5kk ja lihan aloitus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HotMaMa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HotMaMa

Vieras
Miten olette aloittaneet lihan antamisen? Neuvolan ohjeiden mukaan 5kk iäiselle vauvalle voisi aloittaa lihan, kalan tai kananmunan antamisen. Oletteko ostaneet valmiita ruokia vai miten liha kannataa valmistaa? Ajattelin ostaa broilerin rintafileen, kypsentää sen uunissa, jauhaa bamixilla ja sekoittaa kasvissoseeseen. Miltä kuulostaa? Miten lihan aloitus vaikuttanut vatsan toimintaan.

Meillä ei ollu mitään ongelmia lihan kanssa, hyvin kesti vatsa. Liha kannattaa keittää. Laita keitinveteen jotain mausteita (sipulia, yrttejä, kokonaisia pippureita..), ainakaan meillä ei alussakaan suostuttu syömään ihan mautonta lihaa. Iän mukaan sopivia mausteita siis, ei ehkä pippuria ihan ensimmäiseen lihaan? :) Kokonaiset pippurit on siitä hyviä, että ne saa sieltä vedestä pois. Yrtit ja sipulin oon soseuttanu sekaan, jos oon sosetta tehnyt. Ihan pikkasella lihamäärällä alotat, ja lisäät pikkuhiljaa - eli samoin kuin kaikkien muidenkin uusien ruoka-aineiden kanssa.

Meillä kesti myös maha hyvin lihaa. Aloiteltiin miedoilla ja kevyillä lihoilla kuten kana, hiukan myöhemmin lisättiin jauhelihaa ja possua, sitten kalaa. Mä en koskaan jaksanut keitellä lapsen lihoja erikseen, vaan laitoin aina samalla kun muidenkin ruoat. Eli vaikka ensin paistelin pannulla jauhelihaa, ennen maustamista lapselle pieni määrä erikseen ja sitten loput maustetaan aikuisten ruoaksi. Vastaavasti uunissa olen laitellut lapselle pienessä kipossa esim kanaa ja naudanpaistia, kun aikuisille tulee joku maustettu sörsseli isommassa vuoassa. Olen välillä maustanut lapsen lihoja pikkaisen valkopippurilla, curryllä tai yrteillä, tosin meillä on kelvannut hyvin kasvissoseen seassa maustamattakin. Lihat olen pieninyt joko haarukalla sörssäämällä tai leikannut pieniksi paloiksi terävällä veitsellä. On aika kätevää laittaa lihoja pieniä määriä annospusseissa tai jääpalamuoteissa pakastimeen, niin sieltä voi sitten sulattaa annos kerrallaan. Saa helpolla vaihtelua.

Mä taas en jaksa tehdä erityisruokia lapselle tuolla tavalla! Kerran kokeilin "lasagnea", kun sitä itseään tein aikuisille, mutta oli niin vaivalloista. Musta on helpompi järjestää omat ruuat niin, että jotain on kiehumassa. Siinä se liha lapselle tulee samassa kattilassa kuin vihannekset/peruna/riisi, eikä itellekkään tee pahaa suolan poisjättäminen.

Olen kaikkien lasteni kohdalla tehnyt siten, että olen ostanut esim. broilerin rintafilettä, keittänyt sen ja jäähdyttämisen jälkeen soseuttanut hienoksi. Sitten olen pakastanut sen jääpalamuotteihin. Samalla systeemillä olen tehnyt esim. porkkanasosetta, parsakaalisosetta jne.

Pakastimesta on helppo aamulla ottaa jääkaappiin sulamaan esim. yksi lihakuutio ja pari kasviskuutiota ja sitten vaikka muille ruokaa tehdessä ottaa yksi peruna vauvalle, jonka sekaan laittaa ne kuutiot.

Itse koen, että tämä systeemi on helpoin. Teen vauvan ruoat noin kerran viikossa joko kotitöiden ohessa tai silloin, kun joku vahtii vauvaa. Aikaa ei mene paljon, on halpaa ja taatusti lisä- ja säilöntäaineetonta. Jos esim. vauva syö yhden rintafileen verran viikossa, niin samalla vaivalla voi valmistaa esim. 3 rintafilettä ja vaikka palasen naudanlihaa, niin siinä on jo usealle viikolle lihat pakastimessa valmiina.

Jotekin olen ollut itse tosi varovainen mausteiden käyttäjä ja olen halunnut antaa lapsille mahdollisuuden tutustua kasvisten mietoihin makuihin. Jossakin vaiheessa lisäsin "roskia" joukkoon eli parvekkeella kasvatan kesäisin persiljaa, ruohosipulia, basilikaa jne, joten olen niitä kuivattanut ja sitten lisäillyt niitä ihan vain sormien välissä jauhoksi hienontamalla ja lisännyt ruoan joukkoon.

Sipuli ja pippuri ovat sellaisia, että niitä olen antanut hyvin pieninä annoksina ja vasta lähempänä vuoden ikää, kun sipuli aiheuttaa herkästi ilmavaivoja. Suolaa en käytä aikuistenkaan puuron, kasvisten tai perunoiden keitinvesissä, kun päivittäisen suola-annoksen saa aikuinenkin täyteen pelkkää kaupan leipää syömällä.