Mikä ihme minua vaivaa (oireet)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen 29-vuotias nainen, astmaa ja allergiaa lukuunottamatta suunnilleen perusterve.

Olen ollut työttömänä 2.5 vuotta. Nyt viime aikoina jopa kyllästynyt jo työnhakuun, koska sitä ei saa. Olen aloittanut etäopiskelun ja saanut 30 opintopistettä kasaan, nyt tuntuu, että jaksaako enää.

Ongelmana on se, että olen aivan hirvittävän väsynyt. Nukun usein jopa 11 tunnin yöunia. Menen nukkumaan noin klo 23-24 ja herään 10-11. En siltikään meinaa herätä vaan meinaan kokoajan nukahtaa uudestaan.

Minulla on ainainen ruokahalu ja tylsistynyt olo. Kaikki päivät samanlaisia, yhtä turhia. Tekee mieli syödä kokoajan, suolaista tai makeaa. Suklaata on kulunut viime päivinä. Jalat ja kädet tuntuvat voimattomilta. Tuntuu, että en jaksa edes puhua. Pistää sydämen kohdalta.
Pelkästään ajatus jonkin asian tekemisestä väsyttää. Olin viime kesänä lähdössä nurmikkoa ajamaan tutuille ja kun istuin autoon ja olin käynnistämässä sitä ja lähdössä ajelemaan tuttujeni luo, tuntui, että en jaksa.

Kamalaa, että elämä on kokoajan tällaista, kun haluaisin kuitenkin tehdä kaikenlaista. Onko kohtalotovereita?

Masennus, yleinen laiskistuminen, kaamosmasennus tai lapamato.
Ulkoile ja liiku enemmän, ja katso onko vaikutusta. Ja mene mihin tahansa työhön, mitä vain löytyy. Katso onko vaikutusta. Jos ei, vaiva lienee fyysisempi.

Ensisijaisesti kuulostaa asialta nimeltä syrjäytyneisyys, joka korjaantuu tekemällä aktiivisesti asioita, tapaamalla ihmisiä ja saamalla raitista ilmaa.

Toisaalta kova fyysinen väsymys, voimattomuus ja sydämeen pistäminen kuulostaa sellaiselta, minkä suhteen kannattaisi käydä lääkärissä. Sinällään syrjäytymisen aiheuttama psyykkinen väsymys oireilee myös fyysisesti, mutta siinäkin on rajansa.

Olen 29-vuotias nainen, astmaa ja allergiaa lukuunottamatta suunnilleen perusterve.

Olen ollut työttömänä 2.5 vuotta. Nyt viime aikoina jopa kyllästynyt jo työnhakuun, koska sitä ei saa. Olen aloittanut etäopiskelun ja saanut 30 opintopistettä kasaan, nyt tuntuu, että jaksaako enää.

Ongelmana on se, että olen aivan hirvittävän väsynyt. Nukun usein jopa 11 tunnin yöunia. Menen nukkumaan noin klo 23-24 ja herään 10-11. En siltikään meinaa herätä vaan meinaan kokoajan nukahtaa uudestaan.

Minulla on ainainen ruokahalu ja tylsistynyt olo. Kaikki päivät samanlaisia, yhtä turhia. Tekee mieli syödä kokoajan, suolaista tai makeaa. Suklaata on kulunut viime päivinä. Jalat ja kädet tuntuvat voimattomilta. Tuntuu, että en jaksa edes puhua. Pistää sydämen kohdalta.
Pelkästään ajatus jonkin asian tekemisestä väsyttää. Olin viime kesänä lähdössä nurmikkoa ajamaan tutuille ja kun istuin autoon ja olin käynnistämässä sitä ja lähdössä ajelemaan tuttujeni luo, tuntui, että en jaksa.

Kamalaa, että elämä on kokoajan tällaista, kun haluaisin kuitenkin tehdä kaikenlaista. Onko kohtalotovereita?

Hyvä, rakas ihminen!

1. Jos sulla mikä tahansa sellainen olotila,että on hyvin vaikea tila: mene ihan heti lääkäriin ja ala selvittää aktiivisesti asiaa. Apu sulle voi löytyä pian!
2. Ootko miettinyt syömistavat? Puhdista vihreillä kasviksilla elimistöä, syö vahvistavaa inkivääriä vaikka teehen liotettuna, proteiinia lihasta/kasviksista, pavuista ja siemenistä. Ota uusi tapa tehdä se homma, juo maukkaita yrttijuomia vaikka punnitse ja säästä kaupasta:)
Ota ihan tavaksi alottaa päivä lenkillä, juoksu/kävely n. 30 min-tunti 3 x vko. Pidä se sun rutiinina. Älä jätä väliin.
Mielen tyynnytys: Mene yin jooga/shindo
tunnille. Ota se tavaksi 1- 2 kertaa viikossa, tekee hyvää!
Uiminen hemmottelee sua ja saa sua rakastamaan itteä lisää.
Sitä tarviit, tukea ja kannustusta. Et oo yhtään turhake, vaan sulla on ihan varmasti paljon, mitä voit antaa! Joko konkreettisessa työssä tai jokin henkinen pääoma.
Ota yhteyttä ystäviin ja ehdota jotain kivaa. Älä katkeroidu; ehdota uusiks taas, ihmisillä voi olla omia juttuja myös ja haasteita elämässä. Etsiydy esim. Kallion yhteisölliseen johonkin tapahtumajärkkäilyyn. Se on kivaa ja saat ehkä uusia idiksiä omaan elämään myös. Voit ihan varmasti vaihtaa ammattiakin. Katso missä ammatissa paljon tarvetta ja kuvittele uusi tie itelles! Kelaa ympäristö, missä olis kiva tehdä töitä tulevaisuudessa
Ja mitä tehdä. Jotain uutta ehkä? Joskus se uusi tie löytyy just pohjamutafiiliksen kautta.
Ota kaikista ihan pikku hyvistä fiiliksistä kiinni päivässä ja helli niitä.
Mene nettiin, etsi vapaaehtoistyöpohjalta ihan mitä tahansa auttamisjuttua, oot tärkeä ihminen! Sellasta, jota teet nyt ihan viikottain heti alkuun:) Sun apu voi olla jollekin ihan korvaamaton, jos sellasen kivan vapaaeht.homman löydät
Sillä välin voit alkaa laittaa, ihan yks kerrallaan ja lempeänä itelles mutta tsempaten:) nää muut hommat kuntoon.
Tsemppiä ja kivaa uuden vuoden alkamista sulle!

Suosittelisin, että

1) Käyt lääkärissä.

2) Teet lapsen, jotta saat jotain tekemistä ja tunnetta elämään. Jos halukasta miestä tai poikaystävää ei ole, niin aina nuori nainen löytää jonkun, joka vaikka sitten kännissä ruiskauttaa siemenet sisään.

3) Lopetat ainakin vähäksi aikaa niiden töiden miettimisen. Lapsen myötä se tulee automaattisesti, mutta toisaalta kannattaa myös muistaa, että noin pitkän työttömyyden jälkeen on liki mahdoton saada töitä ainakaan jos ei ole valmis aloittamaan työelämän hierarkiassa todella pohjalta. Kuten esim. osa-aikaisena siivoojana kaikkein huonoimpia keikkoja tehden (ja toki työhaastattelussa valehdellen koulutuksestasi jos olet niihin hommiin ylikoulutettu).

Otatapa verikokeet ja kilpirauhasarvot.
Onko sulla taipumusta anemiaan, voisiko olla kilpirauhasen vajaatoiminta?
Hometalo?

Jos ei ole mistään noista kyse niin sit: liika lepo laiskistaa. Hommaa elämääsi mukavaa tekemistä, jos mahdollista niin tee vaikka keikkatyötä.

No mulla esim. veriarvot kaikki ok, mut ylläristi löyty vaikea uniapnea. Ja kun asiasta lueskelin, aiheuttaa juurikin itselläkin alituisen väsymyksen, masennuksen kaltaisia oireita,, rytmihäiriöitä etc. Ja mietin kanssa, että vaikka nukkuisin ja nukkuisin ja tekisin mitä, niin aina vaan väsynyt ja meinaa nukahtaa... Mut sit olin kuntoutuksessa ja asioista puhuin, niin lääkärille tuli tuokin mieleen ja sain lähetteen tutkimuksiin. Ja nyt sit odotellaan laitehoidon aloittamista. Eli jos kaiki muu on tutkittu, niin pyydäpäs vielä tuokin.

Yhteistyössä