Mikä hyvä ikäero esikoiselle ja pikkukakkoselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Iitanen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Iitanen

Vieras
..eli omakohtaisia kokemuksia kaipaillaan, ei mutu-tuntumia :D Niitä on mullakin.

Haaveilisin siis noin 1 1/2-vuoden ikäerosta, max 2 vuoden, miten ootte pärjäilleet? :)

Jos niin haluat, niin ei muiden sanomiset päätökseeni vaikuta.
Rankkaahan se on, m ut niinhän se taitaa olla aina.

Mulle vaikeinta on edelleen yhdenaikaiset, erilaiset tarpeet. Ikäeroa lapsilla joitakin kuukaisia vajaa kaksi vuotta. Nuorempi nyt puolitoistavuotias.

Meillä lasten ikäero on 2v3kk.
Melestäni 1,5 vuotta on liian vähän. Esikoinen on liian pieni ison sisaruksen rooliin. 2v3kk oli myös mielestäni liian vähän. Lähempänä kolmea vuotta olisi ollut minun mielestäni täydellinen ikäero.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Meillä 2,5 vuotta, ja on just hyvä. Esikoinen nyt 3 ja vauva 6kk, ja niillä on jo nyt yhteiset leikit :)

Odota pari vuotta, niin enää ei ole yhteiset leikit. Ovat ihan eri kehitystasolla, ja pienempi ärsyttää isompaa roikkumalla kiinni ja hajottamalla leikit. Isompi vastaa samalla mitalla, joten huuto ja tappelu on valmis. Ja tämä vähintään parikymmentä kertaa päivässä.

Alkuperäinen kirjoittaja odotas:
Meillä 2,5 vuotta, ja on just hyvä. Esikoinen nyt 3 ja vauva 6kk, ja niillä on jo nyt yhteiset leikit :)

Odota pari vuotta, niin enää ei ole yhteiset leikit. Ovat ihan eri kehitystasolla, ja pienempi ärsyttää isompaa roikkumalla kiinni ja hajottamalla leikit. Isompi vastaa samalla mitalla, joten huuto ja tappelu on valmis. Ja tämä vähintään parikymmentä kertaa päivässä.

Jos sun perheessä on näin, ei kaikilla muilla silti välttämättä ole ;) Mulla ja siskolla on 3v ikäeroa, eikä me olla tapeltu pariakymmentä kertaa päivässä...

Alkuperäinen kirjoittaja odotas:

Jos sun perheessä on näin, ei kaikilla muilla silti välttämättä ole ;) Mulla ja siskolla on 3v ikäeroa, eikä me olla tapeltu pariakymmentä kertaa päivässä...

Eihän se toki ihan kaikilla tuollaista ole, mutta aika harvassa perheessä sisarukset eivät ota matsia keskenään. Hyvää ikäeroa ei ole olemassakaan, paitsi kaksosilla. Helpoimmalla ovat tuttavapiirissä päässeet ne joilla eka lapsi on tyttö. Tytöillä on jotenkin se hoivavietti niin vahva jo pienestä pitäen, että tykkäävät lähes automaattisesti hoitaa ja hoivailla pikkusisarusta eikä mene niin herkästi tappeluksi.

Musta tää meijän tasan vuoden ikäero on ollu aikas hyvä, uskokaa tai älkää =) Ihanaa kun toinenki on jo vähän isompi ku ekalla on uhmaikä :D Ja tosi kivasti niillä on toisistaan seuraa.

10kk oli loistava mutta toisaalta nämä muksut olisivat aina helppoja vaikka ikäero olisi mikä tahansa.
Useimmat perheet ovat varmaan tyytyväisiä juuri siihen ikäeroon mikä sattuu tulemaan.

Meillä on 1v5kk (lasketun ajan mukaan ois tullut 1v6kk) ja meillä on ollut TOSI rankkaa...
Jos saisin kääntää kelloa eteenpäin niin lykkäisin kuopuksen odotusta vuodella eteenpäin!

Mutta onhan tässä omat hyvätkin puolensa kun ovat kuin kaksi marjaa :heart:

Tyhjää kyselet tätä iänikusita aihetta. ikäero on jokaiselle lopun päin juuri sopiva oli se sitten suuri tai pieni. Se on useinmiten se ikäero, mikä parhaiten perheelle sopii. Meille sopi 1,5v ja jolloin sopiva voi olla 5v. Luulen, että lopun päin kaikki ikäerot tuntuu sopivalta. Kaikissa niissä on omat hyvät puolensa.

Kysymys ei ole tyhjä jos se jotakuta mietityttää. Että mä vihaan tällä palstalla näitä jotka yrittää päteä vastauksillaan ja ovat tylyjä.. Osaisivat edes kirjoittaa oikein suomen kielen eivätkä ois jotain kouluttamattomia viisastelijoita, niinkuin useiMmiten ovat. Hyvää päivää vaan sullekin xx.

Yhteistyössä