Mikä idea tissillä roikuttamisessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei jummarra
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eräässä ystäväperheessä äiti imetti AP:n kertomalla tavalla puolitoistavuotiasta, joten tyttö kävi rinnalta hörppäämässä ja sitten meni leikkeihin ja saattoi puolen tunnin päästä tulla takaisin syliin, hörppäsi rinnasta ja taas jatkoi leikkejä. Minusta se vaikutti sikäli hankalalta systeemiltä, että pikku hörpinnät saivat rinnan vuotamaan maitoa, joten maitosotkua oli kaikkialla, koska lapsi saattoi haluta rintaa milloin missäkin (myös ulkona). Myös tällä tytöllä oli vaikeuksia syömisen kanssa, koska kiinteät ruokarytmit eivät oikein onnistuneet jatkuvan maidon litkimisen vuoksi.

Parivuotiaana imetys loppui siksi, että tämä äiti tuli uudelleen raskaaksi. Sama systeemi uuden kanssa parin vuoden ajan.

Ikävää tässä tarinassa on se, että perheen mies päätti erota, koska jatkuva imetys (imetys vaikuttaa hormonitoimintaan) ja valvominen aiheutti sen, että vaimoa ei seksi huvittanut, joten hän kieltäytyi seksistä kokonaan. Mies jaksoi ekan lapsen ajan odottaa, mutta ei kestänyt sitä, että häntä käytetään vain lisääntymistarkoituksessa. Neljän vuoden imetys voi olla parisuhteelle pitkä aika.

No hohhoi eipä voi muuta sanoa edellisen kaltaisille kirjoittajille. Hänhän se varmasti on tietoinen toisten parisuhteen karikoiden syistä. Onpa äitiä ainakin kerran huvittanut, kun on toinenkin lapsi saatu aikaiseksi. Tämä keskustelu on typerääkin typerämpi. Antakaa ihmisten imettää, jos niitä huvittaa. Ja olkaa itse imettämättä. Ja jos teille ero tulee, niin onko syy kenties jotenkin hyvin ylevä?

Jos ainoa syy on imetys, niin ehkäpä mies jouti mennäkin. En ole imetysterroristi, mutta en minäkään kyllä usko edellisen kaltaisia juttuja. Toisten parisuhdeasioista on ulkopuolisen niin vaikea saada selvyyttä saatikka että voisi ymmärtää monimutkaista ihmissuhdedynamiikkaa.

Kyllä mun mielestä imetys voi vaikuttaa parisuhteeseen, jos se jatkuu pitkään ja toinen osapuoli joutuu tahtomattaan olemaan ilman seksiä. En vähättelisi lainkaan imetyksen merkitystä naisen haluihin. Itse imetin n. 1,5 v. Seksiä meillä kyllä oli, mutta todelliset himot palautui vasta lopettamisen jälkeen. Meillä lapsi sai lopussa rintaa enää iltaisin, joten lopetin sen vähitellen, eikä missään vaiheessa ollut sellaista, että sitä tultiin hörppimään kesken leikkien. Mulle myös mieheni on rakas ja tärkeä (Kas kummaa!) ja vaikka imetys on naisen ja lapsen välinen asia, haluan olla myös miehelleni vaimo/nainen, enkä pelkästään imetyskone.

Tuohan merkkaisi sitten vain sitä, että äijä lähti, kun ei saanut seksiä. Jos sen takia parisuhde päättyy, niin voi voi. Kyllä mä ainakin pidän myös muita asioita tärkeinä ja aika aikaa kutakin. Jos on niin tautinen äijä ja seksin perään, niin kyl joutaa mennä. Totta kai parisuhteeseen vaikuttaa kaikki: lapsen tulo, öiden laatu (jos lapsi on koliikkivauva), yhteinen aika (jos sitä ei koskaan ole). Tuskin nyt voi niin yksoikoisesti sanoa, et just imetys se tän liiton purki. Aika mustavalkosta.

Jos minä olisin ilman seksiä 1,5 vuotta niin lähtisin itsekin suhteesta. Ja olen nainen. Ei naisen tule keskittyä pelkästään lapsenhoitoon vaan tottakai parisuhdetta on pidettävä kunnossa, aivan kun sitä on pidetty kunnossa ennen lapsiakin.

Joo ja varmasti nuo em ihmiset on kaikille kuuluttaneet, että seksiä ei ole harrastettu 1,5 vuoteen. Hei herätkää ihmiset. Nuohan on vain jonkun ulkopuolisen kuvitelmia toisten suhteesta. Tuskin tuo pariskunta on sivusta seuraajalle (miten osuva nimi, seuraa vain sivusta ja tekee omat hassut johtopäätöksensä) seksinsä määrää kellekään kertoneet. Ja jos ovat, niin äijä saa kyllä mennä. Ja suhde päättyä. Mut epäilen ,et haluttomuus seksiin johtuu jostain muustakin kuin imetyksestä. Äijä ei vain kiinnosta ja äiti haluaa kiinnittyä lapsiin. Todennäköisesti huokaisee helpotuksesta, kun haiseva pieruläjä lähtee vonkaamasta. Kiitos imetykselle, siitäkin äijästä päästiin.

Olen jo pari kertaa täällä puolustanut pitkän imettäviä. Itse kykenin vain 9kk imetykseen, toivottavasti seuraavalla kerralla edes vuoden.
Mutta nyt puolustan seksiä. Älkää hyvät miehet ja naiset pihdatko. Kyllä se on kivaa vaikkei etukäteen niin hirveästi himottaisikaan. Ja kyllä se lähentää ja purkaa paineita ja tekee molemmille halutun olon. Totta ettei suhde saisi siihen kaatua, ja aika aikaansa kutakin. Eli välillä himoiten ja koko ajan, mutta ainakin kerran viikossa muutenkin!

Siis eihän täällä ole ketään, jotka eivät harrasta seksiä. Sen sijaan on ihmisiä, jotka seuraavat muiden seksielämää ja arvioivat sen tiheyttä ja imetyksen yhteyttä.

Vastaanpa noihin ihmettelyihin, kun jotkut olettivat, että kyseessä on vain minun olettamuksia ja hurjan mielikuvituksen tuotteita. Tiedän asiasta sikäli, että vaikka olen nainen, niin olen toiminut tuon perheen miehen uskottuna, jonka kanssa olemme muutoinkin n. 20 vuoden ajan toimineet ystävinä. Olemme paljon olleet perheinä yhdessä, mutta siis alunperin olen tutustunut kyseisen perheen mieheen oman mieheni kautta. En halua kertoa tarkempia yksityiskohtia tuosta perheestä, koska haluan toki varjella heidän yksityisyyttään.

Tuskinpa sellaista parisuhdetta onkaan, jossa ei ole edes jonkunlaista kinaa tai riitaa ainakin joskus. Olen itsekin kahden lapsen äiti, joten tiedän kyllä, että imetyksen ja raskauden mahdollistavat hormonit voivat tehdä kummia temppuja (esim. itselläni oli hirmuiset seksihimot ekassa raskaudessa ja tokassa raskaudessa ei tehnyt tippaakaan mieli). Sen sijaan tuossa kertomassani jutussa surullista oli se, että naisella oli mielestään oikeus olla ilman seksiä, jos hänestä siltä tuntuu. Mies yritti sietää tilannetta, mutta ei nähnyt, että tilanne olisi muuksi muuttunut. En voi varmasti tietää, oliko naisella esim. lievää synnytyksen jälkeistä masennusta tms. syytä, miksi hän ei suostunut edes menemään lääkäriin tai etsimään minkäänlaista apua haluttomuuteen. Hän kieltäytyi seksistä ja keskusteluista.

Itselläni imetys on vaikuttanut haluja alentavasti. Tosin seksielämää on ollut imetysaikanakin, mutta aika pitkälti siksi, että olen halunnut pitää miehen tyytyväisenä. Imetin itse kumpaakin lasta noin puolisen vuotta. En tiedä, johtuiko sitten omien halujeni herääminen imetyksen loppumisesta vai siitä, että vauvat alkoivat niihin aikoihin kiinteän ruoan myötä nukkumaan pidempiä yöunia, joten univelka väheni.

Olen jostakin syystä jäänyt koukkuun tähän keskusteluun. Ajattelin aluksi että ap: aloitus oli aika tylsä, mutta jotenkin ajatus jäi mieleeni pyörimään ja olen mietiskellyt asiaa pitkään. Aluksi mietin että ei jatkuvasta imettämisestä ole haittaa jos se ei äitiä haittaa, mutta nyt olen vähän eri mieltä. Kyllä se nimittäin rassaa lapsen ja isän suhdetta, jos aina ollaan menossa tissille. Meillä ainakin mies haluaa hoitaa lapsia pienestä pitäen ja kyllä imetys pistää miehen kakkoseksi. Mun mielestä pieni voi olla vielä aika kiinni tississä, mutta 9kk jälkeen aion rajata imetyksen muutaman ruokailun yhteyteen. Näin miehelläkin on mahdollisuus hoitaa lasta itsenäisemmin. Jos mies työnnetään sivuun jatkuvalla tissittelyllä niin ei siitä voi lapsi hyötyä.

Tuli mieleen vielä että joissakin tilanteissa olen tarvittaessa oikea ketjuimettäjä, kuten junassa tai vieraassa paikassa, jossa tavoite on hillitä lasta hinnalla millä hyvänsä, ettei koko vaunu häiriinny kitinästä. Moni varmaan ihmettelee että mikä ihmeen tissiaktiiviketjuimettäjä tuokin on, mutta leimaannun mielummin tissiaktiiviksi kuin meluterroristiksi. Kotona meillä on kuitenkin ihan erilaista.

Kyllä mä luulen, että sivusta seuraajan ystävällä on alunperin ollut joku aivan muu ongelma/ongelmia, joka on sitten kulminoitunut imetykseen tai näkyy siinä selvimmin. Miehethän ovat sikäli yksisilmäisiä, että eivät näe asioiden kokonaissuhteita, vaan tuijottavat yhteen pieneen asiaan. Se on helpompi ymmärtää. Jos nainen ei halua seksiä eikä keskustele asioista, niin imetystä tuskin voi syyttää, vaan aivan jotain muuta.

Äitini kertoi kuinka yksi lapsistaan vielä kolme vuotiaanakin käväisi tisulla ja äitiä se hävetti paremminkin. Elettiin jotain 50 lukua eli meikäläistä ei vielä silloin ees ollut ja tää velikin kuoli ennenkuin minä synnyin.

Itselläni esikoista imetin vuoden ikäiseksi, eikä tarvittu kun vesipullo. Maitoa tuli runsaasti ja imetyksen lopettaminen olikin ihan helppo juttu. Siitä sitten nää imetyksen vähenivät pikkuhiljaa ja kun neljäs syntyi riitti maitoa vain kolmeksi kuukaudeksi.
Imetin kuitenkin ihan mielellään, se ei ollut minulle vastenmielistä.

Lapsentahtinen imetys on hieno asia, kun vauva on pieni. Minulle ei ainakaan kerrottu, miten siitä sitten pääsisi eroon ja ruokailurytmiin. Lapsi oli tottunut saamaan rintaa, milloin haluaa. Vaikuttaa siltä, että sivusta seuraajan ystävällä ovat voimavarat vähissä ja siinä tilanteessa ei huvita seksi, keskustelu eikä ainakaan rinnasta vieroittaminen. Haluaa vain päästä hetkestä toiseen. Tosin toisten motiiveja ja halujahan on vaikea netissä arvioida sivusta seuraajien päätelmien tai miehen näkökulman perusteella.

Minusta tuo, että imetyksestä käytetään nimitystä tissittely kertoo jo hyvin paljon siitä mikä näille tissittelijöille oikeasti koko hommassa on tärkeintä. Ei maito vaan se tissi, se että tehdään itsestä ylitärkeä. Hellyyttä voi lapselle antaa muutenkin kuin lykkäämällä rinta suuhun. Hyväksyn imetyksen pienen vauvan ravinnonlähteenä, mutta ymmärrys ei riitä imetystä lohdutuskeinona.

Pistänpä itsekin kommettia asiasta ja asian sivusta. Eli tuo seksijuttu ja imetys. Minä olen imettänyt kaikki kolme lastani noin vuosikkaaksi. KOlmannen kohdalla imetys jatkuu vielä. Tämä ei ole vaikuttanut seksielämään kyllä alentavasti. Ainut tietty, että alkuaikoina rinnat valuivat ja joutui käyttämään liivejä seksinki aikana. Isomman lapsen aikana ei tätäkään ongelmaa ole ollut (maitomäärä pienenee). Haluihin ei ole vaikuttanut mitenkään ja seksielämä on hienoa. Meinaan, ettei se pitkä imetys nyt välttämättä ole synonyymi selibaatille ; ) Selibaatti oli meillä lähinnä viimeisillä raskauskuukausina, kun mies koki tilanteen epäsopivaksi. Meillä isommat lapset oli helppo lohduttaa tutilla, mutta viimeisimmälle ei tutti kelpaa, joten rinta käy pahimpaan hätään oikein hyvin. Minä en itse oikein perusta imetyksestä ja pyrin minimoimaan imetyskerrat, kun lapsi jo kohta 1-vuotias. Mutta hyvin se lohduttaa ja rinnalta nousee naurava ja tyytyväinen lapsi. Kommenttina vain edelliselle. Ja mielestäni kukin imettäkööt miten lystää. Olen kyllä huomannut itsekin hämmentyväni isompien lasten imetyksestä, mutta uskon, että ongelma on minun päässä eikä siinä toisessa...

Kääkpoks tosiaan taitaa kuvitella että hänen hyväksyntänsä on äideille kovinkin tähdellistä. Ja hyväksynnän puute siis tekee tyhjäksi useiden lääke- ja hoitotieteellisten tutkimusten tulokset. Toden totta, imetys on muutakin kuin ruokintaa!

Ai, minusta imetys on nimen omaan ruokkimista varten. Näin ainakin opetettiin biologian tunnilla. Minusta syöminen ja tunnepuolen asiat on syytä erottaa toisistaan, oli se imettäminen kuinka ihanaa tahansa. Kyllä hukassa ollaan, jos pari vuotiasta ei osata lohduttaa muulla tavalla kuin rintaa antamalla. Samalla lailla ajattelen myös tutista ja tuttipullosta. Tutti on vuoden ikäiselle kertakaikkiaan turha kapistus, imemisen tarvetta siinä iässä ei enää ole ja tuttipullokin on täysin vauvan ruokkimista varten yli vuoden ikäisen suuhun ei kuulu mielestäni enää tuttipullokaan. Lohduttaminen on oma luku sinänsä, eikä minusta siihen tule sotkea mitään, mikä edes viittaa ruokailemiseen. En ymmärrä miten ihmeessä imetys on jotenkin parempi juttu, kuin lapsen sylissä pitäminen, paijaaminen ja suukottelu? Luulen että syy on siinä, että tissiä ei voi tarjota kuin äiti. Paras, ainut ja kaikkivoipa äiti. Toiset saavat tästä korvaamattomuuden ja kaikkivoipaisuuden tunteesta ilmeisesti aikamoiset vibat..

Alkuperäinen kirjoittaja harrastakaa seksiä:
Eli välillä himoiten ja koko ajan, mutta ainakin kerran viikossa muutenkin!

Vai että ainakin kerran viikossa, halutti tai ei. No onpa hiukan ahdistavaa kalenteri kädessä paneskella.. Seksuaalisuus on yksilöllistä. Kirjoituksesi oli periaatteessa positiivinen mutta mutta.... Kaikki tällaiset tiheyssuositukset ei tee muuta kuin lisää ahdistusta niille, joilla ei "suosituskerrat" syystä tai toisesta tule täyteen. Ja siitäkin voi olla montaa mieltä, onko pelkkä "iloton antaminen" hyvä asia parisuhteelle. Siis joskus joo toki niinkin jos ei muuten ikinä huvita, mutta ei kenenkään pidä jatkuvasti tehdä "itseään vastaan". Mielummin voisi yhdessä miettiä, miksi toista ei huvita ja miten siitä päästäisiin eteenpäin. Ei nainenkaan ole mikään automaatti,

Yhteistyössä