Mikä idea siinä on, että toisten tulot voi käydä kurkkaamassa kuka tahansa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysynpä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysynpä vaan

Vieras
Verotiedot on kaikille esillä. Olenko ainoa jonka mielestä noiden asioiden pitäisi olla henkilökohtaisia ihmisen niin halutessaan. Jotenin ällöttävää, ketä tuollainen palvelee?

Ensi vuonna meidänkin tulot näkyvät ihan netissä sitten niin voi ihmiset revitellä. (ylittyy se 150 000e/v)

Onko siihen joku hyvä syykin olemassa että kenelläkään ei ole täyttä oikeutta pitää raha-asioitaan omana tietona?

Niitä kirjoja tiedän, että muutama perhe ihan ostaakin ja lapsetikin sitten vertailevat "isien tuloja" keskenään. Yök.

• Tykkää
Reactions: VesperV
Tätä samaa asiaa olen minäkin ajatellut, jotenkin todella inhottavaa että tässä asiassa ei ole yksityisyyttä. Ainakin itse olen saanut sellaisen kotikasvatuksen, että toisten raha-asioista ei kysellä eikä omista huudella ja tämä on aina ollut itsestään selvää, niin tuntuu pahalta ihan toisten vuoksi jo että halutessaan tiedot on klikkauksen päässä. (Meidän omista tuloista en usko kenenkään olevan niin kiinnostunut että verotoimistoon asti lähtisi kyselemään)

Mulle noi raha-asiat ei oo koskaan ollu mitenkään erityisen yksityisyyttä vaativia. Ihan sama vaikka kaikki kattos miten paskaa palkkaa saan. En tosin tiedä ketä se kiinnostas, mutta kuitenkin. En vain osaa ajatella tuota vuosipalkkaa sellaisena yksityisasiana. Lainojen määrät yms. ovat jo sellaisia kuitenkin mielestäni.

[QUOTE="vieras";27855214]Tämänkaltainen avoimuus osaltaan auttaa hillitsemään korruptiota ja harmaata taloutta.[/QUOTE]

Juuri näin. Etenkin suurten tulojen kohdalla minun on vaikea keksiä ainuttakaan perustetta niiden salaamiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27855441:
Juuri näin. Etenkin suurten tulojen kohdalla minun on vaikea keksiä ainuttakaan perustetta niiden salaamiselle.

No jos esimerkiksi haluaa pitää raha-asiansa omanaan, minusta siinä ei kyllä ole mitään ihmeellistä. Uskomatonta että niitä voi kuka tahansa urkkia. Hyi että.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27855441:

Sellainen perustelu tulee minulla mieleen että toisen rikkaus aiheuttaa kateutta.

Olen töissä julkisella sektorilla joten kyllä kaikki tietää just kuinka paljon saan palkkaa ilman noita verotietojakin eli ei hetkauta mua minnekkään. Muut raha-asiani, omaisuus+ lainat jne. pidän visusti yksitysasioina .
Jos joku saa siitä jotain tyydytystä että käy urkkimassa miehen palkan niin ihan vapaasti. Eihän se kivaa ole mutta näillä mennään.

[QUOTE="vieras";27855214]Tämänkaltainen avoimuus osaltaan auttaa hillitsemään korruptiota ja harmaata taloutta.[/QUOTE]

PEESI. Useimmiten tämä ei haittaa niitä paljon ansaitsevia, joiden tiedot levitellään jo lehdissäkin. Niitä raksamiehiä, jotka ajavat mersulla ja ansaitsevat verotietojen mukaan 15.000,- vuodessa se voi hiukan haitata.

No jos esimerkiksi haluaa pitää raha-asiansa omanaan, minusta siinä ei kyllä ole mitään ihmeellistä. Uskomatonta että niitä voi kuka tahansa urkkia. Hyi että.

Kukin saa tietysti pitää raha-asiansa ominaan, eihän tässä korkeimpien palkkojen julkisuudessa nyt mistään tulo- ja menoselvityksestä sentään ole kyse.

Voit miettiä tätä asiaa esim. negaationsa kautta. Mitäpä arvelet sekä julkisen että yksityisen sektorin korkeimpien toimenhaltijoiden palkoille tapahtuvan, mikäli ne olisi mahdollista salata?

Meillä on pienehköt tulot ja kyllähän sen kaikki arvaa, kun kaksi hoito-alalla töissä olevaa on samassa taloudessa :D Eikä se toisaan haittaa, en tiedä haittaisiko sittenkään jos olisi isot tulot. Mutta siis en tiennyt edes, että toisten tulot näkee jostain. Ei ole juuri kiinnostusta niin enpä ole edes ajatellut moisen olevan yleistä tietoa :D

Yhteistyössä