Mikä ihmeen mielenhäiriö mun kaverilla on

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Se kuvittelee että joku tekee pahaa sille "pistelee piikeillä" ja vainoaa ja nyt sen puheet on jo aika vaarallisen kuuloisia. Lisäksi kyttää kaikkia siinä mielessä että haluavat pahaa hänelle. Kaikki kuulema katsovat pahasti ja yrittävät jotenkin hänen päähänsä päästä siään.
Kohta en uskalla enää olla kahden hänen kanssaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se kuvittelee että joku tekee pahaa sille "pistelee piikeillä" ja vainoaa ja nyt sen puheet on jo aika vaarallisen kuuloisia. Lisäksi kyttää kaikkia siinä mielessä että haluavat pahaa hänelle. Kaikki kuulema katsovat pahasti ja yrittävät jotenkin hänen päähänsä päästä siään.
Kohta en uskalla enää olla kahden hänen kanssaan.

Jos ovat ihan oikeasti tuota luokkaa, niin ei mene varmaan kauan kun alkaa ihan totaalinen alamäki. Skitsoaffektiivisessa häiriössä tai skitsofreniassa on esimerkiksi tuollaisia harhaluuloja. Tosin voi olla muukin sairaus kyseessä.

Pahinta noissa skitsofreenikko ja mielenterveyspotilaissa on se, että ne eivät itse koe tarvitsevansa hoitoa ja Suomessa ketään ei voi laittaa pakkohoitoon ellei ole tosi hurjassa ja kurjassa kunnossa. Suomen laki on niin kummallinen, että vaikka kuinka olisi sairas, niin hoitoon ei voi viedä jos potilas itse ei halua. Jos tilanne menee sellaiseksi, että menee psykoosiin ja rupeaa riehumaan, niin silloin vaan soittaa poliisin ja ambulanssin, niin silloin viedään hoitoon. Muuten ei.

Ennustanpa, että jos ehdotat lääkärissä käyntiä, hän ei halua. Toki voisit kuitenkin yrittää sanoa hänelle, että jospa hän kävisi lääkärinsä luona (jos siis jo jonkinlaisen lääkityksen alainen).

Kysyt jossakin kahvilassa esim.tuntuuko susta noi ajatukset hulluilta?Kannattasko jutella jollekkin ammattiauttajalle?Pidä tauko ettet ite oo vaarassa sen seurassa ja seuraile mihin tilanne kehittyy?

Kyllä minä soittaisin ystävälleni ambulanssin ja selostaisin hätäkeskukseen nämä "oireet"...veisivät vaikka sitten vastentahtoisesti hoitoon, mutta olisinpa ainakin yrittänyt auttaa ystävääni.
...olen kuullut tapauksista, joissa ko. henkilö tekee itsemurhan, kun nuo "tuntemukset" ja muu vie voimat henkisesti ja luulee, että on pakko tappaa itsensä päästäkseen eroon noista jahtaajista jne...

Kuten kerroin, Suomessa ei viedä ketään väkisin hoitoon. Kokemusta kahden sukulaisen kohdalla. Joutuivat psykoosiin ja sitten vasta vietiin. Ei auttanut lääkäreille soitot.

Kuntasi mielenterveystoimistoon voi soittaa ja kysyä neuvoa, miten ehdottaa hoitoon menoa tms. Voihan olla normaalin rajoissa hieman harhainen tai sitten tarvitsee isompaa tukea saadakseen realistisen suhteen ihmisiin..? Tsemppiä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hän on vielä asiakaspalvelussa ja pelkään koko ajan että tapahtuu jotain kauheaa

Siis olet noin varma, että kyse on ihan oikeasta psykiatrisesta sairaudesta? Ja vielä vakavasta? Soita silloin ihmeessä juuri vaikka kuntasi mielenterveystoimistoon= psykiatrian poliklinikka ja kysy hoitajilta mitä sinun kannattaisi tehdä.