Mikä ikä hyvä kertoa lapselle miten vauvoja tehdään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti ja siemenet
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti ja siemenet

Vieras
Meillä tuleva eskarilainen kysyi tänään miten niitä vauvoja oikein tehdään? Siinä sitten tuli vastattua jotakin epämääräistä ja nyt jälkeen päin mietin pitääköhän kaverit häntä ihan hölmönä jos lasten keskuudessa esim. tarhassa asiaa pohtivat :D Tuntui ettei selitys mennyt edes lapselle läpi ja jatko kysymyksiä sateli.Mikä sopiva ikä kertoa asian oikea laita? Miten te olette toimineet? ;)

voisit kertoa ihan totuuden. että isällä on vauvansiemeniä kiveksissään ja hän laittaa ne pippelillä äidin kohtuun. Mikä siinä on muka niin kauheaa? Tahdotko tosiaan, että luonnollisesta asiasta tulee lapselle epäluonnollinen? Olen esim omista kuukautisista kertonut jo 5 veelle tyttärelle, ja asia on hänestä sitten ollut aina luonnollinen.

Meillä esikoinen kysyi 4 -vuotiaana. Jotenkin häkellyin, että niin nuorena kysyi, ja sanoin, että äiti miettii miten kertoa. Kysyi sitten aika pian uudestaan ja kerroin sitten ihan selkeästi miehen pippelistä ja siittiöistä ja naisen kohdusta, munasolusta ja emättimestä sekä yhdynnästä. Poika kuunteli tarkkaavaisena ja kysyi sitten inhon ilme kasvoilla, että onko sitä yhdyntää pakko tehdä?

Nyt kun poika oli 5. luokalla ja heti kun saivat bilsan kirjat niin innokkaana lisääntymisestä aloin pojalle paasata kirjasta, kun arvelin, että tuota kiinnostaa. No poika tokaisi, että kyllä minä äiti tiedän, oot jo kertonut.

Minulta ei lapset ole koskaan kysyneet. Kun odotin kuopusta, selitin esikoiselle, että äidin vatsassa on vauva. Kuopus näki synnytyksen jostain televisio-ohjelmasta, jota katsoin. Olikohan Pieniä ihmeitä. Siinä me vierekkäin katselimme, kun joku emäntä ponnisti vauvaa ja kuopus kysäisi, että "mitä tuo huutaa?" ja minä siihen, että "se ponnistaa mahasta vauvaa". Kuopus hiljeni ja katsoi aikansa ja totesi "minäkin tulin mahasta". Siinä se sitten oli.

Jos joskus kysyvät tarkemmin, selitän, että siksi äideillä ei ole pippeliä, että vauvojen siemenet mahtuvat sisälle.

Mä jouduin kertomaan mun miehen 6v tytölle asian todellisen laidan, kun kertoi mulle olleensa äitin masussa ja sitten ne vauvat sieltä vaan saksilla leikataan pois. Selvensin sitten, että kyllä naisilla on sellainen vartavasten siihen tarkoitukseen tehty reikä, josta sem vauvan saa ponnistettua pihalle. Mutta jos jostain syystä se ei onnistu, niin vauvat voidaan myös leikata ulos.

Vaikutti vaan hassulta, että luuli kaikkien vauvojen tulevan ulos saksien avulla. Toisaalta ollaan tytön kanssa käyty muutenkin paljon läpi vauvojen tekemistä ja tulemista kun on nähnyt mut jo kaksi kertaa raskaana.

Olen vastaillut sitä mukaa kun kysymyksiä on tullut,kolmosta odottaessa edelliset olivat 4 ja 6 ja varsinkin 6-vuotiasta asia kiinnosti,samaten se on nyt taas ollut tapetilla kun olen raskaana. Lähinnä tosin se miten vauva saadaan ulos,tekemisprosessi vähempi.