Mikä ehkäisy käytössä raskauden jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Eli siis minkä ehkäisyn olet valinnut raskauden jälkeen? Siis, kun suunnitelmissa ei ole tehdä toista heti perään. Ja miksi valitsit juuri tämän? Itse vasta mietin sopivaa vaihtoehtoa. :)

Hormonikierukka. Valitsin sen silloin, koska olin kuullut siitä hyviä kokemuksia tuttavilta. Myöhemmin päädyin poistattamaan sen, kylläkin. Mutta jos hormonit sopii, niin silloin hormonikierukka on mielestäni loistava vaihtoehto. Etenkin jos kaipaa pitkäaikaista ja luotettavaa ehkäisyä ja/tai kärsii runsaista ja kivuliaisista kuukautisista. Ehkäisyteho on lähes 100 % luokkaa, ja yleensä kuukautiset saattavat jäädä kokonaan pois. Itselläni kierukka ehkäisi koko sen ajan, mitä se oli, 4 vuotta, moitteettomasti. Kuukautiset muuttuivat ensimmäisen käyttövuoden jälkeen helpommiksi, ei enää niin kovia kipuja kuin aiemmin, ja vuoto oli paljon niukempaa kuin ennen kierukkaa. Mielestäni - jos nyt en ihan väärin muista - hormonikierukan voi asentaa jo imetysaikana, koska siinä on niin vähän hormoneja (minipillereiden luokkaa). Hormonimäärän vähäisyyden vuoksi haittavaikutuksiakaan ei pitäisi olla niin paljoa kuin esim. yhdistelmäehkäisytableteissa. Sehän on kuitenkin yksilöllistä. Suosittelen kokeilemaan, saahan sen sitten pois, jos tuntuu, ettei se sovikaan jostain syystä!

mulla oli käytössä minipillerit koko imetysajan sitten otin yhdistelmät mutta totesin ettei hormonit enää sovi...nyt ollaan kortsulla vaikka ei ole se kivoin vaihtoehto.harkitsen kierukkaa sitten kun lapset on tehty

Esikoisen jälkeen popsin yhdistelmäpillereitä 9 kk ja sitten sai toinen lapsi tulla. Keskimmäisen jälkeen en käyttänyt mitään ehkäisyä ja kuopus sai alkunsa imetyksestä ja epäsäännöllisestä kuukautiskierrosta huolimatta, kun keskimmäinen oli 7 kk. Olin kyllä "menossa" gynelle hakemaan ehkäisyä... ;)

Nyt kolmannen lapsen jälkeen käytin laastaria reilun vuoden ja tällä hetkellä olen hormooniton omasta halustani eli kondomit käytössä. Lapsista emme haaveile, joten ehkä jossain vaiheessa pitäisi se hormoonikierukka laitattaa. Ei vaan yhtään innosta noi hormoonit... :/

Yhteistyössä