainaamani tekstin kyllä niin että nimenomann se itse imettäjä tekee asiasta numeron, eivät suinkaan ne kanssaolijat. Sinä ilmeisesti tulkitsit asian toisinpäin.

Se on kiusallista. Siitä syystä että sitä pitää saada vetää tissit esille missä vaan mutta auta jos satut vahingossa sitten katsomaan tätä maailman luonnollisinta asiaa, kun et osaa ehkä odottaa että kaupassa joku työntää kärryjä imettäessään, niin saat heti pahan katseen ja ehkä jopa syytökset siitä että olet katsonut pahasti vaikka ihan vaan katsoit. Se että automaattisesti kaikkia ketkä kääntävät päätään väärään aikaan tuomitsevat julki- imetyksen.

Jos olet niin ihanan rento ja vapaa persoona että pitää joka paikassa päästä ruokkimaan niin hyväksy sitten se että ihmiset saattaa vahingossa tai tahallaan sinua/ tissejäsi tuijottaa.

Ei kai siinä mikään häiritse, mutta se mikä on kiinnittänyt minun huomioni niin kaikki näkemäni julki-imettäjät ovat olleet... hmmm... tukevia (en nyt löydä nätimpää sanaa tähän).

Hyökätkää nyt asiakaspalvelijan kimppuun joka on vain tehny työtään.. !!

Tissittelijät voisivat vaikka perustaa oman ravintolan/kahvilan missä voivat esitellä rintojaan miten paljon haluavat ilman et muut asiakkaat vaivautuu heidän tissittelyistä.

Ja tosiaan on olemas IMETYSpaitoja!! vittu käyttäkää niitä julkisil paikoil.. itsekki nähny mite ämmä vetässy rinnan ravintolassa kokonaa ulos ja laps sitte vaa käyttän rintaa huvituttina.. Että oli ÄGLÖÖ!!

Julki-imetys siis tarkoittaa sitä että vetää tissit kokonaan esiin ja näyttelee niitä? Jos minä imetän vauvaani Hesburgerissa tai juna-asemalla mutta tissiä ei näy yhtään ja ihmiset luulee vauvan vain nukkuvan sylissäni (tosi usein on käyny niin että ulkopuoliset on luulleet vauvan vain nukkuvan sylissäni), niin se siis ei oo julki-imetystä? Siis kun aloittaja puhuu julki-imetyksestä ja tämän keskustelun perusteella se siis tarkoittaa imettäjiä jotka paljastaa koko varustuksen imettäessään, ap:kin jossain kohdin mainitsi että häntä ei haittaa jos imetys hoidetaan huomaamattomasti. No eikö se oo huomaamatonta jos kukaan ei edes tajua lapsen olevan tissillä vaikka se onkin?

ihan mielenkiinnosta, niin jos menisitte vaikka johonkin Papua uuteen guineaan, niin pystyisittekö te syödä mitään koko aikana, kun siellä naiset on ilman paitaa ja miehilläkin saattaa kassit näkyä?

Eiköhän se ole meidän kulttuuri, joka jollain tavalla aiheuttaa näitä ihme lukkoja ja estoja ihmisille.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24232789:
ihan mielenkiinnosta, niin jos menisitte vaikka johonkin Papua uuteen guineaan, niin pystyisittekö te syödä mitään koko aikana, kun siellä naiset on ilman paitaa ja miehilläkin saattaa kassit näkyä?

Eiköhän se ole meidän kulttuuri, joka jollain tavalla aiheuttaa näitä ihme lukkoja ja estoja ihmisille.

... etenkin naisten on syytä pukeutua maltillisesti.

UM: Matkustustiedotteet, 19.5.2011
Papua-Uusi-Guinea: matkustustiedote

Papua-Uusi-Guinea: matkustustiedote - Ulkoasiainministeriö: Palvelut: Matkustustiedotteet maittain

[QUOTE="vieras";24232834]... etenkin naisten on syytä pukeutua maltillisesti.

UM: Matkustustiedotteet, 19.5.2011
Papua-Uusi-Guinea: matkustustiedote

Papua-Uusi-Guinea: matkustustiedote - Ulkoasiainministeriö: Palvelut: Matkustustiedotteet maittain[/QUOTE]

Niin mutta metsissä ne tädit juoksee nakuna.

Papua_Yali_(2).JPG

Viimeksi muokattu:
Miten ois se lastenhoitohuone. Lähestulkoon joka ravintolassa tai kahvilassa sellanen on. Mukavampi siellä on olla vauvan kanssa kaksin kuin tuntemattomien seurassa, olkoon miten luonnollista tahansa. Pitää sitä sen verran osata ajatella että on sitä muitakin olemassa... (tosin oon huomannut että täydelliset äidit on maailman jäärimpiä ja raivostuttavin asia, sen takia en käy mammakerhoissa)

Ja hyvin onnistuin 6kk täysimetystä ja en näytellyt tissejä muille. Enkä tykkää että joku imettää mun läsnäollessa, en osaa selittää miksi.

Miten ois se lastenhoitohuone. Lähestulkoon joka ravintolassa tai kahvilassa sellanen on. Mukavampi siellä on olla vauvan kanssa kaksin kuin tuntemattomien seurassa, olkoon miten luonnollista tahansa.

Makunsa kullakin, mutta aika usein se lastenhoitohuone on sama kuin invavessa joka on sama kuin paikka, jossa toisia ihmisiä ajattelevat huomaavaiset aikuiset käyvät jättämässä pönttöön kakkaraidan.

Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun olen lastenhoitohuoneen ovella vuoroa odoteltuani päässyt vauvoineni mahtavan hajun keskelle, ja varsin liikuntakykyinen ihminen on luikkinut nopeasti tiehensä.

Joten niinpä minä toisia ajattelematon itsekäs kakkiainen imetän mieluummin ravintolan pöydässä, toki imetyspaita ja huivi apunani.

Yhteistyössä