Mikä ihme on lähiönimi???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyttö lähiöstä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
[

Heh,no en mä ainakaan yh ole,enkä käy sossussa :xmas:

Tai sitten oot alitajuntaisesti varautunuj tulevaan :saint: Ei vain, joskus tuli telkkarissa noista "hienostelunimistä" juttua. Ja joku oli tehny tutkimusta, että huonommin kuolutetut jne, laittavat Brookeja lastensa nimiksi.

ööö, ja kuka luokitellaan huonstikoulutetuksi? minäkö joka on käynyt vain peruskoulun lisäksi ammattikoulun ja mennyt sitten töihin, jossa olen vieläkin...

onhan nuita kautta aikojen ollu esim. jenkkilässä mitä erilaisempia kirjoitusasuväännöksiä, ensimmäisenä tulee mieleen chynna = china

Alkuperäinen kirjoittaja vieras123456:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
[

Heh,no en mä ainakaan yh ole,enkä käy sossussa :xmas:

Tai sitten oot alitajuntaisesti varautunuj tulevaan :saint: Ei vain, joskus tuli telkkarissa noista "hienostelunimistä" juttua. Ja joku oli tehny tutkimusta, että huonommin kuolutetut jne, laittavat Brookeja lastensa nimiksi.

ööö, ja kuka luokitellaan huonstikoulutetuksi? minäkö joka on käynyt vain peruskoulun lisäksi ammattikoulun ja mennyt sitten töihin, jossa olen vieläkin...

varmaan kaikki ne jotka ei oo käyneet samaa koulua ko KKK :whistle:

kun kaikki lähiönimet alkavat J.kirjaimella niin laittakaapa lista. meidän lapset alkavat moelmmat jiillä ja ja ovat suomenruotsalaisia nimiä. haluan vain tietää ovatko minun lasteni nimet näitä lähiönimiä! ja ainiin en ole sossussa ruikuttava yh, asun omakotitalossa ja olen naimisissa ja olemme keskituloisia.

Taaskaan ei oo yhtään opea tai lastentarhan työntekijää kommentoimassa.. Itse oon kuulu pääkaupunkiseudun erkkaopelta, että se c-kirjain nimessä tietää ongelmia mikäli ei ole suomenruotsalainen..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en taas tajua koko lähiö-sanan junttistatusta. Erittäin suuri osa lapsiperheistä asuu lähiössä. Loput asuvat joko kaupunkien keskustoissa, maalla tai muulla haja-asutusalueella. Ja näitä ei-lähiössä asuvia on aika vähän. Tuolla perusteella melkein kaikki nimet ovat lähiönimiä.

Niitä on lähiöitä ja Lähiöitä...

En nyt viitsi alkaa asiasta kinaamaan, sen verran vain oikaisen virheellisiä käsityksiä, että lähiönimi ei todellakaan ole minun keksintöni, vaan ihan Eero Kiviniemen artikkelista poimittu. Asiasta on kirjoitettu muistaakseni Kielikellossa (vai oliko se Virkkeessä) ja myöhemmin kansantajuisemmin Vauva-lehdessä. Ikävä kyllä artikkeleja ei löydy googlettamalla.

Minä en myöskään pidä ketään huonompana ihmisenä sen takia, onko rikas vai klyhä, yh vai ydinperheellinen, kouluttamaton vai korkeasti koulutettu - enkä myöskään sen mukaan, miten ihmiset lapsensa nimeävät. Kyseessä on ihan muiden tahojen tekemä tutkimus, jonka mukaan alempaan keskiluokkaan kuuluvat ihmiset, jotka suomalaisessa mittakaavassa ovat KESKIMÄÄRIN muita todennäköisemmin matalasti koulutettuja, heikommassa taloudellisessa asemassa, yksinhuoltajia ja asuvat lähiöissä. Ja tällaiset ihmiset antavat KESKIMÄÄRIN muita useammin tietyntyyppisiä nimiä lapsilleen. Ja tuo keskimäärin ei tarkoita sitä, että näin olisi aina ja kaikissa tapauksissa. Se, että arkihavainnot koulumaailmasta korreloivat tämän tutkimuksen tulosten kanssa, on vain ja ainoastaan mielenkiintoinen ilmiö, josta typeryyksissäni täällä raportoin. Kadun sitä syvästi.

Se, että näiden ns. lähiönimien antaneiden vanhempien täytyy olla jatkuvasti puolustuskannalla, on mielestäni jokseenkin outoa. Se, että esimerkiksi minä en pidä sen tyylisistä nimistä, ei tarkoita sitä, että pitäisin ketään huonompana tai itseni muita parempana. Tästä on tehty (toivoakseni) tahallisia väärintulkintoja. Jokainen antakoon lapselleen kauneimman/parhaimman tietämänsä nimen. Jos sitten sillä perusteella sattuukin kuulumaan johonkin tutkimukselliseen kategoriaan, niin mitä väliä? Itselleni ainakaan ei ole mitään merkitystä sillä, että solahdan sujuvasti siihen kategoriaan, jossa korkeakoulutetut vanhemmat antavat lapselleen perinteikkään luontonimen. Kenenkään ei pitäisi antaa moisten abstraktioiden haitata elämäänsä niin paljon kuin nyt näyttää joidenkin kohdalla tapahtuvan.

Samaa on tutkittu esimerkiksi Englannissa, joka on Suomea vahvemmin luokkayhteiskunta. Siellä on ihan selkeästi erotettavissa esim. työväenluokkaiset ja yläluokkaiset nimet. Luin kerran aiheesta jopa kirjan... :)

Monilla suomenruotsalaisilla ystävilläni (ja heidän lapsillaan), jotka sosioekonomiselta statukseltaan luokiteltaisiin Suomessa ylempään keskiluokkaan tai yläluokkaan, on ainakin av:n ja kaksplussan luokittelujen mukaan ns. lähiönimi, eli sellainen josta löytyy se kuuluisa j- tai c-kirjain.

Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
Monilla suomenruotsalaisilla ystävilläni (ja heidän lapsillaan), jotka sosioekonomiselta statukseltaan luokiteltaisiin Suomessa ylempään keskiluokkaan tai yläluokkaan, on ainakin av:n ja kaksplussan luokittelujen mukaan ns. lähiönimi, eli sellainen josta löytyy se kuuluisa j- tai c-kirjain.

Mutta ei tähän voi varmaan laskea suomenruotsalaisia, koska heillä on sit taas aivan oma nimenantotraditionsa ja nimensäkin.

Yhteistyössä