mikä ensipuuroksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maria

Vieras
Mitä olette antaneet vauvalle ensipuuroksi? Oletteko keittäneet ensin normaalisti ja sitten sauvasekoittimella vielä hienommaksi vai oletteko ostaneet vauvan lempeää ensipuuroa?Vai tuleeko mikrossa hyvää? Kertokaa millä olisi hyvä aloittaa ja miten??Vauva nyt 5kk ja olen antanut iltavelliä ja kiinteitä päivällä eli porkkanaa ja perunasosetta..Kohta voisin kokeilla puuroa..

Meillä aloitettiin ihan tavallisella pikakaurapuutolla. Hienonsin sauvasekoittimella hiutaleita aina ison purkillisen kerrallaan valmiiksi. Niistä sitten keittelin ja ei tarttenut enää siinä vaiheessa "sauvailla". Pehmeää tuli ja lapsi tykkäsi. Piltin ym. puurohiutaleista keitettyä ei syö, koska haisevat (ainakin äidin mielestä) kamalille.

Täältä palstalta sain vinkin riisihiutalepuurosta. Soseutettuna ja rintamaidolla terästettynä maistuu meidän pienelle sapuskoijalle. Seuraavaksi kokeillaan kauraa.

Jeps, kauran sanotaan olevan miedoin kotimaisista viljoista, ja sillä muut vastaajat ovatkin aloittaneet. Meillä keitettiin paksuhko puuro veteen ja laimennettiin korvikkeella. Korvike kestää myös keittämistä, mutta siitä häviää tietysti suuri osa tärkeistä ravintoaineista.

Kannattaa hienontaa kuivat hiutaleet, valmis puuro menee liisteriksi jos sitä yrittää survoa hienommaksi.

Suosittelen aloittamaan tavallisella kaurapuurolla, kuten moni jo neuvoikin. Meidän esikoinen ei suostunut millään syömään kaurapuuroa ja kokeilimme Bona-puurohiutaleita. Siitä vauva tykkäsi kovasti. Bona-puuro oli tosi pehmeää kaurapuuroon verrattuna. Ongelmaksi tilanne muodostui ajan myötä kun yli yksivuotiaanakaan ei kelvannut muu kuin Bona-jauheesta tehty puuro. Ja annoskokojen kasvettua lapsen myötä, alkoi touhu käymään kukkaron päälle! Nyt, pikkusisarusta odottaessamme, olen päättänyt totuttaa vauvan vaikka puoliväkisin kaurapuuroon.... ; )

Kaurapuurolla suosittelen minäkin aloittamaan. Mikrossa olen tehnyt, hienonnetuista hiutaleista aluksi. Kannattaa tehdä veteen ja sitten lisätä valmiiseen puuroon korvikejauhetta, jos haluaa, niin tulee makuakin enemmän kuin pelkkään veteen tehtyyn puuroon.

Bona-kaurapuurolla alotettiin ja pikkuhiljaa rinnalla opetettiin pikaryynipuuroon. Jossain 8-9kk iässä Bona-puuro ei enää kelvannut :) Harva on niin kranttu ettei suostu syömään enää muuta kuin Bonaa, täytyy vain tarjota muutakin. Alussa Bona on hyvä vatsalle, eihän hiutalepuuroja varsinaisesti suositella ennen 8kk, katsokaapa Muksu-tetrojen ikäsuosituksia :)

Aloitimme tavallisella kaurapuurolla. Aamuisin keitämme puuron kattilassa koko perheelle samalla. Valmiiseen puuroon lisäänne pojalle hieman korviketta, jotta puuro jäähtyy nopeammin ja usein myös pari-kolme teelusikallista hedelmäsosetta. Iltaisin teemme puuron mikrossa, koska minä ja mieheni emme syö iltapuuroa. Emme koskaan ole hienontaneet hiutaleita.

Mökillä, jossa ei ole sähköä eikä siis mikroakaan, teimme iltaisin puuron Piltti-jauheesta. Muuten en näe tuollaisen kalliin jauheen käyttämistä tarpeellisena.

Yhteistyössä