Mikä julki-imetyksessä ärsyttää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fortunate
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Möllö;24218561:
Minua kyllä tasan vituttaa sen takia että jos olen perheeni kanssa esim ostoksilla niin ei paljon kiinnosta katella tissejä taikka ainakaan alkaa selittelemään lapsille mitä tuo akka tekee..

Jos sinulle on vaikeaa kertoa lapsillesi, että nisäkkäät noin yleisesti ruokkivat jälkeläisiään maidollaan, voit ehkä pyytää kyseistä imettäjää selittämään asian puolestasi. Varokaa muuten ettette ainakaan eläinpuistoon eksy!

vauvan julki-imetys ei haittaa ollenkaan, ihan sama miten se tehdään, avoimesti tai harson tms suojassa mutta jotenkin sellaisen 2-3 vuotiaan imetys julkisella paikalla on ( siis tyyliin vähän kauempana leikkinyt lapsi juoksee äitinsä luo kahvilassa ja kaivaa tissin esiin ) hmm, ei nyt ärsyttävää, mutta ei niin luonnollisen näköistä kumminkaan...mutta ei sekään kyllä häiritse minua yhtä paljon pariskunnat jotka vaihtavat kielisuudelmia niin että litinä ja läiske kuuluu seuraavaan kortteliin asti

Seksin ja suudelmien puute?

No, totuus on kuitenkin se että tisseillä on todellakin muitakin tehtäviä kuin se imetys: Ne tuottavat seksuaalista mielihyvää ja ovat osa seksiä.

Ihan kuin miehen pippelikin: samasat reiästä tulee kusi ja sperma.

Jos sinulle on vaikeaa kertoa lapsillesi, että nisäkkäät noin yleisesti ruokkivat jälkeläisiään maidollaan, voit ehkä pyytää kyseistä imettäjää selittämään asian puolestasi. Varokaa muuten ettette ainakaan eläinpuistoon eksy!

Eläimillä ei kai ole tuttipulloja käytössään. Myös imetyspaidan tai harson käyttäminen on noin hiukka hankalaa eläimillä.

[QUOTE="Nana";24218252]Ja täälläkin huomaa että on ihmisiä joille imetys on pyhää ja selkäänsä sietäisi jos joku ei sitä halua katsella.

Asiakaspalvelijana olen harmillisessa tilanteessa koska imettävä äiti ottaa henkilökohtaisena loukkauksena sen jos koko muu maailma ei pidä hänen imetystään ihastuttavana. En myöskään voi sanoa siitä kiusaantuneelle asiakkaalle että no vaihdapa pöytää. En myöskään kiellä ketään imettämästä, vaan olen yrittänyt mitä suurimmalla kohteliaisuudella ehdottaa vähemmän näyttävää tapahtumaa. Olen jopa tarjoutunut tuomaan puhtaan harson avuksi mutta imettävät äidit ovat olentoja joiden kanssa ei voi keskustella ja jotka eivät tee kompromisseja.

Edelleenkään, imettäminen julkisesti ei ole kiellettyä, mutta olisi KOHTELIASTA ottaa muut ihmiset huomioon ja tehdä se huomaamattomasti kun se kuitenkin todistetusti on mahdollista enkä minä voi käsittää miksi se olisi vaikeaakaan.

Imetys ON luonnollista, mutta se MYÖS saattaa häiritä jotakuta jos siitä tehdään kunnon show. En tajua miksi sitä ei voi hyväksyä että joku ei ruokaillessaan halua olla pakotettu tuijottamaan kattoa tai seiniä koska muuten hyppii toisen turvonneet tissit silmille. Kun asiaan on niin yksinkertainen, kaikkia miellyttävä ratkaisu: se harso, imetyspaita tai vaikka vain vähän paitaa siihen päälle niin että äiti saa imettää rauhassa sydämensä kyllyydestä, kukaan ei häiriinny siitä, miestarjoilijat eivät kiusaannu siitä että yrittäessään katsoa asiakasta silmiin katse meinaa vaeltaa johonkin jota ei halua katsoa eikä kukaan pervo tuijota ja sitten myöhemmin mene runkkaamaan mielikuvalle.

Miksi oi miksi tässä asiassa imettävät "ttu mullahan on oikeus esitellä tissejäni, tämä on LUONNOLLISTA" - äidit eivät voi sen vertaa tulla vastaan, yleisen hyvän mielen vuoksi. Eihän tässä kukaan ole sanomassa että lasta ei SAA imettää.

Minulla ei ole mitään imettäviä naisia vastaan, mutta olen valitettavasti vastuussa kaikkien asiakkaiden, en ainoastaan sen imettävän äidin viihtyvyydestä. Ei ole mukavaa saada ensin huudot asiakkaalta koska imettävä nainen pilaa ruokahalun, ja sitten vielä huudot imettävältä naiselta kuinka hänen utareensa ovat PYHÄT. Loppujen lopuksi edelleenkin kyse ON intiimistä kehon osasta.[/QUOTE]

PEESI!

Suomalaiset jäävät imetyssuosituksista pohjoismaissa jälkeen kokoajan siitä huolimatta, että meillä on kaikki tieto imetyksen terveysvaikutuksista. Ongelma on nimenomaan se, että ne, jotka voisivatkin ehkä imettää, eivät uskalla,koska aina se imettäminen on jollekin "kamalaa katseltavaa" ja he pelkäävät, että kaikista harso ym. jutuista huolimatta se tissi saattaisikin vilahtaa. Stressaaminen asiassa ei lisää maidontuotantoa vaan päinvastoin vähentää sitä. Sitten taas ne, jotka uskaltavat leimataan epäkohteliaiksi ja häikäilemättömiksi itsensäpaljastajiksi. Kyllä se ongelmanratkaisu vaan on se, että aletaan miettiä niitä omia asenteita ja käännetään vaan se pää pois jos ei kärsi katsoa imettävää äitiä. Monet joutuvat katselemaan päivittäin oikeasti inhottavia asioita. Kätilöistäkin olisi kiva vaan hoidella niitä vauvoja eikä siivota verta ja paskaa saati työntää sormia naisen alapäähän ja siinä välissä pitää ruokatauko. Ja ihan turha puhua mistään ammatinvalintakysymyksistä.

Eipä ollut mukavaa, kun oltiin miehen kanssa ravintolassa syömässä ja ihan lähipöydässä nainen imetti vauvaansa niin että koko tissi näkyi. Meni ilta pilalle. :( niin ja miestäkin ärsytti.

[QUOTE="eräs";24218816]Suomalaiset jäävät imetyssuosituksista pohjoismaissa jälkeen kokoajan siitä huolimatta, että meillä on kaikki tieto imetyksen terveysvaikutuksista. Ongelma on nimenomaan se, että ne, jotka voisivatkin ehkä imettää, eivät uskalla,koska aina se imettäminen on jollekin "kamalaa katseltavaa" ja he pelkäävät, että kaikista harso ym. jutuista huolimatta se tissi saattaisikin vilahtaa. Stressaaminen asiassa ei lisää maidontuotantoa vaan päinvastoin vähentää sitä. Sitten taas ne, jotka uskaltavat leimataan epäkohteliaiksi ja häikäilemättömiksi itsensäpaljastajiksi. Kyllä se ongelmanratkaisu vaan on se, että aletaan miettiä niitä omia asenteita ja käännetään vaan se pää pois jos ei kärsi katsoa imettävää äitiä. Monet joutuvat katselemaan päivittäin oikeasti inhottavia asioita. Kätilöistäkin olisi kiva vaan hoidella niitä vauvoja eikä siivota verta ja paskaa saati työntää sormia naisen alapäähän ja siinä välissä pitää ruokatauko. Ja ihan turha puhua mistään ammatinvalintakysymyksistä.[/QUOTE]

Höpsis. Turha syyttää sitä kahvilassa kahviaan juovaa asiakasta siitä ettei imetys onnistu.

[QUOTE="Iitu";24215681]Tissit ovat ensisijaisesti lapsen ruokintaa varten. Jotkut sitten saa bonuksena niistä jotain seksuaalista/eroottista irti, ja sehän on vain mukavaa!

Tissit taas... No eivät ne kauheasti itse seksiin liity, tissipanot taitaa olla aika harvinaisia.[/QUOTE]

Samalla tavallahan naisen pillukin on ensisijaisesto synnyttämistä ja lasen tekoa varten. Ettei tuolla nyt voi perustella mitään, mihin tarkoitukseen ensisijaisesti mikäkin on olemassa. Sitäpaitsi kyllähän rinnat on ihan yhdistettävissä sukupuolielimiin. Rintoja imiessä voi saada seksuaalista mielihyvää, itselläni ainakin niin käy Rinnat on oikeastaan kytköksissä monella tavalla naisen elimistöön ja yleensä länsimaissa ne ollaan totuttu pitämään piilossa julkisesti.

Rintojen tehtävistä vielä sen verran, että raskausaikana nännejä imemällä tai hieromalla voi saada supistuksia aikaan, samoin kuin synnytyksen jälkeen vauvan rinnallaolo sai jälkisupistukset päälle ja kohdun palautumaan. Eli kyllä ne aika voimakkaasti liittyy myös sinne sukupuolielimiin ja synnyttimiin. Ihan typerää edes erotella jotenkin , että rinnat on muka vaan rinnat, joista tulee maitoa, kun niillä on kuitenkin monta tehtävää. Ei pidä väheksyä sitä seksuaalistakaan puolta ;)

Vaikka on äiti, niin ei se tarkoita, että rinnat on sen jälkeen testamentattu vauvan ruokintaan ja että niiden seksuaalinen käyttö on historiaa. Kyllä niistä meillä ainakin on iloa ollut ihan muullakin tavalla, mies tykkää edelleen ja itse pidän rintoja aika tärkeänä osana seksiä. Myös ihan yleisellä tasolla mieheni pitää naisen rintoja seksikkäänä asiana, niinkuin itsekin pidän. Jos katsoo kuvasta nuoren naisen rintoja, ei tule mieleenkään, että tuossa ne vauvanruokintavälineet nyt sitten on, vaan ihan jotain muuta... Kieltämättä kyllä rupsahtaneimmista jo näkee mitä niillä on tehty, mutta en mä nyt ajattele, että tuossakin tuolla mummolla nuo hyödyttömät tehtävänsä tehneet vauvanruokinta välineet nyt riippuu =/ Kyllä mä näen rinnat vieläkin vaan naisellisena juttuja, jotka on varmaan tärkeät kantajalleen muullakin tavalla oli sitä ikää 15 tai 55 vuotta.

Ihan vaan halusin ottaa kantaa noihin puheisiisi. Minä en julki-imetystä katso pahalla, vaikken itse niin ole tehnytkään. Mua ei haittaa vaikka joku kaivaisi koko tissin esiin, se on hänen asiansa. Itselleni rinnat kuitenkin on edelleen sellainen paikka vartaloa, jotka peitän rannalla bikiniyläosalla enkä ole niihin vielä niin kyllästynyt, että kulkisin tissit esillä , että tässä nämä luonnolliset vauvanruokasäiliöt nyt on, ikäänkuin olisi yhtä ja samaa kuin joku tuttipullon esiin otto.

Höpsis. Turha syyttää sitä kahvilassa kahviaan juovaa asiakasta siitä ettei imetys onnistu.

Mutta kai voi syyttää yleistä syyllistävää asenneilmapiiriä. Suomessa jokaisen naisen pitäisi imettää lastaan, koska äidinmaito on parasta ruokaa, mutta imetyksen pitäisi tapahtua kotona pimeässä varmuuden vuoksi anteeksi pyydellen, ettei kenellekään tule paha mieli. Vähemmästäkin tulee ahdistus.

Vai meinaatko, että suomalaisnaiset ovat vain luonnostaan huonompia imettäjiä kuin muut skandinaavit?

[QUOTE="sally";24218854]Eipä ollut mukavaa, kun oltiin miehen kanssa ravintolassa syömässä ja ihan lähipöydässä nainen imetti vauvaansa niin että koko tissi näkyi. Meni ilta pilalle. :( niin ja miestäkin ärsytti.[/QUOTE]

Kylläpä sinulla menee ilta helposti pilalle. Taitaa olla vaikeaa tämä elämä. Olen pahoillani puolestasi.

Asiaan; Imettäminen on tärkeää, teen sitä itsekin, vieläpä julkisesti. Mutta otan kuitenkin huomioon muut ihmiset ja tuen lapseni keskittymistä käyttämällä suojaavaa harsoa. Ei näy tissit. Toisaalta minua ei kyllä häiritse "harsoton" imettäminenkään. Tissit ovat aina tissit, ja huolimatta äitien mielipiteistä imettäminen häiritsee muita ihmisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Möllö;24218561:
Joo!Mua ärsyttää just sen takia! Mahtavaa että kerroit sen..
Minua kyllä tasan vituttaa sen takia että jos olen perheeni kanssa esim ostoksilla niin ei paljon kiinnosta katella tissejä taikka ainakaan alkaa selittelemään lapsille mitä tuo akka tekee..

Voi jestas mikä tyyppi oot!! On se vaan kamalaa jos lapsille pitää sanoa että se nainen imettää vauvaa :D saa varmasti raumoja....

Mä en ole koskaan nähnyt näitä tissit tiskille imettäjiä. Mutta jos näkisin, niin se tuskin liikuttaisi mun maailmaani mitenkään, ei menis päivä pilalle, ei menis ruokahalut, ei tulis oksennus. Tehköön jokainen tisseillään ihan mitä huvittaa.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Mutta kai voi syyttää yleistä syyllistävää asenneilmapiiriä. Suomessa jokaisen naisen pitäisi imettää lastaan, koska äidinmaito on parasta ruokaa, mutta imetyksen pitäisi tapahtua kotona pimeässä varmuuden vuoksi anteeksi pyydellen, ettei kenellekään tule paha mieli. Vähemmästäkin tulee ahdistus.

Vai meinaatko, että suomalaisnaiset ovat vain luonnostaan huonompia imettäjiä kuin muut skandinaavit?

Aikoinaan kun mä imetin niin mua ei kiinnostanut mikään muu kuin minä ja mun vauva. Jos mun imettäminen olisi mennyt päin pöpelikköä niin en mä siitä olisi muita syytellyt. Tosi juttu on se että imettämiseen pitää panostaa ja imettävän äidin huolehtia itseään. Ehkä muissa pohjoismaissa äidit panostavat imettämiseen ja itseensä enemmän kuin Suomessa?

mua ei julki-imetys haittaa tai häiritse, mut itse en kyllä imetä julkisesti...ja musta on hassua, jos joku sanoo, että ei haittaa jos joku näkee hänen tissinsä kun imettää.. Miks se ei haittaa? Koska musta se tissi on edelleen yhtä seksuaalinen osa naista kun ennenkin, imettäis tai ei. Enkä mä ainakaan tykkäis, jos joku ventovieras mun tissini näkis :D

Tämä selvensi _minulle_ paljon, vähän off topic kylläkin. Julki-imetyksestä tekee "noloa" se tissin vilahtamisen mahdollisuus...? Siis joillekin. Kun minä taas olen aina miettinyt, että mikä siinä on ongelma imettää missä ja milloin vain, siis sille imettäjälle. :D Minusta on hassua se, että jotain nolottaa tissin vilahdus, kun itse voisin vaikka keskellä kauppatoria vaihtaa vaatteeni (ja olen niin tehnytkin, kesken tanssiesityksen, kun oli kiire takaisin lavalle), eikä suuremmatkaan vilauttelut ahdista pätkääkään. :D

Olenko tissi tiskiin-imettäjä?

Mulla on imetyspaita mutta nyt kun on jo kolmas lapsi, suhtaudun kaikkeen melko rennosti. En kovin usein jaksa edes vetää harsoa eteen. Ja kyllähän se vauva venkoaa takakenoon joskus rinnalta ja varmaan saattaa väärällä hetkellä näkyä sitä rintaa. Ravintolassa tosin en onneksi juuri käy, mutta toisaalta leikkipuistossa imetän joskus tavallisenkin paidan kanssa kun siellä on vain äitejä ja vauvoja.

Pyrin huomaamattomaan imettämiseen mutta ei se taida aina olla sitä vaikka pidän aina imetyspaitaa jos olen jossain muualla kuin siellä leikkipuistossa.

Olisko sitten syytä pitää aina harsoa jos joku kiusaantuu? Vai jatkanko kuten ennenkin koska kaikkia ei voi miellyttää?

Määritelkää nyt mitä on tissi tiskiin-imetys. Olenko sitä jos imetyspaidan raosta vilkahtaa koko nänni ja osa rintaani.

Aikoinaan kun mä imetin niin mua ei kiinnostanut mikään muu kuin minä ja mun vauva. Jos mun imettäminen olisi mennyt päin pöpelikköä niin en mä siitä olisi muita syytellyt. Tosi juttu on se että imettämiseen pitää panostaa ja imettävän äidin huolehtia itseään. Ehkä muissa pohjoismaissa äidit panostavat imettämiseen ja itseensä enemmän kuin Suomessa?

Niinhän sen pitäisi mennäkin, ettei mieti muuta kuin vauvaa. Mutta on niitäkin ihmisiä, joita oikeasti ahdistaa kulkea kaupungilla vaikka meikittä tai housuissa, joissa on väärä lahjeleveys vallitsevaan muotiin nähden. Sellaiselle voi olla kova paikka ottaa se riski, että harson välistä vilahtaa palanen ihoa ja jonkun päivä on pilalla. Varsinkin, kun muutama tyyppi on tässäkin keskustelussa antanut ymmärtää, että julki-imetys ällöttää vaikka ei mitään näkyisikään.

Mitä imetyksen tilaan tulee, niin uskoisin että tiedosta on edelleen puutetta. On imetysohjausta, mutta se on jotenkin vanhahtavaa: kätilö tulee, tarkastaa imetysotteen ja sanoo, että kyllä se maito riittää kun imetät vaan. Kyllähän se yleensä riittääkin, mutta jotenkin touhuun pitäisi saada itseluottamusta ja iloa sen ryppyotsaisen suorittamisen sijasta.

Jos tehtäs ravintoloihin semmoset alueet mihin saisi vetäytyä semmonen jengi jota imetys häiritsee :D vähän niinku junissa eläinvaunu....
Okei meni ehkä yli mutta ei oo oikein sekään että jotku joutuu ahdistuneena johonki vessaan tai vaatekaupan sovituskoppiin imettämään että ei vaan vilahda mitään, vauvat kun välillä venkoilee siinä tilanteessa ja saattaa nänni vilahtaa... Ymmärrän että ihmisiä häiritsee jos sen tekee sillätavalla roisisti, samalla tavalla ärsyttää ihmiset jota syö suu auki tai muuten epäsiististi.

[QUOTE="sally";24218854]Eipä ollut mukavaa, kun oltiin miehen kanssa ravintolassa syömässä ja ihan lähipöydässä nainen imetti vauvaansa niin että koko tissi näkyi. Meni ilta pilalle. :( niin ja miestäkin ärsytti.[/QUOTE]

Hanki kiireesti apua ongelmiisi, jos iltasi meni tuosta pilalle! kunnon psykoterapeutti osaa varmasti auttaa. Ymmärtänet itsekin, että tuo ei ole normaalia? Tsemppiä sinulle!

Jos tehtäs ravintoloihin semmoset alueet mihin saisi vetäytyä semmonen jengi jota imetys häiritsee :D vähän niinku junissa eläinvaunu....
Okei meni ehkä yli mutta ei oo oikein sekään että jotku joutuu ahdistuneena johonki vessaan tai vaatekaupan sovituskoppiin imettämään että ei vaan vilahda mitään, vauvat kun välillä venkoilee siinä tilanteessa ja saattaa nänni vilahtaa... Ymmärrän että ihmisiä häiritsee jos sen tekee sillätavalla roisisti, samalla tavalla ärsyttää ihmiset jota syö suu auki tai muuten epäsiististi.

Se tissivaunu pitäisi perustaa nimenomaan imettäville äideille, joilta puuttuu yleiset käytöstavat ja kyky muiden ihmisten oikeuksien kunnioittamiseen.

Ravintolatyöntekijöille vinkiksi, että imeväiset (ja siinä sivussa imettävät äidit) voinee lempata ravintolasta pihalle sillä perusteella, että ravintoloissa ei ole tapana syödä "omia eväitä". ;)

Musta tuntuu, että se on ihmisille vaan joku periaatekysymys. :rolleyes: Silloin harvoin, kun olen nähnyt jonkun imettävän julkisesti niin se on tehty hyvin huomaamattomasti ja hädin tuskin olen tajunnut niiden naisten imettävän.

mä imetän just tällee huomaamaattomasti ja useimmiten ihmiset on luulleet että vauva nukkuu mun sylissä, ne ei oo tajunneet että se on tissillä. Mä ainakin pystyn imettämään julkisesti niin että ei mun tissit loista mihinkään, ei niitä näy ollenkaan. ja mitä tissien näkymiseen tulee niin kaupungille kun lähtee niin kauppakeskukset on täynnä naisia jotka kulkee tissit puoliksi paidan ulkopuolella pullottaen, miten se sitten eroaa siitä jos tissiä vähän näkyy kun vauva imee?

Yhteistyössä