Mikä Helsingissä on hyvää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heinähattu, turvenuija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

heinähattu, turvenuija

Vieras
Mulla on liuta sukulaisia, joilla asuminen Helsingissä tuntuu olevan henki ja elämä. Kaikki lomat täällä kehäkolmosen ulkopuolella kuitenkin ruikutetaan sukulaisille, mites kämppä on pieni ja kallis, joka paikkaan pitää kulkea julkisilla, kun ei ole järjettömän vuokran/lainan lisäksi varaa autoon tai ainakaan autopaikkaan, joka olisi Hämeenlinnaa etelämpänä. Lasten päiväkoteihin on niin-ja-niin vaikea matka, nurkissa pyörii huumeneuloja (kun ei ole varaa asua kuin jossain painajaismaisilla ghettoalueilla) eikä tienoolla kuulemma ole edes puita, joita vasten koira voisi kusta.

Kertokaas joku mulle, miksi siinä 1455 euron/kk 16 neliön kopissa sitten pitää väkisin asua, jos ei ole opiskelija ja työpaikkoja on muuallakin? Mikä siellä oikein vetää puoleensa, kun kuitenkaan muille ei ole kerrottavaksi kuin niitä haittapuolia?

Alkuperäinen kirjoittaja heinähattu:
Mulla on liuta sukulaisia, joilla asuminen Helsingissä tuntuu olevan henki ja elämä. Kaikki lomat täällä kehäkolmosen ulkopuolella kuitenkin ruikutetaan sukulaisille, mites kämppä on pieni ja kallis, joka paikkaan pitää kulkea julkisilla, kun ei ole järjettömän vuokran/lainan lisäksi varaa autoon tai ainakaan autopaikkaan, joka olisi Hämeenlinnaa etelämpänä. Lasten päiväkoteihin on niin-ja-niin vaikea matka, nurkissa pyörii huumeneuloja (kun ei ole varaa asua kuin jossain painajaismaisilla ghettoalueilla) eikä tienoolla kuulemma ole edes puita, joita vasten koira voisi kusta.

Kertokaas joku mulle, miksi siinä 1455 euron/kk 16 neliön kopissa sitten pitää väkisin asua, jos ei ole opiskelija ja työpaikkoja on muuallakin? Mikä siellä oikein vetää puoleensa, kun kuitenkaan muille ei ole kerrottavaksi kuin niitä haittapuolia?

Helsingissä ei ole lähellekään noin kallista

Mikäpä ei olisi? Paljon toimintaa lapsille loma- ja kouluaikoina. Koulupaikkoja eri ikäisille. Kulttuuria ja parhaimmat mahdollisuudet poiketa ulkomaille. En maksa noin suurta vuokraa ja kämppä on isompi. Huumeneuloja en ole täällä nähnyt seitsemään vuoteen.

No ehkäpä tollaset ihmiset valittaa vaikka asuis missä ;) Sinä olet tyypillinen lokeroita rakastava ihminen.

Joo, lokerot ovat kivoja :D

Mutta täytyyhän jonkun paikallisen osata kertoa sieltä hyviäkin puolia! Jos noille sukulaisille ehdottaa, että muuttaisivat muualle niinkin "ankeista oloista", heti lauletaan kuorossa, miten he eivät voisi kuvitellakaan asuvansa muualla, kun ovat sinne vaivalla päässeet.

Joo, lokerot ovat kivoja :D

Mutta täytyyhän jonkun paikallisen osata kertoa sieltä hyviäkin puolia! Jos noille sukulaisille ehdottaa, että muuttaisivat muualle niinkin "ankeista oloista", heti lauletaan kuorossa, miten he eivät voisi kuvitellakaan asuvansa muualla, kun ovat sinne vaivalla päässeet.

No jos ajattelen ihan meidän perhettä, niin mulle tuskin löytyisi työpaikkaa kovin helpolla muualta. Täällä voin suorittaa etäopinnot ottaen brittiyliopiston kokeet Helsingissä, olisi kova vaiva tulla vaikka 5 tuntia tänne vain tentin takia. Lapseni ovat erityispainotteisessa opetuksessa ja molemmilla on harrastuksia, joita ei ihan joka paikkakunnalla tarjota. Suku on valunut tänne ja ystävät ovat täällä.

+julkisilla pääsee kaikkialle, voi vaan istua ja nauttia kyydistä
+kaupungilla ollessa voi poiketa lasilliselle ilman, että tarvitsee miettiä promillerajoja
+kivoja puistoja

Odotetaan silti sitä päivää, kun voidaan muuttaa pois täältä omaan rauhaan.

[QUOTE="Omppu";24510904]+julkisilla pääsee kaikkialle, voi vaan istua ja nauttia kyydistä
+kaupungilla ollessa voi poiketa lasilliselle ilman, että tarvitsee miettiä promillerajoja
+kivoja puistoja

Odotetaan silti sitä päivää, kun voidaan muuttaa pois täältä omaan rauhaan.[/QUOTE]

Eilen iltalenkillä lapset muistelivat yhtä puistokonserttia jossa olivat kanssani tosi pieninä. Silti jotain jäänyt mieleen. Aika mahtavaa.

- kaikki unelmatyöpaikkani ovat täällä
- opiskelupaikkani on täällä
- julkinen liikenne toimii
- meri :heart: ja kauniit merenrannat, veneily
- kulttuuritarjonta
- palvelut
- ystävät

Taas näitä. No kuule eiköhän hyvää löydy kun niin paljon ihmisiä siellä asuu. Miten se sun ongelmas on? Asu missä haluat ja niin muutkin tekevät. Jos sun kuva on tuo Helsingistä, niin toisaalta ihan hyvä. Ei voi meinaan kaikki mahtua samaan paikkaan.

Sanotaanko nyt niin, että hyvää on niin paljon, ettei meille olisi vaihtoehtona asua missään muualla ainakaan nyt MUTTA jos on onnellinen perhe niin viihtyisi varmaankin ihan missä tahansa kunhan saa yhdessä olla. Mä tykkään ainakin siitä, että meillä on kivoja avuliaita naapureta, mutta kukaan ei puutu ja kyylää toisten asioita. Pääsen heti sairaalaan ja muualle jos hätä tulee. Kaupat, koirapuistot, uimahallit, lenkkeilymaastot ja kaikki lähellä. Paljon harrastuspaikkoja, tenniskentät, jääkentät, kirjastot, ratsastustallit, luonnonsuojelualueet ja ikimetsät (Viikki, Paloheinä, kasvitieteelliset.. kannattaa ottaa selville)

Meille luonnosta tykkääville mutta myös kaupunkielämästä nauttiville täällä on kaikki. Puhumattakaan konserteista ja urheilutpahtumista.

Muualla sitten taas on hienoja asioita muille. Pääasia että kaikki viihtyy. Ainut mistä en pidä on sellaiset muualta muuttaneet urpot, jotka luulee, että täällä asuminen tarkoittaa huonoja käytöstapoja ja ettei lähimmäisestä tartte välittää/huomioida. Myös ihan perusasiat, kuten että ratikoissa, junissa yms odotetaan, että matkustajat pääsee ensin ulos ja sitten vasta ängetään itse sisään yms.

Eli, olkaamme kaikki tyytyväisiä siihen mitä on ja kannattaa se muiden asioiden ja asumisien kyräily lopettaa ettei ihan onnettomaksi itse tulisi. Olisi se nyt vähän hassua ja paljon puhuvaa jos Helsinkiläiset jaksaisivat aina ihmetellä muualla asuvien viihtymistä. Kertoisi musta tyytymättömyydestä omiin asumisoloihin ;)

Ps. Aito stadilainen tuntee ja ennen kaikkea kunnioittaa luontoa ja myös viettää siellä aikaa. Samaa ei voi sanoa monista jyväjemmareista jotka saastuttaa vesistöt yms.

Riittikö tyydyttämään uteliaisuutta?

Alkuperäinen kirjoittaja Hgissä on hyvää...;24510928:
Helsingissä on hyvää mamut, nistit, nilkit ja tietty ne maailman kalleimmat asunnot.:xmas:

Tyypillisen katkeran juntin kommentti joka ei asioiden oikeasta laidasta (onneksi) tiedä mitään ;)

Alkuperäinen kirjoittaja taas näitä;24510951:
Taas näitä. No kuule eiköhän hyvää löydy kun niin paljon ihmisiä siellä asuu. Miten se sun ongelmas on? Asu missä haluat ja niin muutkin tekevät. Jos sun kuva on tuo Helsingistä, niin toisaalta ihan hyvä. Ei voi meinaan kaikki mahtua samaan paikkaan.

Kyllä mä olen omiin oloihini tyytyväinen, ja mukavaa, että tekin olette siellä etelässä, sinä, ja muut vastanneet :)

Mua vaan huvittaa, kun meille vanhoille sijoille asumaan jääneille ensin mollataan koko tienoo ja sitten hilpaistaan sinne kumminkin mahdollisimman pian takaisin. Muttan onhan siellä muutakin, kuten oletin. Jos se olisi niin kamala paikka, kuin meidän on annettu ymmärtää, ei kai siellä asuisi Erkkikään. :)

[QUOTE="vieras";24510872]Meri, torit, kauppahallit, metro, raitiovaunut, ihmiset, satama, ooppera, kulttuuritarjonta, ravintolat, terassit....[/QUOTE]Samaa mieltä, paitsi että mitä hittoa metro ja ihmiset tekevät tuolla listalla. :O

[QUOTE="hehe";24510968]Tyypillisen katkeran juntin kommentti joka ei asioiden oikeasta laidasta (onneksi) tiedä mitään ;)[/QUOTE]

Terveisin toisen polven stadilainen. ;)

Kyllä mä olen omiin oloihini tyytyväinen, ja mukavaa, että tekin olette siellä etelässä, sinä, ja muut vastanneet :)

Mua vaan huvittaa, kun meille vanhoille sijoille asumaan jääneille ensin mollataan koko tienoo ja sitten hilpaistaan sinne kumminkin mahdollisimman pian takaisin. Muttan onhan siellä muutakin, kuten oletin. Jos se olisi niin kamala paikka, kuin meidän on annettu ymmärtää, ei kai siellä asuisi Erkkikään. :)

No kuule, enemmänkin vaikuttaa, että nuo sinun sukulaiset nyt luulee ittestään vähän liikoja. Luulevat, että se on joku meriitti kun muuttaa kaupunkiin ja alkaa sillä sitten teille isotella. Ymmärrän ärtymyksen tosi hyvin. Muakin ketuttais ankarasti. Mutta ihan tosi, ei kannata ajatella että olisi tuollainen ajatusmaailma meille jotka tänne on nyt vaan sattunut syntymään. Mä tykkään tosi paljon maaseuduta ja pienistä paikkakunnista mutta kun koti on koti.. :)

Älä anna niiden päästä sun ihon alle. Pääasia, että itse tietää miten asian laita on. Mun mielestä kaupunkilaisuudessa on just se, että EI sais toisten asioita alkaa arvostelemaan tai kukkoilemaan jotenkin vaan kaikki sais olla mitä on ja otetaan avosylin vastaan ihminen sellaisena kuin on. Tuommonen isottelu on just sitä tyypillistä muualta muuttaneen harhakuvitelmaa joka sitten antaa huonon kuvan kaikista kaupunkilaisista.

Muakin välillä ärsyttää kun joillakin on hirveä tarve aina aukoa päätä Helsinkiläisitä, mutta sitten mietiskelen ne syyt miksi joku niin tekee ja totean, että ei ole edes miettimisen arvoista. Ei se ole meiltä pois jos joku jostain hieman epäilyttävästä syystään haluaa mollata. On niin helppo jäljittää että miksi ne niin tekee jos vähän miettii.

Sano niille sukulaisillesi, että kiva kun viihdytte ja puhutaanko muusta jo hiljalleen?? :)

Samaa mieltä, paitsi että mitä hittoa metro ja ihmiset tekevät tuolla listalla. :O

Ehkäpä metro on liikenneyhteyksien takia siellä. Ja mikään kaupunki ei ole kaupunki ilman ihmisiä, vilinästä ainakin nautin minä. On ihana istua kahvilassa tai terassilla ja katsella ihmisvilinää. Stadissa en asu, mutta olen syntyisin pääkaupunkiseudulta ja täältä en muuttaisi yhtään mihinkään.

Mulle tärkeää on, että kaikki palvelut ovat lähellä, niin kaupat, kuin kulttuuripalvelut samoin kuin lääkärit, sairaalat, erilaiset harrastuspaikat jne. Löytyy lapsille hyvät koulut ja meille aikuisille työpaikat. Mun koti on täällä, enkä täältä mihinkään lähtisi vaikka asuminen onkin suhteellisen kallista, en lähde isompien neliöiden perään muualle.

Alkuperäinen kirjoittaja Hgissä on hyvää...;24511019:
Terveisin toisen polven stadilainen. ;)

No nousehan sieltä pahvilaatikosta ja katsele elämää vähän toisin silmin. Surullista jos elämässäs ei kivempia asioita ole. Tai sitten muuta pois Kalliosta. ;) Tosin meneehän kaupunki hiljalleen pilalle kun tänne kaikki tunkee ja 70- luvulta lähtien mennyt pahemmaksi.

T. kahdeksannen polven stadilainen (jos sillä nyt merkitystä on)

*kämppä on pieni ja kallis*
No, me hankimme meille sopivan kokoisen ja juu onhan tämä varmasti kalliimpi kuin turvenuija-alueelle.

*joka paikkaan pitää kulkea julkisilla, kun ei ole järjettömän vuokran/lainan lisäksi varaa autoon tai ainakaan autopaikkaan, joka olisi Hämeenlinnaa etelämpänä.*
Joka paikkaan pääsee julkisilla, ja siksi ei tarvita autoa. (vertailuna mietipä vuosikuluja halpa kämppä + 2 autoa, tai kaupunki kämppä + 2 kuukausilippua julkisiin) Ratikat ja bussit menee korttelin päästä, töihin pääsen fillarilla 20 minuutissa. Välillä jos jokin matka menee hankalaksi tai on kiire, käytän taksia. (kyllä, kun ei ole omaa autoa, niin on tarvittaessa varaa taksiin)

*Lasten päiväkoteihin on niin-ja-niin vaikea matka*
Varmasti turvealueellakin on vaikea matka joihinkin paikkoihin, riippuu mitä asioita preferoi. Meiltä lähimpään päiväkotiin matkaa noin neljä korttelia, eikä tarvitse ylittää yhtää autotietä.

*nurkissa pyörii huumeneuloja (kun ei ole varaa asua kuin jossain painajaismaisilla ghettoalueilla) eikä tienoolla kuulemma ole edes puita, joita vasten koira voisi kusta.*
Tää menee jo mielenkiintoseksi, mistä Helsingissä löytyy tuollaisia puuttomia huumeghettoja? :D

*Mikä siellä oikein vetää puoleensa, kun kuitenkaan muille ei ole kerrottavaksi kuin niitä haittapuolia?*
Mä en ainakaan keksi yhtään syytä, miks haluaisin muuttaa johonkin pienempään kaupunkiin tai eristyksiin metsän keskelle. Taitaa sun sukulaiset/ystävät vaan olla elämäntapavalittajia? :)

Minä olen asunut suurimman osan elämääni Helsingissä. Muutin sieltä pois reilu vuosi sitten ja olen jäänyt kaipaamaan...
- ihmisiä ympärille. Olen asunut myös ulkomailla miljoonakaupungissa, ja koen pikkukaupunkielämän oudoksi.
- erikoiskauppoja.
- leikkipuistoja. Mm. Helsingin puistoruokailukäytäntö on ihana.
- julkista liikennettä. Joka toimii oikeasti myös iltaisin ja viikonloppuisinkin.
- merta.

Nuo nyt tulivat ensimmäisenä mieleen.

Yhteistyössä