Hormonaalinen ehkäisy ja haluttomuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Naarastiikeri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Naarastiikeri

Vieras
Hormonaalisen ehkäisyn ja seksihalujen yhteyttä on käsitelty useissa keskusteluissa, mutta ajattelin ottaa asiaan uuden lähestymistavan. Mielestäni on ihmeellistä, että vielä nykyaikanakin kullekin yksilölle sopivan e-pillerin (tai vastaavan hormonaalisen ehkäisyn) löytyminen on aivan arpapeliä; kokeilua kokeilun perään. Hyvin tiedetään, että eri ihmiset reagoivat eri hormonimääriin ja -laatuihin eri tavalla, mutta tätä tietoa ei pyritä hyödyntämään mitenkään.

Käsittääkseni useimmilla naisilla seksihalut vaihtelevat luontaisen kuukautiskierron eri vaiheissa ELI silloin kun ei käytetä hormonaalista ehkäisyä. Joillakin halut ovat huipussaan ovulaation aikoihin, toisilla taas juuri ennen kuukautisia, ja varmasti löytyy muitakin ajankohtia. Jos hieman järkeilee, niin naisen halut olisivat varmaan parhaiten kohdallaan sellaisella hormoniehkäisyvalmisteella, jonka hormonitasot (toki laadutkin vaikuttavat) vastaavat mahdollisimman hyvin naisen luontaisia hormonitasoja "halukkaana aikana".

Itse kuulun siihen joukkoon, jolla luonnostaan halut ovat korkeimmillaan juuri ennen kuukautisia. Normaalisti olen seksuaalisesti aktiivinen, pidän seksiä tärkeänä ja nautin siitä. En ole kuitenkaan onnistunut löytämään sopivaa e-pillerimerkkiä useista kokeiluista huolimatta. Pahimmillaan haluttomuus on ollut totaalista mielenkiinnon puutetta seksiä kohtaan, järkyttävää väsymystä ja jopa etovaa oloa. Nykyisellä pillerillä (Microgynon) ongelmana on ollut lähinnä se, että pää haluaisi, mutta kroppa ei reagoi normaalisti (alapää on ihan kuiva, kiihottuminen ei ole riittävän voimakasta).

Olisi kiva kuulla naisilta kokemuksia, mihin aikaan kuukaudesta teillä seksihalut luonnostaan (eli ilman hormonaalista ehkäisyä) ovat korkeimmillaan ja mikä e-pillerimerkki (tai vastaava hormonaalinen ehkäisy) teille on parhaiten halujen kannalta sopinut/ei lainkaan sopinut.

Suora vastaus suoriin kysymyksiin: mikään ei sopinut. Kokeilin lukuisia (en edes tiedä kuinka monta) merkkejä sinnikkään gynen vuoksi. Sivuoireet vaihtelivat vaikeista todella vaikeisiin. Gyne tarjosi mielialavaihtelujen avuksi ensin masennuslääkkeet (bravo!) ja sitten nukahtamislääkkeet edellisten piristävän vaikutuksen vuoksi. Kierre oli valmis. Meni vuosia ennen kuin tajusin vaihtaa lääkäriä ja pääsin irti kaikkien em. vieroitusoireista, enkä suosittele hormoonivalmisteita oikeasti kuin niille jotka jonkin vakavan sairauden vuoksi tarvitsevat niitä ihan välttämättä. Luonnostaan seksihalut tietääkseni ovat suurimmat ovulaation aikaan ja sen ajankohta kierrossa vaihtelee yksilöittäin...

Kokemuksia on vain yhdestä pillerimerkistä, Trikvilarista, jota söinkin yli 14 vuotta. En keksi mitään pahaa sanottavaa, merkki sopi minulle täysin. Halut eivät kadonneet, mieli teki parin päivän välein, ja sama tilanne on edelleen, noin 4,5 vuotta pillereiden lopettamisen jälkeen (ehkäisynä sterilisaatio). Kierron vaiheella ei ole merkitystä haluihin, aina kelpaa. Mies parka. ;)

Jos hieman järkeilee, niin naisen halut olisivat varmaan parhaiten kohdallaan sellaisella hormoniehkäisyvalmisteella, jonka hormonitasot (toki laadutkin vaikuttavat) vastaavat mahdollisimman hyvin naisen luontaisia hormonitasoja "halukkaana aikana".

Nih. Muttakin se on ehkäisyvalmiste, joten niitä käytetään raskauden ehkäisyyn. Hormonimäärien on oltava kohdallaan, jotta se ehkäisyvaikutus toimisi. Hormonaalinen ehkäisy on joko estrogeenia tai progesteronia. Että revi siitä, vaan määrät vaihtelee.

Muuten sinällään ihan hyvää pohdintaa. Jos halukkuus on suurimmillaan ennen kuukaustisia, ns. varmojen päivien aikaan, niin mitäs sitä pillereillä sotkemaan?

Tosin tuon ehkäisyn teho taitaa olla... juu, väliaikaista.

Olen itsekin kokeillut yhtä sun toista valmistetta. Hormonikierukka on toistaiseksi ollut pienin paha. Tiedän, ettei sekään sovi kaikille. Nyt odotellaan operaatiota nips-naps. Toivottavasti sitä halua löytyy, on jäänyt seksi aika vähiin viime aikoina.

Viimeksi muokattu:
Tosin ei vissiin vieläkään ole kehitetty "kolmannen sukupolven" kierukkaa, joka sopisi synnyttämättömille naisille. Noin muuten se on hyvä, mutta saattaa aiheuttaa runsaat ja pidentyneet kuukautiset mikä ehkä haittaa seksielämää ellei mies ole sarjassamme kunnon ajomies ajaa kelillä kuin kelillä. Ja tiedä sitten miltä pollesta tuntuu...

Kyllä hormonikierukka sopii niillekin, jotka eivät ole synnyttäneet! On toiminut jo monta vuotta ja kuukautiset ovat olleet melkein saman ajan poissa, pms-oireita ei ole enää, rinnat ei turpoa jne. Vihdoinkin löytyi hyvä ehkäisy. Gynen mukaan hormonimääräkin on pienempi kuin pillereissä, koska kohdistuu suoraan oikeaan paikkaan. Suosittelen todella paljon, vaikka tiedän kyllä, ettei tämäkään sovi kaikille.

mutta miksi ihmeessä kierukassa pitää olla hormonia? Aikanaan se vispilä vaan pantiin sinne ja kuulemma toimi siten, että mahd. hedelmöittynyt munasolu ei pystynyt kiinnittymään kohdun seinämään. Idea siis oli se, ettei myrkkyjä vaan tuommoinen tekninen jutska.

Itse käyntin Nuvaringiä kolmisen vuotta, kun pillerit aiheuttivat minulle menopaussioireita. Aluksi rengas toimi hyvin, mutta haittavaikutuksia alkoi sitten satelemaan sitä mukaan mitä kauemmin sitä käytin. Loppuen lopuksi havahduimme mieheni kanssa siihen, että meillä oli seksiä vain kerran kuussa, jos sitäkään, kun minulla ei ollut minkäänlaisia haluja ja raivosin koko ajan, suutuin pienemmistäkin asioista. Lopetin sitten renkaan elokuussa ja nyt tähän päivään mennessä olemme harrastaneet seksiä enemmän kuin viimeiseen 1.5 vuoteen, enkä ole saanut ollenkaan raivokohtauksia. Seksi maistuu hyvin ja se on erittäin nautinnollista. En ole koskaan kokenut olevani näin elossa! En voi missään nimessä suositella hormonaalista ehkäisyä kenellekään. Minulla haluttomuus ei ollut ainoastaan ainoa oire, vaan niitä riitti paljon ja kaikki tulivat salakavalasti, ikään kuin huomaamatta. Yhtäkkiä sitä sitten vain havahtui siihen, ettei ole enää se sama ihminen kuin ennen. Muutos on ollut todella tuntuva, en palaa enää ikinä mihinkään hormonaaliseen ehkäisyyn! Nyt käytössä on kondomi ja sillä pärjätään ihan hyvin. Kierukkaa en halua, koska monella se on pettänyt ja raskaus olisi minulle maailmanloppu. Sitten kun ikää on tarpeeksi, niin piuhat poikki.

Alkuperäinen kirjoittaja Ällöt myrkyt;10282749:
Tosin ei vissiin vieläkään ole kehitetty "kolmannen sukupolven" kierukkaa, joka sopisi synnyttämättömille naisille. Noin muuten se on hyvä, mutta saattaa aiheuttaa runsaat ja pidentyneet kuukautiset mikä ehkä haittaa seksielämää ellei mies ole sarjassamme kunnon ajomies ajaa kelillä kuin kelillä. Ja tiedä sitten miltä pollesta tuntuu...
Minulla on ollut kierukka 7 vuotta, ja olen synnyttämätön. Ei ole mitään estettä miksi synnyttämättömälle ei voisi laittaa samaa kierukkaa kuin synnyttäneellekin, kunhan se vain kohtuun mahtuu (kohtu mitataan ennen kierukan laittoa).

Hormonikierukka vähentää vuotoja todella paljon, ei runsaannuta tai pidennytä niitä. Itsellä oli ennen kierukkaa kamala niagara 7-10 päivää, nyt kierukan kanssa kuukautiset ovat 2-3 päivää pientä tiputtelua :) Kivutkin lähteneet kierukan myötä!

Kuten arvelinkin, osa vastauksista meni aikalailla ohi kysymyksen. Kiitos kuitenkin yrittäneille. Kysymykseni pohjalla oli luontaisen kuukautiskierron hormonitasoja kuvaavien käyrien tutkiskelu. Ovulaationaikaiset hormonitasot ovat aivan erilaiset kuin esim. hormonitasot juuri ennen kuukautisten alkamista. Tätä halusin peilata siihen, että eri naisilla monesti myös halut ovat huipussaan eri vaiheessa kuukautiskiertoa. Jos siis nainen on löytänyt pillerimerkin, joka ei vie häneltä seksihaluja, ovat kyseisen pillerin hormonitasot ehkä lähellä hänen omia hormonitasojaan "halukkaana aikana". Toisin sanoen jos nainen A on kiihkeimmillään ovulaation aikaan, ja hänelle sopii pillerimerkki X, niin sama pillerimerkki X ei ehkä sovikaan naiselle B, jonka seksihalut ovat parhaimmillaan juuri ennen kuukautisia.

Tiedän kyllä, että tämä oli tosi teoreettista, mutta kokeilinpa kuitenkin. Varmaan eri naisilla absoluuttiset hormonipitoisuudet esim. ovulaatiossa ovat erilaisia, ja ainoastaan hormonitasojen vaihteluiden suunta on kaikilla samantapainen (kuten käyrät näyttävät). Toisaalta eri pillerimerkit sisältävät erilaisia progestiini- ja estrogeenijohdannaisia, joihin eri yksilöt ehkä reagoivat eri tavoin. Lisäksi asiaa mutkistaa se, että hormoneilla on monimutkaisia keskinäisiä vuorovaikutuksia, esim. progestiinit vaikuttavat vapaan estrogeenin ja testosteronin määrään (mikä taas liittyy siihen ovatko hormonit vapaana veressä vaiko sitoutuneena proteiineihin).

Itse olen kokeillut lukuisia pillerimerkkejä (myös Trikvilar) sekä ehkäisyrengasta (olisi voinut muuten sopia, muttei pysynyt paikoillaan hetken vertaa). Kuparikierukka kiinnostaisi, mutta minulla on vasta-aiheena erittäin kivuliaat kuukautiset. Hormonikierukkaa voisin harkita, mutta en tiedä tarvitsenko ehkäisyä niin pitkään. Se on aika iso rahallinen sijoitus, jos joudutaan poistamaan ennen aikojaan epäsopivuuden tai vauvahaaveiden takia. Epäilen lisäksi että olen saattanut periä äidiltäni epätavallisen muotoisen kohdun, joten siksikin arveluttaa. Nyt minulla lähti kokeiluun minipilleri Cerazette; poistuupahan kehosta ainakin toinen synteettinen hormoni (etinyyliestradioli). Saas nähdä saanko tästä nyt sitten jotain entistäkin pahempia sivuvaikutuksia.

Ehkä joku vielä joskus tekee ihan oikean tieteellisen tutkimuksen näistä hormoniasioista, niin ei tarvitse itse yrittää kyselemällä päätellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Toimi meitsillä;10284924:
mutta miksi ihmeessä kierukassa pitää olla hormonia? Aikanaan se vispilä vaan pantiin sinne ja kuulemma toimi siten, että mahd. hedelmöittynyt munasolu ei pystynyt kiinnittymään kohdun seinämään. Idea siis oli se, ettei myrkkyjä vaan tuommoinen tekninen jutska.

Kyllä kuparikierukan saa vieläkin. Siinä on vaan himppasen verran isommat riskit kohdunulkoiseen raskauteen, runsaimpiin vuotoihin ja jatkuvaan hiivan rellestämiseen. Kupari liukee hitaasti kyllästäen kohdun limakalvon metallilla. Tietystä myrkystä siinäkin kyse.

Niin että onko se sitten metallia vai ns. paikallisesti vaikuttavaa hormonia (tällä tarkoitan sitä, ettei se kohdun verenkierto mitenkään suljettu systeemi ole, kyllä se kaikki pörrää suonissa) niin ihan oma valinta. Paljosta saa valita ja jotain on valittava, jos aikoo perhesuunnittelua harrastaa.

Yhteistyössä